Tasapainoisen pelikoneen rakentaminen ylikellottamalla: AMD:n prosessorit

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Testitulokset: S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky



S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky on jo toinen niin vaativa peli, että sitä ei pystytä testaamaan suurimmalla mahdollisella yksityiskohtien määrällä ja antialiasoinnilla samaan aikaan. Tämä peli ei ole tunnetty hyvästä säikeistyksestään, joten mikä tahansa testatuista kaksiytimisistä prosessoreista suoriutuu tehtävästään hyvin. Käytännössä siis pelattavuuden ratkaisee pelkkä graafisen suorituskyvyn määrä halutulla resoluutiolla.

Käytämme yleensä S.T.A.L.K.E.R. testaukseen keskiarvoa neljästä sisään rakennetusta suorituskykytestistä. Tässä tapauksessa kuitenkin päädyimme pelaamaan itse peliä ja mittaamaan FRAPSilla ruudunpäivitysnopeutta. Toisin kuin Crysis, S.T.A.L.K.E.R ei vaadi pitkää pelaamista ennen kuin käy ilmi millaista vastusta koneen suorituskyky kohtaa. Siihen vaaditaan vain ulostulo ensimmäisestä rakennuksesta aamuauringon säteiden valaistessa leiriä.

Sisään rakennettuja testejä ajamalla huomasimme, että noin 48 FPS:n saavuttaminen niissä tarkoittaa noin 30 FPS nopeutta Sun Shafts –testissä, joten testin tavoitearvo nostettiin 48 FPS:n. Näillä asetuksilla pelaaminen tiputtaa ruudunpäivitysnopeudet edelleen 25 FPS:n paikkeille tietyillä alueilla, mutta yleisemmin suorituskyky oli mielestämme pelattavalla tasolla.



Ylikellotettu Radeon HD 5750 saavuttaa keskimäärin 45 FPS tason ja Sun Shafts –testissä se yltää juuri ja juuri 24,9 FPS:n riippumatta käytetystä prosessorista. GeForce GTX 260 ja Radeon HD 4890 suoriutuvat tehtävistään paremmin. Tuloksista näkyy jo kohtalaisen suuret rajoitukset GPU:n tehon suhteen ja CPU:n nopeuden ja arkkitehtuurin vaikutus on pienehkö.



Resoluution kasvattaminen tiputtaa GeForce GTX 260 –kortin 25-27 FPS nopeuksiin GPU:n kannalta rasittavimmassa testissä. Parempaa suorituskykyä saadaan käyttämällä vähintään Radeon HD 4890 –tason korttia yhdistettynä taas mihin tahansa näistä kellotetuista prosessoreista.



Kun tarkkuutta kasvatetaan seuraavalle tasolle, myös tehdaskellotettu GeForce GTX 285 tipahtaa 27 FPS nopeuteen Sun Shafts –testissä. Radeon HD 5870 tarjoaa keskimäärin 12 – 14 FPS:n nopeuslisän ja mikä tärkeintä se lisää noin 10 ruutua sekunnissa eniten GPU:ta kuormittavassa kohdassa.



Yhdistettynä Core i7-920-prosessoriin GeForce GTX 295 saavuttaa juuri 30 FPS tavoitetason toimien keskimäärin 50 FPS nopeudella. AMD:n prosessoreiden kanssa se putoo juuri tavoitetason alapuolelle menettäessään 1-2 ruutua sekunnissa Sun Shafts –testissä ja 3-6 ruutua keskiarvosta. Vaikka GTX 295 toimiikin pelattavuuden rajamailla, Radeon HD 5970 tarjoaa silti 10 FPS lisää. Kaikki testatut CPU:t ovat riittäviä, mutta kannattaa silti panostaa hieman prosessoritehoon, jos aikoo muutenkin käyttää lähes 700 dollaria näytönohjaimeen ja yli 1000 dollaria 2560x1600 resoluution näyttöön.

Kommentoi artikkelia