Testissä Nvidia GeForce GTX 780: Titan sai uuden pikkuveljen

Artikkelin kirjoittaja: Chris Angelini Artikkelin suomentaja: Teemu Laitila

GeForce Experience ja Shadow Play


GeForce Experience

Tehokäyttäjät osaavat arvostaa pelien tarjoamaa säätövaraa grafiikka-asetuksissa. Yksi uuden näytönohjaimen hankinnan parhaita puolia on se hetki kun pelien asetuksia saa ruuvata kunnolla ylöspäin. Jos vastaan tulee asetus johon kortin suorituskyky ei riitäkään, menetetty lisägrafiikka aiheuttaa turhautumista.

Optimaalisten asetusten löytäminen ei kuitenkaan ole helppoa. Osa asetuksista vaikuttaa ulkoasuun enemmän kuin toiset ja eri asetusten vaikutus suorituskykyyn vaihtelee. GeForce Experience on Nvidian yritys tehdä asetusten säätämisestä yksinkertaisempaa vertailemalla prosessoria, näytönohjainta ja käytettyä resoluutiota yhtiön laajaan tietokantaan eri yhdistelmistä. Toinen osa sovellusta on tarkoitettu pitämään näytönohjaimen ajurit ajan tasalla.

Olen edelleen sitä mieltä, että suuri osa tehokäyttäjistä ei halua käyttää erillistä sovellusta grafiikka-asetusten tekemiseen. Silti sovelluksesta voi olla hyötyä kokemattomammille pelaajille, jotka haluavat asentaa pelin ja päästä pelaamaan mahdollisimman nopeasti ilman sukeltamista grafiikka-asetusten syövereihin. Jos GeForce Experience auttaa näitä pelaajia saamaan enemmän irti peleistä, Nvidian sovellus tekee PC-pelaamiselle vaan hyvää.

GeForce Experience tunnisti kaikki yhdeksän testikoneellemme asennettua peliä. Mikään niistä ei ollut tietysti oletusasetuksillaan, vaan asetukset oli tehty testausta varten. Halusin kuitenkin mielenkiinnosta kokeilla, miten GeForce Experience muuttaisi itse tekemiäni asetuksia.



Tomb Raiderissa GeForce Experience halusi poistaa käytöstä TressFX-asetuksen, vaikka GeForce GTX 780 saavutti keskimäärin 40 FPS nopeuden myös asetuksen ollessa päällä. Sovelluksella oli jostain syystä ongelmia Far Cry 3:n kokoonpanon tunnistamisessa, mutta se ehdotti kuitenkin kohtalaisen hyviä asetuksia. Skyrimissä puolestaan sovellus halusi jostain kumman syystä poistaa käytöstä FXAA-asetuksen.



Sovellusta käyttäessä on kuitenkin hieno nähdä ruutukaappaukset eri peleistä ja eri asetusten vaikutukset grafiikan laatuun. Yhdeksässä testatussa pelissä GeForce Experience onnistui säätämään asetukset lähes samaan tapaan kuin itsekin olisin tehnyt. GeForce Experience -sovelluksesta voi kuitenkin olla hyötyä tulevaisuudessa kun Nvidian Shield-konsoli saapuu myyntiin, sillä sitä vaaditaan ilmeisesti pelien suoratoiston käyttämiseen.



Shadow Play: jatkuva videotallennin pelien taustalle

Kauan kauan sitten kaukaisessa galaksissa pelasin paljon World of Warcraftia. Peliin kului monta tuntia päivässä useana päivänä viikossa. Aina kun kiltamme sai vastaansa uuden vihollisen, joku nauhoitti taistelun. Siihen vaadittiin kohtalaisen tehokas kone, Fraps ja paljon kiintolevytilaa tallenteille.

WoW-päiväni ovat kuitenkin takanapäin. Silti kun Nvidia kertoi ensimmäisen kerran Shadow Play -toiminnosta, raidien tallentaminen oli ensimmäinen mieleeni tullut asia.



Kun Shadow Play on käynnissä, se hyödyntää Kepler-korttien sisäänrakennettua NVEnc-enkoodauspiiriä tallentaakseen automaattisesti viimeiset 20 minuuttia peliä. Vaihtoehtoisesti Shadow Playn toimintaa voi ohjata myös manuaalisesti. Shadow Play korvaa kokonaan sovelluspohjaiset tallentimet kuten Frapsin, joka vaatii koneelta huomattavasti enemmän laskentatehoa.

GeForce GTX 680 -julkaisuartikkelissa laajemmin käsitelty NVEnc tallentaa siis videota H.264-muodossa enintään 4096x4096 resoluutiolla. Shadow Play ei ole vielä yleisessä jaossa, mutta kun se saapuu myöhemmin kesällä, Nvidian mukaan tallennus on rajoitettu 1080p-tason resoluutioon 30 ruudun sekuntivauhtia. Kaipaisin tallennukseen silti vieläkin korkeampaa resoluutiota, jos kerran NVEnc siihen laitteistonsa puolesta kykenee.

Kommentoi artikkelia