Intel Core i5-661: Core 2:n kuolinkello
Artikkelin kirjoittaja: Manu Pitkänen | 0 kommenttia
Grafiikka: Clarkdalen integroitu GPU
Intel on prosessoreiden grafiikkaytimien nimeämisessä mennyt täysin toiseen suuntaan kuin hankalaksi koettu prosessoreiden nimeämiskäynnössä. Intel ei enää nimeä grafiikkaytimien ja muistinohjaimen muodostamaa järjestelmää erilaisin kirjain-numeroyhdistelmin, vaan kutsuu sitä yksinkertaisesti nimellä “Intel HD Graphics”.
Nimestä selviää hyvin, että grafiikkaytimen teräväpiirto-ominaisuudet riittävät HD-sisällön toistamiseen. Lisäksi GPU:n laskentateho riittää Bejeweled- ja The Sims -tapaisten pelien pelaamiseen, joten erillinen näytönohjain ei ole välttämättömyys.
3D:tä?
Intelin HD Graphics –moottori on rakenteeltaan hyvin samankalainen kuin G45-piirisarjassa nähty GMA X4500HD. HD Graphics –moottorissa hieman enemmän laskentatehoa. Siinä on 12 skalaarilaskentayksikköä (vs. 10). Lisäksi Core i5-661:n grafiikkamoottori on kellotettu 900 megahertsiin eli se toimii 100 megahertsiä korkeammalla taajuudella kuin GMA X4500HD. Muut Intelin SKU:t toimivat alemmilla 533 ja 733 megahertsin taajuuksilla.
Grafiikkamoottori tukee virallisesti DirectX 10:tä ja OpenGL 2.1:tä (tuki Shader Model 4.0:lle). Näitä ominaisuuksia voi pitää lähinnä kuriositeetteina, sillä fakta on se ettei integroiduista näytönohjaimisa ole toistamaan DirectX 10 –tason pelejä.
Prosessorille integroitu muistinohjaimen pitäisi tuoda suorituskykyyn oman lisänsä. Tämä ei jää teorian asteelle, vaan muistinkaistanleveyttä on saatu nostettua 17 GB/s:tä (DDR3-1066) 21 GB/s:ään (DDR3-1333). Eron pitäisi näkyä käytössäkin.
Muistinohjaimen suorituskykyä on saatu lisättyä Hierarchical Z:n ja Fast Z Clearin avulla. Molemmat olivat alun perin ATIn HyperZ-paketin osia, joilla saatiin optimoitua muistin kaistanleveyttä. Intel varaa korkeintaan 1,7 gigatavua muistia näytönohjaimelle, kuten aiemman sukupolven grafiikkamoottorissakin. Näin suuren muistimäärän omistamisessa grafiikkaytimelle ei ole kuitenkaan mitään järkeä.
Halusimme selvittää kuinka paljon HD Graphics on käytännössä kehittynyt verrattuna GMA X4500HD:hen. Rasitimme molempia kokoonpanoja World of Warcraft-pelillä.
World of Warcraft, Dalaran Circuit, 60 sekuntia (FRAPS) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1680x1050, Ultra | 1280x1024, Ultra | 1024x768, Ultra | 1280x768, Low | ||||
Intel GMA HD Graphics | 5,017 | 6,000 | 6,550 | 22,317 | |||
Intel GMA X4500HD Graphics | 3,550 | 3,800 | 3,667 | 14,700 | |||
AMD Radeon HD 4200 (IGP) | 3,967 | 4,583 | 5,633 | 39,150 |
Suorituskyky on testimme perusteella selvästi suhteellinen. HD Graphics on selvästi aiempiin Intelin integroituihin näyönohjaimiin verrattuna ja World of Warcraft on ihan pelattava Clarkdale-pohjaisella prosessorilla (erityisesti Core i5-661:llä, jonka GPU tikittää 900 megahertsin taajuudella), kunhan väännät resoluutio- ja yksityiskohta-asetukset minimiin.
Intel voi kyllä laittaa sulan hattuunsa, sillä se päihittää AMD:n 785G-pohjaisen Radeon HD 4200 –GPU:n WoWin korkeimmilla asetuksilla. Asetusten alentaminen tosin käy AMD:n eduksi. Tosin en peliä silloinkaan haluaisi pelata Radeon HD 4200:lla.
Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, että jos et käytä 3D-sovelluksia, niin Intelin HD Graphics sopii hyvin sinulle. 3D-laskentaan siitä ei valitettavasti ole.
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään