AMD Radeon HD 7990: Kahdeksan peliä ja näytönohjain 1000 eurolla
Artikkelin kirjoittaja: Chris Angelini ja Igor Wallossek Artikkelin suomentaja: Manu Pitkänen
Testitulokset: Battlefield 3
Jotta tulosten lukeminen ei olisi liian helppoa, olemme jakaneet FPS-tulokset kahtia: Hardware FPS:ään ja Practical FPS:ään. Hardware FPS on käytännössä luku, joka oltaisiin saatu myös käyttämällä Frapsia. Siihen siis sisältyy myös piirtämättömät ja vajaat framet. Practical FPS -lukemaan sisältyy vain onnistuneet ruudut.
![](https://cdn77b.hardware.fi/storage/pictures/450/arhegabcf_130424_10.png)
Kuten yllä olevasta taulukosta nähdään, on tuloserottelulla huikea vaikutus AMD:n kannalta. Radeon HD 7990 tuottaa Battlefield 3:ssa 100 FPS:n lukeman Ultra-asetuksilla ja 2560x1440 pikselin resoluutiolla. Näyttäisi siltä, että ohjain koettelee neljään gigahertsiin ylikellotetun Core i7-3770K -laitteistomme rajoja. Testin videotaltiossa kuitenkin nähdään selvästi, että jokaista onnistunutta framea seuraa kaistale vajaata framea (näkyvissä yhden tai kahden millisekunnin ajan). Tästä syystä ohjaimen korjattu tulos laskee dramaattisesti, 56,2 FPS:ään. Sama ongelma vaivaa CrossFire-kokoonpanoamme.
Kuten huomaat, suoritimme testit Radeon HD 7990:lla myös prototyyppiajureilla, joiden viimeistellyn version AMD julkaisee tämän vuoden toisella puoliskolla. Ajurit parantavat selvästi ohjaimen Practical FPS -tulosta. Syy on siinä, että ajurit lisäävät kahden ruudun välistä latenssia, jolloin ei-toivottujen ruutujen määrä vähenee.
![](https://cdn77b.hardware.fi/storage/pictures/450/arhegabcf_130424_11.png)
Yllä olevassa kaaviossa näkyy kaikkien näytönohjainten ruudunpäivitysnopeuden kehitys 90 sekunnin testin aikana. Tässäkin Hardware FPS ja Practical FPS on erotettu toisistaan. Prototyyppiajureilla on piristävä vaikutus Radeon HD 7990:n tuloksiin.
![](https://cdn77b.hardware.fi/storage/pictures/450/arhegabcf_130424_12.png)
Nvidia-kokoonpanoissa framien väliset latenssit eivät juuri muutu. Radeon-ohjaimissa eroja syntyy enemmän Catalyst 13.5 Beta 2 -ajureilla.
Ennen olisimme päätelleet 11 millisekunnin tarkoittavan 95. persentiilin kohdalla sitä, ettei pelaajat pysty havaitsemaan merkittävää nykimistä. Testipelaajamme kuitenkin raportoivat ongelmista (kun he vaihtoivat Radeon HD 7990- ja GTX 690 -kokoonpanojen välillä). Meidän pitää siis miettiä uudelleen mitkä erot ovat havaittavissa ja mitkä eivät.
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään