Testissä Sony VAIO S15 – kevytkannettavien jokapaikanhöylä

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 3 kommenttia

Pelisuorituskyky: Nvidia GeForce GT 640M LE 1Gt



Sony tarjoaa verkkokaupassaan S15-mallille kolme eri näytönohjainvaihtoehtoa. Karvalakkiversiona saa pelkän Intelin integroidun HD Graphics 4000 –näytönohjaimen, joka ei edelleenkään yllä kuin hyvin kevyeen pelailuun. Päivitysmahdollisuutena on Nvidian GeForce GT 640M LE, joko 1 Gt tai 2 Gt versiona. Ottaen huomioon GT 640M LE:n verrattain vaatimattoman suorituskykytason, ei 2 Gt muistimäärästä ole juurikaan hyötyä.

Nvidian GeForce GT 640 M LE –näytönohjain löytyy hieman eri muodoissa useista markkinoilla olevista 15” Ivy Bridge –malleista. Se kuuluu Nvidian uuteen Kepler-sukupolveen, ja on valmistettu 28 nm prosessilla. Näin ollen se lupaa hyvää suorituskyvyn ja tehonkulutuksen suhdetta. Ottaen huomioon liuska-akun tuoman akkukeston, voi pelaaminen ilman verkkovirtaa olla jopa harkinnan arvoista.

Tällä kertaa testipeleinä toimivat Deus Ex: Human Revolution, Battlefield 3, Skyrim ja Shogun II: Total War . Pelit testattiin 1080p-natiiviresoluution lisäksi 1366x768-resoluutiolla. Tarkoituksena oli löytää molemmille resoluutioille pelattavat asetukset.

Testit suoritettiin FRAPS-ohjelmalla, ja sen tallentamat tarkat tulokset on tarkasteltavissa FRAPS calc –ohjelmasta otetuista kuvankaappauksista. FRAPS Calc hyödyntää FRAPSin frametime-tuloksia, joten se laskee jokaisen ruudun päivityksen, mikä auttaa myös mahdollisen mikrostutteroinnin havaitsemissa. Ohjelman antamista tuloksista kannattaa tarkastaa suodatettu ruudunpäivitysnopeus (Filtered Avarage FPS) sekä annetut graafit. Sovellus antaa myös yleisarvosanan (Rating). Arvosana 1 kuvaa jatkuvaa 60 FPS tasoa.

The Elder Scrolls V: Skyrim





Skyrim on uudeksi peliksi verrattain joustava asetustensa suhteen, mutta sen automaattiasetuksissa on parantamisen varaa, joten emme tyytyneet niihin, vaan pelattavia asetuksia oli parempi hakea manuaalisesti. Suurin osa Skyrimin grafiikka-asetuksista vaikuttaa suorituskykyyn verrattain vähän. Esimerkiksi View Distance –valikon asetuksilla tuntui olevan hyvin vähän merkitystä ruudunpäivityksen kannalta testipätkän aikana, joten valikon asetukset nostettiin täysille, lukuun ottamatta Distant Object Detail –asetusta, joka jätettiin Mediumille. Myös Object Detail Fade oli valittuna.

Suurimpia syypäitä heikkoon ruudunpäivitykseen Skyrimissä (ja ylipäätään useimmissa peleissä) ovat Antialiasointi sekä varjot. Näin ollen jätimme molemmilla testiresoluutioilla AA:n pois ja varjostus-asetuksen Mediumille.



1080p-resoluutiolla GT 640 M LE jaksoi pitää Skyrimin pelattavuuden rajamailla. Yleisellä tasolla FPS:n toivoisi pysyvän yli 30:n, mutta Skyrimin verrattain verkkainen tahti antaa hieman anteeksi. Käytännössä kuiten varjostusasetus olisi tiputettava low-tasolle sulavamman pelikokemuksen saamiseksi. Muilta osin asetusten muuttaminen tuo vain pientä parannusta.



Tiputtamalla resoluutiota peli saadaan pyörimään sulavammin, mutta siinä missä 1080p-resoluutio 15” näytöllä on todella terävä, 1366x768 tuo tullessaan sahalaidat. Näin ollen lisäsimme tällä resoluutiolla FXAA:n päälle, mikä auttaa hillitsemään sahalaitoja. Valitettavasti heikompi resoluutio ja FXAA tarkoittaa merkittävästi sumeampaa kuvaa, joten valinta on tehtävä joko korkean resoluution tai korkeiden asetusten välillä.

Deus Ex: Human Revolution





Deus Ex –sarjan uusin peli on uudeksi FPS-peliksi verrattain kevyt, eikä tarjoa esimerkiksi MSAA-antialiasointia asetusvaihtoehtona. Peli kaipaa kuitenkin reunanpehmennystä jopa 1080p-resoluutiolla, joten näin ollen FXAA pidettiin High-asetuksella molemmilla resoluutioilla. 30 FPS:n tason ylittämiseksi jouduimme kuitenkin karsimaan SSAO- ja DOF-asetukset pois päältä. Varsinkin SSAO-varjostuksella on merkittävä vaikutus suorituskykyyn.

Tiputtamalla resoluutiota peliin saadaan lisää sulavuutta lähes 50 FPS:n ruudunpäivityksellä, mutta vastapainona kuva on sumeampi ja sahalaidat erottuvat selkeämmin.

Battlefield 3





Battlefield 3 on yksi tämän hetken raskaimmista peleistä. Valitettavasti tämä tarkoittaa sitä, että se on heikommille näytönohjaimille liikaa minimiasetuksillakin. 1080p-resoluutiolla 640M LE ei yltänyt pelattavalle tasolle edes minimiasetuksilla. Näin ollen jätämme 1080p-tulokset väliin ja siirrymme suoraan alempaan resoluutioon.



1366x768-resoluutiolla saatiin selvästi parempia tuloksia, mikä mahdollisti myös asetuksien nostamisen osittain. GT 640M LE:n 1 Gt muisti riittää tällä resoluutiolla ultratarkkojen tekstuurien käyttöön ilman merkittävää suorituskyvyn tipahtamista. BF3:n raskaimmat asetukset ovat Antialising deferred, joka viittaa MSAA-reunanpehmennykseen. Lisäksi Shadow quality ja Mesh Quality tiputtavat suorituskykyä selvästi, joten ne jätettiin medium-tasolle. Tuttuun tapaan myös tässä pelissä Ambient Occlusion (SSAO/HBAO/HDAO etc.) joudutaan karsimaan heikommilla näytönohjaimilla.

Shogun II: Total War





Shogun II: Total War on pelisarjan uusin tulokas, joka on saanut jo useamman lisäosan. Rome II:sta odotellessa se on kuitenkin toistaiseksi yksi vaativimmista peleistä suorituskyvyn osalta. Alkuun GeForce GT 640M LE ei yksinkertaisesti jaksanut pyörittää peliä 1080p-resoluutiolla DX11-tilassa edes minimiasetuksilla yli 20 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella. Ongelma on Nvidian ajureissa, sillä Sony S15:lle sopivat viimeisimmät ajurit ovat 296.18, joissa Shogun II:n suorituskyky on n. 60% heikompi kuin uudemmissa ajureissa, joissa vika on korjattu.

Päätimme kuitenkin tehdä käsin ajuripuukotuksen vertailukelpoisten tulosten saamiseksi, joten Shogun II testattiin uudemmilla 305.53 beta-ajureilla, muiden pelien ollessa testattuja 296.18-ajureilla, jotka olivat viimeisimmät virallisesti tuetut ajurit. Shogun II tarjoaa kattavat graafiset asetukset, mutta lopulta päädyimme käyttämään pelin Medium-automaatiasetusta.



1080p-resoluutiolla medium-asetukset olivat uusista ajureista huolimatta hieman liian raskaat. Shogun II on verrattain verkkainen peli, joten ajoittaiset tipahdukset alle 30 FPS:n eivät ole välttämättä iso ongelma, mutta 25 FPS:n keskiarvo hipoo rimaa jo turhan paljon.



Tiputtamalla resoluutiota peli saatiin pyörimään noin 40 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivityksellä, ja peli pysyi raskaissakin kohdissa 30 FPS:n tienoilla.

kommenttia 3

markku3

Kiva juttu Sony Vaiosta

wizand

Oikein valaiseva artikkeli, kiitokset siitä.

Jäi mietityttämään, jotta tuo SSD ja RAM päivitys on kaiketi samanlainen S13:n kanssa? RAM:n osalta Sonyn sivuilla kuitenkin mainitaan että siinä on DDR3L muistia ( 1.35V ) ja tuo teidän asentamanne pötkäle on normi DDR3:sta ( 1.5V ). Tämä ei kaiketi sitten haittaa?

nirna

Tämä oli todella hyvä artikkeli, joka vaikutti oman S15-koneeni ostoon. Kiitos siis siitä!

Lisään kuitenkin muille lukijoille tiedoksi, että mikäli ostatte uudemman Win8-pohjaisen Vaion, sen kiintolevyn ja käyttöjärjestelmän vaihtaminen edellyttää muutamia lisätemppuja pelkän fyysisen levyn vaihtamisen ja asennuslevyn sisään tunkemisen lisäksi. Pelkästään em. tavalla toimimalla kone ilmoittaa levyn vaihduttua todennäköisesti "Secure boot failed. Operating system invalid." josta ei sitten pääse eteen eikä taakse, eikä optista asemaa tunnisteta sitten niin millään. Tämän voi kuitenkin korjata seuraavalla tavalla:

- Käynnistä kone painamalla tietokoneen Assist-nappulaa (lähellä virtanäppäintä). Tämä tuo käynnistyksen yhteydessä esiin valikon, josta pääsee bios-asetuksiin.

- Aseta biosissa boot modeksi Legacy.

- Ota Secure boot pois päältä.

- Tallenna asetukset ja käynnistä kone uudestaan.

Itselleni oli lisäksi helpointa muuttaa käynnistyksen järjestystä siten, että kone katsoo ensin dvd-asemaa ja sitten vasta kiintolevyä. Jostain syystä Assist-valikosta käynnistyksen valitseminen dvd-asemalta ei oikein tuottanut tuloksia.

Tämän jälkeen käyttöjärjestelmän asennusohjelmiston tulisi käynnistyä normaalisti. Jos tietokone lataa asennustiedostot, mutta jää jumiin kohtaan "windows is starting" tms. ruutuun, kannattaa tarkistaa onko biosissa boot modena varmasti Legacy.

Toivottavasti tästä olisi jotain iloa tai apua muille käyttöjärjestelmää vaihtaville.

Edittiä: Lisäyksenä vielä, että uudemmissa SVS15 -malleissa (ymmärtääkseni juuri win8-esiasennetut) ei juuri ole ajureita, joita esim. Win7 voisi käyttää. Oma Win7-alustaa nyt käyttävä mallini ei muun muassa tunnista verkkosovintinta, usb-ohjainta, ethernet-sovitinta jne. Useimpien muidenkin ajureiden kanssa sai tapella koko rahan edestä. Monia ajureita ei ilmeisesti ole laisinkaan olemassa - ehkä on siis pari kertaa syytä pohtia haluaako downgreidata Win8:sta mihinkään.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20. helmikuuta, 2013 @ 22:39

Kommentoi artikkelia