Esittelyssä GeForce GTX 570: GF110-piiri alle 350 dollarilla

Artikkelin kirjoittaja: Manu Pitkänen | 0 kommenttia

Testitulosten vääristelyä



Näytönohjainmarkkinoiden kulisseissa tapahtuu jatkuvasti paljon vedättämistä ja toisten huijaamista. Tässä ei ole mitään uutta. Mopo kuitenkin lähti käsistä Radeon HD 6800 –ohjainten julkaisun myötä. Nvidia yritti sekoittaa pakkaa hinnanalennuksilla ja ylikellotetuilla ohjainmalleilla. AMD yritti taas vähätellä Nvidian hinnanleikkauksia ja Nvidia julkaisi HAWX 2 –pelin demon ennen pelin varsinaista ilmestymistä. HAWX 2 –episodista kimpaantuneena AMD alkoi ilmeisesti suunnittelemaan muutoksia omiin ajureihin.

Olen pitänyt perusperiaatteenani sitä, että jättäydyn kaiken sen ulkopuolelle mikä ei suoraan vaikuta tapaan, jolla minä tai sinä pelaamme pelejä. Onko sellaisen pelin demoversion testituloksilla edes mitään merkitystä, jollei peliä ole edes julkaistu? Onko silläkään mitään väliä ovatko hinnanalennukset vain väliaikaisia, jos kerran ostan ohjaimen tämänhetkisellä hinnalla? Paljon puhetta tyhjästä.

Kuvanlaatukiista

Jokin aika sitten Nvidia lähestyi minua viestillä, jossa se kertoi löytäneensä AMD:n ajureista suorituskykyoptimointeja, jotka vähentävät FP16-renderöintikohteiden lukumäärää ja parantaa suorituskykyä määrällisesti. Puhuin asiasta molempien osapuolten kanssa. Minun oli vaikea ymmärtää kolmea asiaa tässä kiistassa: 1) optimoinneilla on vaikutusta vain muutamiin peleihin, joita kukaan ei toisaalta nykyään enää pelaa 2) kuvanlaadullisten erojen havaitseminen vaatii vertailukuvat, todellisuudessa kuvanlaadun heikkenemisen havaitsemiseen tarvittiin ohjelma, joka vertaili samojen pikseleiden eroja 3) tärkeimpänä kaikista, AMD tarjoaa mahdollisuuden ottaa Catalyst AI –ominaisuus kokonaan pois käytöstä. Nvidian syytökset kohdistui juuri Catalyst AI:hin.



Toisaalta asiasta metelin nostamiselle on se peruste, ettei ole hyväksyttävää tällaisia kuvanlaatuun vaikuttavia muutoksia ajureihin ilman tiedottamista.

Tuoreimmassa Catalyst 10.10e –korjauspäivityksessä AMD on kuitenkin poistanut mahdollisuuden ottaa Catalyst AI pois käytöstä. Uutena ominaisuutena on Surface Format Optimization –valinnan päälle tai pois kytkentä. Catalyst AI:n tekstuurisuodatinsäätimestä löytyy ainoastaan valinnat Performance, Quality ja High Quality. Valikosta ei selviä mitkä asiat muuttuvat eri tilojen välillä. Tunsin oloni epäileväiseksi, koska en oikein tiennyt mihin asioihin optimoinnit vaikuttavat, eikä AMD enää tarjonnut mahdollisuutta Catalyst AI:n kytkeä pois päältä.

Ajurimuutosten ajoitus on myös epäilyjäherättävä. Minulla ei valitettavasti ollut tarpeeksi aikaa tutkia tarkemmin Nvidian viimeaikaisia syytöksiä AMD:n tekstuurisuodattimen laatuun koskien, mitkä koskevat lähinnä Radeon HD 6800 -ohjaimia. Joukko saksalaisia verkkosivuja on kuitenkin jo ilmoittanut, että ne aikovat ottaa Catalyst AI:n pois päältä Radeon HD 5800 –sarjan ohjaimia testatessaan, jotta tulokset ovat mahdollisimman vertailukelpoiset. Sitten yht’äkkiä AMD poisti mahdollisuuden ottaa Catalyst AI:n pois päältä.



Eikä siinä vielä kaikki. AMD keskusteli saksalaissivustojen kanssa, jotka toivat ajuriepäselvyydet ilmi. Saksankielisen Tom’s Hardwaren Benjamin Kraftin avulla saimme tietoon keskustelujen sisällön.
Verkkosivusto ht4u.netin julkaiseman artikkelin mukaan uusi High Quality -asetus Catalyst AI:ssä poistaa käytöstä kaikki optimoinnit. Se on siis sama kuin toiminnon pois käytöstä otto, mutta hämärään valeasuun puettuna. Vakioasetuksena oleva Quality ottaa käyttöön muutamia optimointeja. Pyysimme AMD:ta kommentoimaan uutta säädintä ja yhtiö vahvisti tietomme, että High Quality –valikko poistaa käytöstä kaikki optimoinnit.

Samalla samat saksalaissivustot kertoivat havainneensa samoja kuvanlaatuongelmia High Quality –tila valittunakin. Sivustot päättelivät tästä, että ongelma on AMD:n näytönohjaimien raudassa. AMD kuitenkin vakuutti meille, että se pystyy korjaamaan asian ajuripäivityksen avulla.

Paljon tehtävää?

Asiasta viisastuneempana kahlasin läpi seitsemän DirectX 11 –peliä, jotta löytäisin hyvän vertailukuvan ongelman esittämiseksi. Vaikka tiedostin ongelman olemassa olon ja minulla oli käytössä 30-tuumainen näyttö, niin en merkittävää eroa kuvanlaadussa huomannut. Puhumme hyvin mitättömistä eroista.

Nvidia on kuvannut videoita, joissa vertaillaan GeForce GTX 570 –ohjainta Radeon HD 5870- sekä Radeon HD 6870 -ohjaimiin Crysis Warheadilla. Videoissa kiistakapulana oleva hohto-ongelma näkyy kivuliaan selvästi. Ongelma näkyi myös moninpelikartalla Battlefield: Bad Company 2:ssa. Yksinpelitilassa ongelmaa ei ollut mitenkään itsestäänselvyys.

Alan kallistua High Quality –valinnan käyttöön AMD:n näytönohjainten testauksessa, jos tarkoituksena on käyttää parasta mahdollista kuvanlaatua. Tässä artikkelissa olemme kuitenkin joutuneet käyttämään Quality-valintaa AMD:n ohjaimissa, koska saimme Nvidian ohjaimen sen verran myöhään, ettei aikaa enää jäänyt uusien testien suorittamiseen. Olemme käyttäneet AMD:n ohjaimille niitä tuloksia, jotka saimme tehdessämme GeForce GTX 580 –ohjaimen esittelyartikkelia. Tyydymme siis jättämään kaiken vakioasetuksille ja toteamaan Radeon HD 6800 –ohjaimiin liittyvät kuvanlaatuongelmat.

Mutta miksi ihmeessä meidän pitää olla kiinnostunut asiasta jos ongelma on hyvin vähämerkityksellinen? Siksi, että otamme kaikki kuvanlaatuun liittyvät asiat hyvin vakavasti. Emme halua ruokkia Nvidian halua pudottaa omien ajureiden tekstuureiden vakioasetuksia vain siksi, että yhtiön ohjainten suorituskyky näennäisesti paranisi.

Kommentoi artikkelia