Opas: Kuinka PC rakennetaan?

Artikkelin kirjoittaja: Manu Pitkänen | 0 kommenttia

Prosessorin ja näytönohjaimen valinta



Prosessorin valinta

Prosessorin valintaan liittyvät seikat voidaan tiivistää kolmeen sanaan: suorituskyky, tehonkulutus ja hinta. Suorituskyvystä ja hinnasta saat tietoa meidän vertailutaulukoistamme. Tehonkulutuksen osalta sinun pitää tutustua prosessoriartikkeleihimme.

Monet ohjelmat tukevat moniytimisyyttä, minkä vuoksi AMD ja Intel ovat eliminoineet yksiytimiset mallit mallistoistaan. Tärkeä kysymys johon jokaisen käyttäjän on itse vastattava on, että montako ydintä sinulle tarpeeksi. Viimeaikaiset kokeemme ovat osoittaneet, että kolmas prosessoriydin lisää suorituskykyä peleissäkin enemmän kuin kellotaajuuden maltillinen korottaminen.

Intel on ollut tähän asti johtavassa asemassa mitä tulee suorituskykyyn ydintä tai kellotaajuutta kohti. AMD taas on tyytynyt julkaisemaan useampiytimisiä prosessoreja halvempaan hintaan säilyttäen hyvän pelisuorituskyvyn. Suorituskyky-hintasuhteesta voi saada selkoa ainoastaan vertailemalla prosessoreiden suorituskykyä ja hintaa erikseen mallikohtaisesti. Tuplaydinprosessori riittänee suurimmalle osalle ihmisistä, mutta saman hintaiset kolmi- ja neliydinprosessorit ovat varmasti houkuttelevempia.


Tehonkulutus on tärkeä aspekti jos aiot rakentaa hiljaisen kokoonpanon, koska suuri tehonkulutus tarkoittaa suurempaa prosessorin lämpötilaa, joka taas vaatii prosessorituulettimelta suurempaa pyörimisnopeutta, joka lisää ääntä. Uusimmissa prosessorisukupolvissa on onnistuttu tekemään suuria harppauksia suorituskyky-tehonkulutus-suhteen osalta. Intelillä on tarjota vieläkin nuukempia S-malleja Core 2- ja Core i5 –prosessoreista.

Näytönohjainten yksityiskohdat

Yleisohjelmat, pelaaminen, HD-sisältö ja 3D-mallinnus synnyttävät omat vaatimukset koskien kokoonpanosi näytönohjaimen suorituskykyä. Vähiten näistä mainituista vaativat yleisohjelmat, joilla tarkoitamme tekstinkäsittelyyn ja netin selaamisen vaadittuja ohjelmia. Näihin tarpeisiin integroidut näytönohjaimet soveltuvat erinomaisesti.

PCI Expressistä on muodostunut standardi, jota käytetään yksinomaan nykyaikaisten näytönohjainten kiinnittämisen emolevyyn. Vanha AGP on jo taakse jäänyttä elämää. Useimmista ohjaimista löytyy PCIe x16 –liitin, mutta jotkin ohjaimet menevät x1-paikkoihin. Jälkimmäisiä malleja käytetään yleensä sekundäärisinä ohjaimina moninäyttökokoonpanoissa.

3D-suorituskyky kehittyy jatkuvasti ja paras tapa pysyä mukana suorituskyky-hinta-suhteista on seurata meidän Best Graphics For The Money –artikkelisarjaa. Yksityiskohtaisempaa tietoa tiettyjen mallien suorituskyvystä löytyy meidän näytönohjainkatsauksista.

Hyvä uutinen HD-sisällön katselijoille on, että AMD, Intel ja Nvidia kehittävät näytönohjaimiaan HDCP-suojauksen kanssa yhteensopiviksi. HDCP-salaus vaatii kaikkien komponenttien (näyttö, näytönohjain, toisto-ohjelma) yhteensopivuuden, muuten et voi katsoa kaupasta ostamaasi Blu-ray-elokuvaa.


Ammattitason 3D-mallinusta pidetään sellaisena työtaakkana, että sitä varten suositellaan juuri tätä käyttötarkoitusta varten kehitettyä näytönohjainta (esim. ATIn FireGL tai Nvidian Quadro). Perusteluina on, että näiden ohjainten ajurit ovat optimoitu mallintamiseen. Amatöörien ei kuitenkaan kannata hankkia näitä äärimmäisen kalliita ohjaimia, koska halvemmat pelaamiseen tarkoitetut näytönohjaimet pystyvät ihan samaan hommaan. Suurin hankaluus on löytää sopiva näytönohjain peliohjainten joukosta, koska tehokas peliohjain ei välttämättä ole tehokkain mallinnuskäytössä. Halvempi ja kellotaajuudeltaan korkeampi näytönohjain voi hyvin olla parempi vaihtoehto kuin kalliimpi ja ominaisuuksiin keskittynyt ohjain.

Peliohjaimia ei yleensä testata laajalti eri mallinnusohjelmilla, mutta tätä varten on olemassa SPECviewperf, jota voi käyttää tähän tarkoitukseen.

Kommentoi artikkelia