World of Warcraft: Cataclysm - Tom’s Hardwaren opas suorituskykyyn

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Yksityiskohtien esiasetukset: viisi eri mahdollisuuta


Suurimmassa osassa testejä käytämme Ulta-esiasetusta Cataclysmin Video-valikosta. Tämä siksi, että me olemme intohimoisia PC-pelaajia ja haluamme täysipainoisen pelikokemuksen verrattuna esimerkiksi konsoleilla nähtäviin tuotoksiin. Haluamme siis nähdä miltä Blizzard tarkoitti pelin näyttävän ilman, että sitä laimennetaan pyörimään hitaammalla laitteistolla.

Samaan aikaan ymmärrämme tietysti, etteivät kaikki pelaa Cataclysmia kaikkein vaativimmilla asetuksilla. Välillä on tarpeellista säätää asetuksia hieman alaspäin suorituskyvyn parantamiseksi (siksi suoritimme testit myös Good-asetuksilla). Käymme siis läpi kaikki viisi yksityiskohtien määrään vaikuttavaa asetusta ja tutkimme mistä joudutaan luopumaan, kun asetuksia lasketaan Ultra-tasolta.

Jos et ole varma, mitä käytännössä tarkoittaa Liquid Detail –asetuksen säätö Ultrasta Good-tasolle tai Projected Textures –asetuksen poistaminen käytöstä, seuraavilla sivuilla käydään läpi kaikki Blizzardin mahdollistamat säädöt. Tämän jälkeen tiedät tarkalleen mihin olet ryhtymässä.



Ei mitenkään yllättävästi Ultra-esiasetus nostaa kaikki mahdolliset säädöt niin korkealle kuin mahdollista jättäen pelaajan valittavaksi resoluution ja reunojenpehmennyksen asetukset. Seuraavien sivujen aikana kannattaa muistaa, että Ultra-taso on tarkoittaa ylimmäisiä vaihtoehtoja grafiikan säädöissä.



Askel alaspäin High-asetukselle tarkoittaa muutamia pieniä uhrauksia kuvanlaadussa. Tekstuureiden suodatus tipahtaa x16 anisotropic –tasolta x8 anisotropic –asetukseen. Kaikki ympäristöön liittyvät ala-asetukset laskevat Ultra-laadusta High-tasolle ja Shadow Quality, Liquid Detail ja Particle Density –asetukset putoavat yhden askeleen.



Good-tasolla anisotropinen tekstuurien suodatus putoaa 4x-tasolle. Kaikki kolme ympäristön säätöä laskevat taas askeleen verran. Liquid Detail pysyy Good-tasolla, mutta Shadow Quality, Sunshafts ja Particle Density putoavat taakseppäin.



Koska tiedämme, että mainstream-luokan näytönohjaimet, kuten AMD:n Radeon HD 4770 ja Nvidian GeForce 9800 GTX jaksavat pyörittää Cataclysmia Good-tason asetuksilla, emme oikeastaan haluaisi suositella matalampia asetuksia. Jo 100 dollarin panostuksella on mahdollista saada Radeon HD 4850 tai GeForce GTS 250.

Joka tapauksessa, jos et ole suunnittelemassa laitteistopäivityksiä lähiaikoina tai jos käytännön pakosta joudut käyttämään integroitua näytönohjainta, Fair-asetus pudottaa tekstuurien laatua, rajoittaa trilinear texture filtering –asetusta, ottaa pois käytöstä projected textures –ominaisuuden ja pudottaa kaikkia muita asetuksia pykälällä taakseppäin (se poistaa myös sunshafts-efektin käytöstä).



Esimerkkinä netbook-koneiden pelitehosta tai Intelin pari sukupolvea vanhoista integroiduista näytönohjaimista Blizzard on lisännyt vielä Low-asetuksen. Älä kuitenkaan käytä sitä. Se on äärimmäisen ruman näköinen.

Kommentoi artikkelia