ASUS ROG SWIFT PG258Q – 240 Hz näyttö ammattilaispelaajille

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas

Kalibrointi ja kuvanlaatu



Kuvankäsittelykäyttöön käytettävä näyttö kannattaa kalibroida sitä varten erikseen tarkoitetulla kalibraattorilla, eli kolorimetrillä sekä erillisellä kalibrointiohjelmistolla. Ammattilaiskäytössä mukana saattaa olla myös spektrofotometri/spektroradiometri. Näillä luodaan näytölle oma profiili optimaaliselle kuvanlaadulle. Pelikäytössä ongelmaksi muodostuu se, että peli yleensä viittaavat kintaalla erillisille icc-profiileille, ja näin kalibrointi jää siltä osin turhaksi. Lisäksi erillinen kalibrointilaite on yleensä kallis ostos, jos sen käyttö jää vähäiseksi.



Näytön kalibrointiin ilman erillistä kalibrointilaitetta on tarjolla myös opassarjamme, jossa neuvotaan perusohjeet näyttöjen asetusten säätöön.

Säätöjen osalta PG258Q ei ole kuvankäsittelijöille suunnattu malli, vaan keskittyy lähinnä pelaajille suunniteltuun ominaisuuksiin. Tehdasasetuksilla Racing-esiasetus on ylikirkas 80% tasolla, joten ensimmäiseksi säädöksi kannattaa tiputtaa kirkkaus omaan käyttöympäristöön sopivaksi, ja 120 lumenin suositus löyty vasta 0-10% välimaastosta. Esimerkiksi TFTCentralin toimesta tehtyjä kalibroituja profiileja voi myös kokeilla, mutta on kuitenkin muistettava, että jokainen näyttö on oma yksilönsä, joten profiili ei välttämättä ole optimaalinen yksilöeroista johtuen.



PG258Q kärsii TN-paneelille tyypillisestä hehkusta, heikosta mustan tasosta sekä katselukulman mukaan riippuvasta sävysiirtymistä


Asus PG258Q käyttää edullisempien pelinäyttöjen tapaan 6-bittistä TN-paneelia FRC:llä 8-bittisten värien muodostamiseksi. Käytännössä TN-paneeli ei pysty pitämään gammaa vakaana katselukulmasta riippumatta, joten sitä ei voi suositella kuvankäsittelykättöön. Gammasiirtymän voi huomata suoraan edestä katsoessaankin jos näytöllä on esimerkiksi lagom.nl-sivuston testikuva. Pelikäytössä tämä ei ole kuitenkaan merkittävä ongelma, ja TN-paneelin nopea vasteaika on ammattilaispelaajille huomattavasti tärkeämpi ominaisuus.

Testimallin osalta havaittavissa oli pientä valovuotoa reunoilla sekä TN-paneelille tyypillistä hehkua reunoilla katselukulmasta riippuen, mutta yleisellä tasolla paneeli oli kohtuullisen hyvä, ja pelikäytössä siinä ei ollut merkittäviä puutteita TN-paneelien yleiseen tasoon nähden. Paneeli ei vastaa IPS-paneelien laatua väreiltään ja katselukulmiltaan, ja ottaen huomioon sen verrattain korkean hinnan – monille pelaajille pieni lisäpanostus 27" IPS-versioon saattaa olla parempi vaihtoehto korkeammasta virkistystaajuudesta huolimatta.


PG258Q:n TN-paneelissa ei ollut merkittäviä uniformiteettiongelmia, mutta värisävy riippuu selkeästi katselukulmasta vaikka istuisi suoraan näytön edessä.


Syöttöviive ja vasteajat



Näyttö testattiin myös syöttöviiveen (input lag) osalta käyttämällä Allen Pestalukyn kehittämää työkalua, joka pohjautuu vuorostaan PRAD.de-sivuston Thomas Tiemannin tutkimustuloksiin ja SMTT-työkaluun. Syöttöviive jäi keskimäärin alle ruudun mittaiseksi, mikä 240 Hz virkistystaajuudella vastaa alle 4,2 ms syöttyviivettä. Nopea syöttöviive on tämän näytön suurimpia etuja 240 Hz virkistystaajuuteen yhdistettynä, mutta käytännössä muutaman millisekunnin tuoma etu on kyseenalainen jopa ammattilaispelaajien keskuudessa. Toisaalta lisänopeudesta on tuskin haittaakaan.

Pikselivastetta testattiin testufo.com –sivuston Chase testin avulla, ja merkittäviä poikkeamia ei havaittu Overdrive normal -asetuksella.

240 Hz virkistystaajuudella varmistettiin myös Testufon frame skipping -testillä ettei paneeli jätä välillä ruutuja piirtämättä, mikä on ajoittain ollut ongelma ylikellotetuilla näytöillä. Näyttö läpäisi testin ongelmitta.

Kommentoi artikkelia