Nvidia 3D Vision Surround: Onko tämä pelaamisen tulevaisuus?

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila

3D Vision Surround käytössä: keskeinen tekijä


Subjektiiviset testit ovat aina hankalia, koska minun mielestäni hienot asiat eivät välttämättä ole kaikkien muiden mielestä erityisen hienoja. Tietysti suorituskyky on iso osa tätäkin testiä ja siihen päästään pian. 3D Vision Surroundia on kuitenkin tärkeä arvostella sen tuottaman kokemuksen kannalta.

Minulla on jo hieman kokemuspohjaa 3D Visionin testauksesta viime vuodelta. Tänä päivänä 3D Vision -yhteensopivia pelejä on jo olemassa huomattavasti enemmän. Silti osa uusistakaan peleistä ei yksinkertaisesti toimi tarpeeksi hyvin.

Yleinen arvio


Suurin osa 3D:nä pelaamistani peleistä oli oikein mukavia. Suljinlasien käyttäminen vähentää silmille asti päätyvän valon määrää suhteellisen paljon, joten jo luonnostaan tummasävyisten pelien, kuten S.T.A.L.K.E.R. ja Left 4 Dead, pelaaminen käy hieman hankalaksi. Kirkkaampia värejä sisältävät pelit toimivat kuitenkin hyvin. Esimerkiksi Far Cry 2 ja Just Cause 2 näyttivät molemmat erittäin hyviltä.



Lasit itsessään ovat riittävän mukavat pitkiäkin aikoja käytettynä. Lapsille lasit eivät sovi ihan yhtä hyvin, johtuen pienemmästä päästä. Kaikki kokoonpanoani testanneet aikuiset kuitenkin olivat tyytyväisiä lasien kokoon ja muotoiluun.

Täytyy sanoa, että Acerin näytöt eivät ole suosikkejani. 2D-käytössä niiden kuvanlaatu on lähinnä tyydyttävä ja parhaan mahdollisen 3D-kuvan saamiseksi niitä täytyy katsoa tarkasti tietystä suunnasta, joka ei ole edes näytön keskellä. Paras korkeus tuntuisi olevan lähellä yläreunaa. Oletettavasti osa muista näytöistä näyttää huomattavasti terävämmältä. Esimerkiksi Alienwaren 23" OptX AW2310 on saanut osakseen paljon ylistäviä kommentteja ja hintakin on vain 50 dollaria enemmän kun Acerilla.

Battlefield: Bad Company 2


Battlefield: Bad Company 2 näyttää mahtavalta. Se onkin yksi 3D Visionia virallisesti tukevista peleistä ja se toimii myös mukavasti kolmelle näytölle levitettynä. Testasin peliä toisen maailmansodan avauskohtauksella. Reunojen yli pärskyvät aallot ovat luultavasti ensimmäinen asia, minkä 3D-kuvassa huomaa. Surroundin avulla saa myös hyvän näkyvyyden molemmille puolille venettä. Hyvinä uutisina voin kertoa, että peliä voi pelata kaikki efektit päälle käännettynä ja 3D tilassa, jolloin saadaan DirectX 11 ja 3D Vision Surround molemmat hyötykäyttöön.

DiRT 2


Toinen yleinen testeissä käytetty peli, Dirt 2, ei tuoreudestaan huolimatta tue 3D Visionia. En siis käyttänyt aikaa testaukseen, mutta käynnistin sen kuitenkin nähdäkseni miksi Nvidia erikseen kehottaa olemaan pelaamatta sitä 3D:nä. Hittolainen sentään. Yhtiön mukaan varjot eivät renderöidy kunnolla ja valojen heijastukset ovat pielessä ja se on äärimmäisen todenmukainen lausunto. Pöly ja savu sekoittavat syvyysvaikutelman tehokkaasti. Kolmen minuutin pelaamisen jälkeen oksentaminen ei ole kaukana. Nvidia on onneksi tarpeeksi suorasukainen kertoakseen etukäteen, että tämä ei toimi.

Far Cry 2


Vaikka Far Cry 2 julkaistiin ennen 3D Visionia, se on silti saanut Excelent-luokituksen Nvidialta. Se on hieman ristiriidassa niiden muutamien kompromissien kanssa, joita optimaalisen kokemuksen saavuttamiseen tarvitaan. Post FX -asetuksen laittaminen matalimmalle tarkoittaa käytännössä DirectX 10:stä Direct X 9:n siirtymistä. Myös shaderit pitää asettaa medium-tilaan ja Bloom ottaa pois päältä, millä ei sinänsä ole niin suurta merkitystä. Huonompia asetuksia ei edes juurikaan huomaa, kun peliä tarkastelee 3D-tilassa, mikä on muutenkin täysin erilainen kokemus. Johtuen pelin kirkkaista väreistä ei pelatessaan edes muista, että ruutua katsellaan valoa hukkaavien lasien läpi ja 3D:n tuomasta uudesta perspektiivistä voi todella nauttia.

Crysis


Vaikka Crysista voidaankin pitää liian vanhana ollakseen järkevä testausväline, se on silti mukana testeissämme. Ikävä kyllä suorituskykymittauksissa käyttämämme työkalut eivät tue kolmen näytön laajuisia resoluutioita, joten viralliset testit piti jättää väliin. Sillä ei edes ole suurta merkitystä, koska Nvidia luokittelee Crysiksen yhteensopivuuden vain Good-luokkaan, johtuen lukuisista kompromisseista ja pikkuongelmista. Niiden takia Crysis soveltuu paremmin Surround-pelaamiseen kuin 3D Vision Surroundiin.

Call of Duty: Modern Warfare 2


Vaikka CoD onkin kohtalaisen uusi peli, se saa silti vain Good-luokituksen johtuen muutamista väärille syvyyksille renderöityvistä objekteista. Lisäksi kolmella näytöllä pelaamiseen vaaditaan Widescreen Fixer -työkalun käyttöä. Ilman sitä näkökenttä vaikuttaa venyneeltä/vääristyneeltä (reiluuden nimissä on sanottava, että tämä päteee myös AMD:n Eyefinityn kanssa). Oikeastaan ainut Call of Dutyssa vaadittava muutos on pelin Depth of Field -asetuksen kääntäminen pois päältä, kaikki muu näyttää terävältä.

Just Cause 2


Just Cause 2, joka on myös 3D Vision Ready -sertifioitu, voidaan tiivistää yhteen saanaan: älytöntä. Tätä peliä käytin esimerkkinä vierailleni, jotka halusivat nähdä millaista 3D Vision -tekniikka oikeastaan on. Siinä on tarpeeksi kirkkautta, jotta lasien läpi katseleminen ei haittaa ja efektit saivat vieraani väistelemään ja nykimään kuin oikeita palmun oksia väistellessä. Testattuaan Just Causea, eräs ystäväni totesi vaimolleen “Tämän minä hauan joululahjaksi". Vaimo kysyi hintaa jonka jälkeen taputin kaveria olalle kertoen sen olevan toiveajattelua.

Aliens Vs. Predator


Nvidialla tuntuisi olevan ongelmia niiden pelien suhteen, joihin se ei ole päässyt vaikuttamaan ennen julkaisua. Vaikka AvP ei olekkaan enää erityisen uusi, sitä ei tueta uusimmassakaan ajurissa ja se on käytännössä pelikelvoton. Syy on luultavasti siinä, että kyseessä on AMD:n osittain kehittämä peli. Onnistuin saamaan testitulokset pyörittämällä demoa, joka itseasiassa näytti hyvältä 3D Surround Vision -tilassa. Oikeassa pelissä etualalla olevat käsi ja ase renderöityvät kuitenkin väärin ja siitä johtuen pelaaminen käy lähes mahdottomaksi.

Kommentoi artikkelia