Blu-ray 3D PC:llä: Tom's Hardwaren katsaus

Artikkelin kirjoittaja: Matti Robinson | 0 kommenttia

Muut näytöt: Puolet tai ei mitään


Kaupallisesti on saatavilla myös muita tekniikoita, jotka kykenevät esittämään Blu-ray 3D -sisältöä. Ongelmana vain on se, ettei niiden resoluutio yllä kuin puoleen 1080p:stä.

3D-shakkilauta-DLP-näytöt

Tätä tekniikkaa käytetään joissain Samsungin ja Mitsubishin DLP-televisioissa. Se on ikään kuin AI:n serkku, joten siinäkin tarvitaan suljinlaseja.

Näitä televisioita kaupitellaan 3D-valmiina, vaikkeivät pysty toistamaan kuvaa täydellä 1080p:n resoluutiolla, koska eivät tue vielä HDMI 1.4 –standardia. Nämä televisiot eivät pysty käsittelemään kaksikanavaista 1080p-kuvaa, mutta estettä kierretään shakkilauta-tekniikkan avulla.



Shakkilauta-teknologiassa kaksi kuvakulmaa yhdistetään yhdeksi kuvaksi. Jujuna on kuitenkin, että jokainen kuvakulma näytetään ruudulla vain joka toisessa pikselissä, jolloin kokonaisresoluutio puolittuu. Tuloksena saadaan melko hyvänlaatuista 3D-kuvaa, muttei kuitenkaan pärjää Nvidian 3D Visionille.

Lomitetut 3D-polarisaationäytöt

Hyundai ja LG ovat luoneet lomitettua kuvaa hyödyntävän 3D-television tähän tekniikkaan perustuen. Hyundai sekä Zalman ovat taas valmistaeet polarisoituja PC-näyttöjä. Tekniikan ajatuksena on, että TV:n ruudulla vaakatason pikselirivit ovat tarkoitettu jommalle kummalle silmälle ja pikseleiden kuva suodattuu oman polarisaatiosuotimen kautta. Katselijalla on päässään passiivipolarisoidut lasit, jotka suodattavat ylimääräisten pikselien kuvan pois ja päästää vain tiettyjen vaakarivien lähettämän kuvan silmään.



Haittoina ovat selvästi näkyvät tummat vaakaviivat, jotka haittaavat tekstin lukemista, sekä resoluutio.

Muut vaihtoehdot

Edellä mainittujen ratkaisujen lisäksi on olemassa ainakin kaksi 3D-näyttötyyppiä, joilla saattaisi olla ainakin teoreettinen mahdollisuus toistaa täyden resoluution 3D-teräväpiirtokuvaa. Toistaiseksi näille kahdelle ei ole olemassa ohjelma tukea, joten niiden käyttömahdollisuudet ovat rajalliset.

Ensimmäisenä esittelen iZ3D-näytön. 22-tuumainen iZ3D-näytön resoluutio on, pakko myöntää, vain 1680x1050, joten sekään ei ole ihan 1080p:n tasoa. Tulevaisuus voi kuitenkin muuttaa asiaa, sillä iZ3D:ssä ei ole mitään teknistä rajoitetta, joka estäisi 1080-resoluution. Kompastuskivi on soitinohjelmiston puuttuminen, joten sellainen pitäisi saada nopeasti tehtyä.

Toisena vaihtoehtona on kaksoisprojektori, johon yhdistetty polarisaattorit. Tarkemmin aiheesta on kerrottu artikkelissa Wall-Sized 3D Gaming, Just Like The Theaters Do It. Tässäkin tapauksessa saadaan koko hyöty 1080p-resoluutiosta. Haittapuolena on tarvittava säätäminen, johon tavallisella kuluttajalla on paljoakaan mehua. Ohjelmistolliset rajoitteet ovat vakava este jälleen.

Lopullinen tuomio

Valitettava tosiasia on, että markkinoilla ei ole muuta järkevää toteutustapaa 3D-sisällön katsomiseen PC:llä kuin Nvidian 3D Vision ja 120 Hz:n LCD-näyttö. Tuuli ei ole muuttamassa suuntaa, joten Nvidian paatti saa rauhassa olla monopolinsa kanssa.

Kommentoi artikkelia