Adobe CS5 suorituskyky: 64-bittinen, säikeistetty ja CUDA-kiihdytetty

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Adobe CS5 suorituskyky: 64-bittinen, säikeistetty ja CUDA-kiihdytetty


Kaikki asioista perillä olevat tietokoneenkäyttäjät ymmärtävät, että kissan nylkemiseen on useita tapoja, jopa silloin kun tuo kissa on Adoben Creative Suite. Työkalut kuten Photoshop, Premiere Pro ja After Effects ovat edelleen miljoonien ammattilaisten ja taitavien harrastajien suosiossa. Kun aika on rahaa, erot ohjelmistojen suorituskyvyssä saattavat merkitä työn valmistumista tai rahojen menetystä. Vaikka käsittelisit pääosin kotivideoita harrastusmielessä, käyttäisitkö työhön mieluummin minuutteja vai tunteja?

Edellinen ei välttämättä ole liioittelua. Adoben rakentaessa GPU-kiihdytystä yhä useampiin Creative Suiten osiin ja hyödyntäessä useita prosessoriytimiä entistä paremmin, CS5 voisi suoriutua tietyistä tehtävistä monta kertaa nopeammin kuin viisi vuotta vanha järjestelmä CS2-versiolla. Emme aio kuitenkaan testata tätä naurettavan selvää väitettä ja tutkia miten paljon CS5 voisi voittaa CS2:n nopeudessa. Aiomme sen sijaan lähestyä uuttaa CS5-pakettia laitteiston näkökulmasta ja tutkia missä vaiheessa olisi järkevää päivittää CS4-versiosta uudempaan.

Ero kahden viimeisimmän version välillä on varmasti koko ohjelmiston historian suurimpia. Lukuisten uusien ominaisuuksien lisäksi yhtiö otti viimeinkin käyttöön natiivin 64-bittisen koodin, mikä parantaa nopeutta tilanteissa, joissa muistia on tarjolla riittämiin. Uutena ominaisuutena tuli vielä hyvä tuki GPU-kiihdytykselle, mitä emme ole nähneet tarpeeksi muilta mediaan ja sen tuotantoon tarkoitetuilta ohjelmilta.



Tässä on siis testitilanteemme. Oletetaan, että sinulla on tällä hetkellä käytössä CS4 ja harkitset siirtymistä CS5:n parantaaksesi tuottavuutta nopeuttamalla tehtäviä. Tutkimme siis kolmea eri tekijää, jotka saattaisivat vaikuttaa tähän tehonlisäykseen:
  • Päivitys CS4:stä CS5:n. Tämä päivitys tuo mukanaan siirtymisen 32-bittisestä koodista 64-bittiseen ja mahdollistaa yli 4GB muistimäärien käyttämisen.
  • Prosessorin säikeiden lisäys. Lisäntyneet säikeet voivat tulla joko useampien prosessorinydinten avulla tai Intelin Hyper-Threadingin kautta.
  • CUDA-tekniikan käyttö. Vaikka koko teollisuudenala on GPU-laskennan käytössä vielä alkuvaiheessa, Adobe on tuomassa tuotteisiinsa tukea Nvidian CUDA-tekniikalle. Toivomme, että OpenCL ja/tai DirectCompute-tuki seuraavat myöhemmin, mutta tässä vaiheessa joudumme testamaan CUDA-tekniikkaa esimerkkinä tulevasta.

Voisiko pelkkä CS4-version päivittäminen CS5:n tuoda tarpeeksi lisää tehoa ilman laitteiston vaihtoa? Vai seuraako CS5:n käyttöönotosta ja CUDA-tekniikasta pakollinen 500 dollarin prosessoripäivitys. Siitä yritämme ottaa selvää.

Kommentoi artikkelia