Tasapainoisen pelikoneen rakentaminen ylikellottamalla: AMD:n prosessorit

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Testitulokset: Fallout 3


Fallout 3:n testaamiseen käytämme FRAPSia laskemaan ruudunpäivitysnopeuden 60 sekunnin mittaisessa juoksussa Capital Wastelandin läpi. Sulavien taistelukohtausten varmistamiseksi pidämme FPS-tavoitteen 40:ssä tässä toimintaroolipelissä. Peli pyöri sujuvasti täysillä yksityiskohdilla ja 4xAA sekä 15x AF käytössä.



Radeon HD 5750 jää prosessorista riippumatta 70 FPS nopeuteen, kun taas muissa korteissa rajoittavana tekijänä tuntuisi olevan nimenomaan prosessoriteho. L3-välimuistin puute vaikuttaa Athlon II X4 640 –prosessorin tuloksiin enemmän kuin matalahko kellotaajuus. Siitä huolimatta sekin saavuttaa yli 80 FPS tason.



GPU:n rajoitukset tulevat jo hieman esiin 1680x1050 tarkkuudella. Core i7 näyttää taas muille mallia ja Athlon II jää kolmen Phenom II –mallin jälkeen. Halvinkin yhdistelmä saavuttaa keskimäärin 60 FPS nopeuden.



Radeon HD 5870 ei jää pahasti jälkeen kahden GPU:n näytönohjaimista käytettäessä mitä tahansa ylikellotettua AMD:n prosessoria. Ero kuitenkin kasvaa, kun otetaan käyttöön Core i7 –alusta. Phenom II X2 550 BE ja Radeon HD 5750 tarjoavat edelleen vakaata suorituskykyä.



Kaikki yhden GPU:n kortit muodostavat pullonkaulan tässä vaiheessa, kun taas kahden GPU:n avulla mikä tahansa prosessori pärjää pelattavasti. 2560x1600 taso on liikaa Radeon HD 5750 –ohjaimelle, mutta GeForce GTX 260 ja Radeon HD 4890 ylittävät tavoiterajat kevyesti.

Kommentoi artikkelia