Esittelyssä GeForce GTX 570: GF110-piiri alle 350 dollarilla

Artikkelin kirjoittaja: Manu Pitkänen | 0 kommenttia

Tesselaatio: HAWX 2


Reaalimaailmaa paremmin kuvaavien tulosten mittaamiseen käytimme apuna HAWX 2 –peliä. AMD väittää, ettei pelissä käytetä tesselaatiota realistisesti. Yhtiön mukaan peli on ympätty täyteen geometrista laskentaa vaativaa grafiikkaa Nvidian arkkitehtuurin paremmuuden korostamiseksi. Peliä voi onneksi pelata DirectX 11 –päällä, mutta ilman tesselointia. Tätä ominaisuutta käytämme hyväksemme skaalautuvuuden laskemisessa. Runsaan tesseloinnin käytön ansiosta pelin grafiikka on saatu hyvin realistiseksi, joten tesseloinnin käyttö kannattaa jos omistat DirectX 11 –ohjaimen.




AMD:n ulvonnalle saisi enemmän kaikua, mikäli AMD:n suorituskyky ilman tesselointia olisi kilpailukykyisempi. Ilman tesselointia jokainen testimme näytönohjain ylittää 100 FPS:n rajan 1920x1200-resoluutiolla ja 8x MSAA:lla.

Kun tesselaatio-kytkin käännetään päälle, niin on jo helppo nähdä miksi AMD on niin tyytymätön Ubisofin tesselointiratkaisuun kuin se on. Kaikilla ohjaimilla peli pysyy kuitenkin pelattavana. Tesselointi kuitenkin vaikuttaa niin rajusti AMD:n ohjaimiin, että jopa kahdesta grafiikkaytimestä koostuva Radeon HD 5970 häviää yhdelle GeForce GTX 470:lle suorituskyvyssä. Ainoastaan Radeon HD 6850 –CrossFire pääsee AMD:n ohjaimista yli sadan FPS:n rajan yli.



Skaalautuvuus HAWX 2:ssa on vastaa jotakuinkin Uniginen Heaven-testin Normal- ja Extreme-asetusten välimaastoa 1920x1200-resoluutiolla. Jälleen kaikki Nvidian ohjaimet pystyvät säilyttämään noin 72 prosenttisesti suorituskyvyn tesselaatiolla pelattaessa verrattuna tilanteeseen, jossa tesselointi ei ole käytössä. Tulos viittaa siihen, että PolyMorph-moottorien lukumäärällä ei ole suurtakaan vaikutusta. AMD:n ohjaimissa skaalautuvuudessa on jo enemmän eroa. Radeon HD 5870 menettää lähes puolet suorituskyvystään ja 6870 onnistuu säilyttämään 60 prosenttia suorituskyvystä. Radeon HD 5970 putoaa AMD:n yhden GPU:n korttien väliin.

Tesselointiosuus saatiin nyt pakettiin. Voimme todeta, ettei testiemme tuloksiin nojautuen kannata tehdä turhan pitkälle meneviä johtopäätöksiä. HAWX 2 on vasta ensimmäinen peli, jossa tesselointia on käytetty rajulla otteella ja pelin suunnittelussa on ollut voimakas Nvidian vaikutus läsnä. Yksi asia on kuitenkin varmaa, ja se on että tesselointi tuo mukavasti ilmettä peleihin.

Ennen kuin jätämme HAWX 2:n kokonaan taaksemme ja siirrymme muihin labratesteihimme, haluan todeta että Ubisoft on mennyt perä edellä puuhun pelinsä kanssa. Ubisoft pakottaa pelaajan kirjautumaan verkon kautta heidän palveluun ennen kuin peliä voi pelata. Tämä on ihan OK, mutta jos Ubisoft todella haluaa käyttää peleissään tällaista ratkaisua, niin ei kuvittelisi olevan paljoa pyydetty pitää palvelu käyttäjäystävällisenä. Minuutin odottelu palveluun kirjautumisessa ja 45 sekunnin odottelu pelin lopettamisen jälkeen 24 megan yhteydellä on jotakin, mitä pelaaja ei todellakaan halua kokea.

Kommentoi artikkelia