Nvidia 3D Vision Surround: Onko tämä pelaamisen tulevaisuus?

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila

Hieman yli vuosi sitten näimme kiinnostuksen kolmiulotteiseen pelaamiseen taas kasvavan, kun Nvidia julkaisi 3D Vision -tekniikkansa. Nyt yhtiö on esitellyt 3D-pelaamista kolmen näytön leveydeltä. Mutta onko 3D pelaaminen kehittynyt sen jälkeen, kun viimeksi tarkastelimme asiaa.

Esittely


Olen tehnyt tätä (ja tällä tarkoitan nyt tekniikasta kirjoittamista) jo melkein 12 vuotta. Urani alkuvaiheessa minulle riitti koko viikoksi iloa FedExin tuodessa UCLA:n asuntolan ovelle testattavaksi tarkoitetun äänikortin. Muistatteko Rage Fury MAXXin? En pystynyt nukkumaan kahteen päivän saatuani sen postissa. (Arvostelu julkaistiin Sharky Extremessä vuonna -99.)

Ajan kuluessa uusimmat ja parhaat välineet ovat kuitenkin menettäneet hohtoaan. Se ei ole varsinaisesti huono asia, rakastan silti tekniikkaa. Se ei vaan enää saa pulssia nousemaan kuten aikoinaan, vaikka sekin tosin saattaa johtua vuosikymmenten varrella nautitusta Red Bullista ja Rockstarista, joka ovat pilanneet elimistöni.

Kaikesta tästä huolimatta olin äärimmäisen innoissani kaivaessani paketista kolmea Acerin GDH235HZ 120 Hz näyttöä. Jopa niin innoissani, että The Onionin Julia McKannis olisi minusta huolissaan. Innostukseni kasvoi entisestään, kun Nvidian edustaja saapui toimistooni mukanaan erittäin seksikäs Digital Storm -kokoonpano. Se sisälsi ylikellotetun Core i7-960 prosessorin, kaksi GeForce GTX 480 näytönohjainta ja SilverStonen Raven RV02 kotelon. Nämä laitteet oli tarkoitettu 3D Vision Surround -tekniikkaan tutustumiseen. Se vaikutti hyvältä.



Jos totta puhutaan, viimeksi olin näin innoissani uusista laitteista kolmisen kuukautta sitten, kun AMD toimitti minulle kuusi näyttöä ja parin Radeon HD 5870 Eyefinity näytönohjaimia. Vaikka olikin järjettömän hienoa nähdä 5750x2160 resoluutiolla toimiva, sujuvasti pelejä pyörittävä PC, tekniikkahimoani hillitsi ruma ja lihava näytön reuna lempipelieni keskellä. Kyseiset näytöt ovat sen jälkeen joutuneet Tom’s Hardwaren testauslaboratorion nurkkaan ja minä odottelen ohutreunaisia Samsungin näyttöjä, joita demottiin ensimmäisen kerran jo vuosi sitten.

Kolme näyttöä on selkeästi paras ratkaisu useammalla näytöllä pelatessa. Jos kuvan liiallinen laajuus häiritsee, on aina mahdollista kääntää kolme 1920x1080 näyttöä pystyasentoon saavuttaen 3240x1920 tarkkuus. Tämän testin tarkoituksiin 5760x1080 on kuitenkin juuri sopiva.

...tai ainakin melkein. Miksi joku haluaisi pudottaa tarkkuuden kolmen näytön luontaista resoluutiota alhaisemmaksi? Siksi, että jopa kahdella GeForce GTX 480 kortilla on ongelmia pysyä mukana tämän päivän tekniikan mahdollistamassa pikselimäärien runsaudessa. Esittelyssä on 3D Vision Surround, tekniikka jonka Nvidia esitteli GF100-korttien mukana, mutta ei varsinaisesti julkaissut sitä siitä syystä, että se ei yksinkertaisesti ollut valmis. Nyt se kuitenkin on.

Tehokas tapa kuluttaa rahaa


AMD Eyefinity 6 on liian rikkaille tarkoitettua tekniikkaa. Pari kappaletta 500 dollarin näytönohjaimia ja kuusi näyttöä ei ole mikään pieni investointi.

Samalla tapaa Nvidian 3D Vision Surround vaikuttaa hyvältä ratkaisulta, jos ylimääräisestä rahasta ei ole puutetta. Acerin GD235HZ on yksi halvimpia 120 Hz:n näyttöjä ja sekin maksaa 400 dollaria kappale. Vaikka jopa GTX 260 tukee tätä tekniikkaa, ei kannata lähteä kokeilemaan ilman muutamaa 500 dollarin GTX 480 -ohjainta. Lisähintaa kertyy vielä 3D Vision -osasarjasta, jonka saa 199 dollarin hintaan (ylimääräiset lasit maksavat 149 dollaria kappale).

Jatketaan siis sillä oletuksella, että joku on valmis maksamaan noin 2500 dollaria näytöistä, näytönohjaimista sekä laseista. Oletetaan myös, että sen lisäksi on jo olemassa PC, joka jaksaa vauhdittaa tämän kokoonpanon täyteen vauhtiin. Tai sitten vain oletetaan, että ihmiset pitävät tekniikkaan liittyvistä artikkeleista ja saattavat jopa tehdä ostopäätöksiä niiden perusteella, koska tämä on niin mahtavaa.

sisältö

  1. Esittely
  2. 3D Vision Surround pintaa syvemmältä
  3. Kokoaminen: 3D Vision Surround ja Surround 2D
  4. 3D Vision Surround käytössä: keskeinen tekijä
  5. 3D Vision Surround suorituskykymittaukset
  6. Testitulokset: Far Cry 2 ja S.T.A.L.K.E.R.: Call Of Pripyat
  7. Testitulokset: Call Of Duty: Modern Warfare 2 ja Battlefield: Bad Company 2
  8. Benchmark Results: Just Cause 2
  9. Testitulokset: Surround 2D
  10. Lopputulos

Kommentoi artikkelia