World of Warcraft: Cataclysm - Tom’s Hardwaren opas suorituskykyyn

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

AMD: High-end-kortit Ultra-asetuksilla


Testisessio alkaa kahdeksalla AMD:n nopeimmalla kortilla. Kaikki eivät jaksa pyörittää Cataclysmia pelattavalla nopeudella 2560x1600 tasolle asti, mutta ne kaikki ovat riittäviä pyörittämään peliä 1680x1050 tarkkuudella.



Testialusta tuntuu rajoittavan kolmen nopeimman näytönohjaimen menoa 1680x1050-tasolla. Kannattaa muistaa, että Nvidian ohjaimet tuntuvat tarjoavan hieman suuremman marginaalin yläpäässä, vaikka yli 80 FPS nopeudetkin ovat toki erittäin tyydyttäviä.

Jos käytössä on 17” tai 19” näyttö 1680x1050 tarkkuudella, voimme kertoa kaikkien korttien (jopa ikääntyneen Radeon HD 4870 –mallin) pystyvän pelattaviin nopeuksiin Ultra-tason asetuksilla. Prosessorin ja muistin pysyminen mukana on silti täysin toinen kysymys.



Ylätason pullonkaula häviää kun käyttöön otetaan suuremmat resoluutiot ja näytönohjaimelle annetaan enemmän tekemistä. Kaikki testatut ohjaimet Radeon HD 6850 –malliin asti toimivat erittäin pelattavilla nopeuksilla.

Tässä vaiheessa on hyvä ottaa kantaa Radeon HD 5970 –kortin hyytymiseen taulukon keskivaiheille. AMD:n mukaan World of Warcraft tukee CrossFire-tekniikkaa, mutta näiden testien ja useiden Blizzardin foorumeille lähetettyjen viestien perusteella voi päätellä, että tämä peli ei hyödy toisen GPU:n lisäämisestä. Ei edes silloin, kun toinen GPU on samalla kortilla. Tästä syystä testin nopein näytönohjain jää tuloksissa keskivaiheille.



2560x1600 pisteen tarkkuus tuo esiin erot eri mallien välillä. Kaikki ohjaimet Radeon HD 5970 –malliin asti toimivat riittävän hyvin, jonka jälkeen on luultavasti aiheellista laskea grafiikan asetuksia, ainakin jos sujuva ruudunpäivitys on tärkeää kilpailullisessa mielessä.

Halusimme näyttää miten ruudunpäivitysnopeuden keskiarvot eivät aina tarkoita tasaista suorituskykyä. Sijoittelimme taulukkoon testisekvenssin nopeudet sekunnin välein kahdeksalle eri kortille käyttäen 1920x1080 resoluutiota (joka on luultavasti realistisempi tarkkuus kuin 2560x1600 suurelle osalle pelaajista).



Jopa joukon nopein kortti putoaa alle 40 FPS:n vaikka huippunopeudet nousevat 120 FPS:n tasolle. Vaikka kaksi hitainta korttia vaikuttaisi äkkiseltään toimivan riittävän nopeasti, niiltä saattaa veto loppua haastavammissa raidausympäristöissä ja paljon loitsuja sisältävissä taistelussa.

Kommentoi artikkelia