Testissä Crysis 3: Suorituskyky mitattuna 16 eri näytönohjaimella

Artikkelin kirjoittaja: Don Woligroski Artikkelin suomentaja: Teemu Laitila | 1 kommentti

Testit pienellä määrällä yksityiskohtia



Crysis 3:n suorituskyky on kiinni pääasiallisesti näytönohjaimen tehosta ja se vaatii jo käynnistyäkseen DirectX 11 -tekniikkaa tukevan näytönohjaimen. Tästä syystä emme voineet testata halvimman hintaluokan kortteja kuten Nvidian GeForce 210 -mallia. Muiden korttien tulosten perusteella voimme kuitenkin luotettavasti päätellä, että sen suorituskyky ei olisi missään tapauksessa ollut riittävä.

Perustason testeihin otettiin käyttöön Low-tason yksityiskohta-asetukset, Medium-tason tekstuurit ja 4x AF. Motion Blur ja Lens Flare otettiin pois käytöstä, kuten myös Antialiasointi.



Radeon HD 6450 ja 6670 eivät ole riittävän tehokkaita tähän peliin, kun taas hitaahko GeForce GT 630 GDDR5 jää juuri ja juuri alle tavoitellun 30 FPS:n minimirajan. Kaikkien muiden korttien kohdalla rajoittavaksi tekijäksi näyttäisi muodostuvan järjestelmän muiden osien suorituskyky. Se on hyvä tilanne, sillä Crysis 3 on kohtalaisen hyvän näköinen matalammillakin asetuksilla.



Kun tarkastellaan ruudunpäivitysnopeuksia ajan suhteen, tuloksissa näkyy nopea pudotus, joka vaikuttaa merkittävästi miniminopeuksiin. Pudotusta on hankala selittää, sillä itse testin aikana ei tapahdu mitään erityistä kuten koko huoneellinen vihollisia tai suuri räjähdys, mikä aiheuttaisi pudotuksen ruudunpäivitysnopeuksissa. Syy jää siis mysteeriksi.



Peräkkäisten ruutujen välinen erotus vaikuttaa korkealta, mutta vain Radeon HD 6670 yltää 20 millisekuntiin saakka ja se on joka tapauksessa muutoinkin liian hidas pelikäyttöön.

Seuraavaksi asetetaan resoluutioksi 1920x1080.



Resoluution kasvattaminen tiputtaa GeForce GT 630:n tarpeeksi tehokkaiden korttien joukosta. Full HD -resoluutiolla vaaditaan vähintään Radeon HD 7700 - taiGeForce GTX 650 -ohjainta vastaava kortti, jotta ruudunpäivitysnopeus pysyy yli 30 FPS tasolla.



Sama outo pudotus on edelleen nähtävissä kun tarkastellaan nopeuksia ajan suhteen. Pudotus on kuitenkin pienempi, sillä vain muutama testatuista korteista edes yltää merkittävästi yli 30 FPS tason.



Ruudunpäivitysnopeuksien vaihtelu pienenee 1920x1080 resoluutiolla verrattuna aiempaan 1280x720 tasoon. Nopeudet heittelevät enemmän vain GeForce GT 630 - ja Radeon HD 6450 - sekä Radeon HD 6670 DDR3 -ohjainten tapauksessa. Kaikki kolme ohjainta ovat kuitenkin liian hitaita pelikäyttöön, eli heittelyllä ei ole suurempaa merkitystä.

kommentti 1

hannibal_pjv

Jaha... Onkin aika siirtyä seuraavaan viivaleveyteen valmistuspuolella ja seuraavan sukupolven näytönohjaimiin :-)
Ehka ensi vuoden härpäkkeet pyörittävät auttavasti tätä resurssisyöppöä.

Kommentoi artikkelia