Tasapainoisen pelikoneen rakentaminen ylikellottamalla: AMD:n prosessorit
Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia
Testitulokset: Fallout 3
Fallout 3:n testaamiseen käytämme FRAPSia laskemaan ruudunpäivitysnopeuden 60 sekunnin mittaisessa juoksussa Capital Wastelandin läpi. Sulavien taistelukohtausten varmistamiseksi pidämme FPS-tavoitteen 40:ssä tässä toimintaroolipelissä. Peli pyöri sujuvasti täysillä yksityiskohdilla ja 4xAA sekä 15x AF käytössä.
![](https://cdn77b.hardware.fi/storage/pictures/tasapainoinen_peliko_osa2_50.png)
Radeon HD 5750 jää prosessorista riippumatta 70 FPS nopeuteen, kun taas muissa korteissa rajoittavana tekijänä tuntuisi olevan nimenomaan prosessoriteho. L3-välimuistin puute vaikuttaa Athlon II X4 640 –prosessorin tuloksiin enemmän kuin matalahko kellotaajuus. Siitä huolimatta sekin saavuttaa yli 80 FPS tason.
![](https://cdn77b.hardware.fi/storage/pictures/tasapainoinen_peliko_osa2_51.png)
GPU:n rajoitukset tulevat jo hieman esiin 1680x1050 tarkkuudella. Core i7 näyttää taas muille mallia ja Athlon II jää kolmen Phenom II –mallin jälkeen. Halvinkin yhdistelmä saavuttaa keskimäärin 60 FPS nopeuden.
![](https://cdn77b.hardware.fi/storage/pictures/tasapainoinen_peliko_osa2_52.png)
Radeon HD 5870 ei jää pahasti jälkeen kahden GPU:n näytönohjaimista käytettäessä mitä tahansa ylikellotettua AMD:n prosessoria. Ero kuitenkin kasvaa, kun otetaan käyttöön Core i7 –alusta. Phenom II X2 550 BE ja Radeon HD 5750 tarjoavat edelleen vakaata suorituskykyä.
![](https://cdn77b.hardware.fi/storage/pictures/tasapainoinen_peliko_osa2_53.png)
Kaikki yhden GPU:n kortit muodostavat pullonkaulan tässä vaiheessa, kun taas kahden GPU:n avulla mikä tahansa prosessori pärjää pelattavasti. 2560x1600 taso on liikaa Radeon HD 5750 –ohjaimelle, mutta GeForce GTX 260 ja Radeon HD 4890 ylittävät tavoiterajat kevyesti.
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään