Esittelyssä GeForce GTX 570: GF110-piiri alle 350 dollarilla

Artikkelin kirjoittaja: Manu Pitkänen | 0 kommenttia

Tesselaatio: Unigine


Viimeiset yhdeksän kuukautta olemme käyttäneet Uniginen Heaven-testiä tesselaatio-suorituskyvyn mittaamiseen. En ole missään vaiheessa ollut tyytyväinen ohjelmaan, sillä Heaven on vain demomoottori. On hölmöä tehdä pitkälle johtavia johtopäätöksiä sen tuloksista, koska se on kuitenkin puhtaasti synteettinen testi.

Onneksi HAWX 2 –pelin julkaisu ajoittui heti GeForce GTX 580:n julkaisun perään. Pelissä on käytetty rankalla kädellä tesselaatiota, joten Nvidia on omiaan kyseisessä pelissä. Tein tuolloin tietoisen valinnan, enkä ottanut peliä mukaan testiohjelmistoon. Sain AMD:lta tietää, että se on parantamassa omien ohjaimien suorituskykyä ajuripäivityksellä. Päivitystä ei koskaan tullut, ja testaamme nyt suorituskykyä HAWX 2:lla.

Jännittävintä HAWX 2:ssa on se, että sen tesselaatio on toteutettu palvelemaan kuvanlaatua. Suorituskykyä palvelevaa tesselaatiota olemme jo päässeet näkemään Civilization V –pelissä. Muissa peleissä, kuten DiRT 2:ssa ja Aliens Vs. Predatorissa tesselaatiosta ei ole juurikaan hyötyä suuntaan tai toiseen.

Ohjainten tesselaatio-suroituskyvyn pohjien selvittämiseksi käytimme Uniginen Heaven-testiä.




Tuloksista nähdään selvästi se, että Nvidia hoitaa rankan tesseloinnin paljon paremmin kuin AMD:n ohjaimet. Perusasetuksilla AMD pärjää kuitenkin jo ihan hyvin. AMD väitti parantaneensa tesselaatiota uusissa Radeon HD 6800 –ohjaimissa. Tämä näyttäisi pitävän paikkansa ja näkyy hyvin 6850-CrossFiren ja Radeon HD 5970:n tuloksista.

Mielenkiintoinen seikka on se, että GeForce GTX 570 on kaikissa testeissä nopeampi kuin 480. Tulokset käyvät järkeen, koska PolyMorph-moottorien lukumäärä ohjaimissa on sama, mutta GTX 570:ssä on korkeampi kellotaajuus.




Skaalaustulokset päättävät tarinan. AMD:n ohjaimet jäävät pahasti jalkoihin Extreme-asetuksella. Tappio on pienempi Uniginen Normal-asetuksilla, mutta tappio on tappio.
Vaikka Nvidian ohjaimista löytyy malleja, joissa on 16, 15 tai 14 PolyMorph-moottoria, niin silti kaikki ohjaimet skaalautuvat lähes samalla tavalla. Selvästi jokin muu kuin geometriseen laskentaan liittyvät seikat jarruttaa GTX 500- ja 400-sarjojen ohjainten menoa.

Kommentoi artikkelia