Windows 8 vs. Windows 7: Pelisuorituskyky testissä

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 2 kommenttia

Moni tietää jo, että Windows 8:n ulkoasu on osin hyvin erilainen Windows 7:n verrattuna. Mutta onko sillä mitään vaikutusta kun siirrytään käyttöjärjestelmästä pelien pariin? Me testasimme 10 eri peliä ja haastattelimme lisäksi Microsoftin edustajaa pelisuorituskyvyn tiimoilta.

Tom's Hardwaren lukijana olet todennäköisesti joskus jo törmännyt uusiin Windows-versioihin, osa jo ehkä vuonna 1985, jolloin Windows 1.0 julkaistiin. Microsoftin uusin julkaisu tuo edeltäjiensä tapaan joukon uusia ominaisuuksia, joista osasta pidämme heti ja toiset aiheuttavat harmia. Uudessa versiossa on muuteltu asioita, joihin olemme vuosien varrella tottuneet, mutta toisaalta taas aiemmin ajuripakettien asentamista vaatineet laitteet toimivat nyt ilman säätämistä. Jotkut parannukset vaikuttavat suorituskykyyn positiivisesti, kun taas toisaalle ilmestyneet uudet ominaisuudet aiheuttavat lisäkuormaa.

Todellisuudessa pelisuorituskyky tuskin muuttuu olennaisesti Windows 7:sta Windows 8:n siirryttäessä. AMD kertoikin meille ennne FX-8350-arikkelin julkaisua, että tuoreimmilla päivityksillä varustetun Windows 7 -kone ei pitäisi itse asiassa erota mitenkään Windows 8 -koneesta ja siksi päätimme jättää Windows 8 -testit pois kyseisestä artikkelista. Laitevalmistajilla kuten AMD:lla ja Nvidialla on ollut paljon aikaa toimivien ajureiden kehittämiseen ja siksi tuki kaikille nykyaikaisille näytönohjaimille löytyi käyttöjärjestelmästä jo julkaisun yhteydessä. Käytännössä siis pelin käynnistämisen jälkeen kokemuksen ei juuri pitäisi erota Windows 7:stä.


"Mutta entäs Gabe Newellin aiemmat kommentit, joiden mukaan 'Windows 8 on katastrofi kaikille PC-teollisudessa toimiville'"? Gabe vaikuttaa yleensä tietävän mistä puhuu ja Valve on erittäin hyvämainein pelikehitysyhtiö ja sen omistama Steam on massiivinen digitaalinen pelikauppa. Mekin olimme yllättyneitä, kun Newell kertoi yhtiön satsaavan suuria summia Steamin tuomiseen Liuxille sekä yhtiön oman pelimoottorin kääntämiseen toimimaan avoimen lähdekoodin alustalla. Mistä on siis kysymys? Onko Windows 8 peruuttamattomasti epäonnistunut? Pitäisikö pelaajien välttää Windows 8:an siirtymistä viimeiseen saakka?

Näin aiemmin haastattelun, jossa Gabe kommentoi Windowsin uutta käyttöliittymää kammottavaksi ja väitti kaiken olevan hankalampaa tehdä Windows 8:lla. Gaben tueksi on todettava, että olen itsekin käyttänyt Windows 8:aa jo jonkin aikaa ja olen samaa mieltä siitä, että Metro-käyttöliittymän näkeminen pitäisi voida välttää kokonaan työpöytäkäytössä. En silti usko, että Windows 8 on viemässä koko PC-alan tuhoon.


Perinteisen työpöytäajatuksen jättäminen on erittäin rohkea siirto Microsoftilta ja moni ihminen vierastaa sitä niin paljon, että pysyttelee mieluummin Windows 7:n parissa. Uskon silti, että tehokäyttäjät ovat loppuviimeksi erittäin mukautuvia. Pelien käynnistäminen Steamista ei ole erityisen hankalaa edes Windows 8:lla ja pienen kokeilun jälkeen käyttäjätä oppivat navigoimaan uudessakin Windows-järjestelmässä. Uusi käyttöjärjestelmä ei estä kenenkään pelaamista, ellei sitten kyseessä ole yhteensopivuusongelma vanhemman pelin kanssa.

Uskon, että Gabe Newellin pääasiallinen ongelma Windows 8:n kanssa on nimenomaan sen uusi Windows Store, johon Newell on myös ottanut kantaa. Kyseessä on Microsoftin vastine Applen vastaavalle sovelluskaupalle ja samaan tapaan yhtiö ottaa 30 prosentin välityspalkkion kaikesta kaupan kautta tehdystä myynnistä. Vielä suurempi huolenaihe on se, että Microsoft voisi kieltää tiettyjen ohjelmien ajamisen uudessa käyttöjärjestelmässään. Kuullostaako Applen suljetulta alustalta? Kehittäjäyhteisö on huolissaan siitä, että Microsoft saattaisi noudattaa Applen periaatteita ja rajoittaa tiukemmin mitä kehittäjät voivat tehdä. On selvää, että yhtiö tulee valvomaan tiukasti mitä sen sovelluskaupassa tapahtuu, mutta kukaan ei tiedä miten yhtiö aikoo toimia kaupan ulkopuolisen sovellustarjonnan suhteen. Siksi Newell on valmis kuluttamaan suuriakin summia (tai ainakin uhkaa tekevänsä niin) Linux-kehitykseen.

Kuitenkaan omien tietojeni mukaan tällä hetkellä Microsoft ei ole todellisuudessa ryhtynyt tiukentamaan otettaan Windows 8 -järjestelmän sovellustarjonnasta. Steamin voi edelleen asentaa vapaasti koneelleen ilman ongelmia kuten minkä tahansa muunkin vanhemman sovelluksen. Tilanne on tietysti erilainen Windows RT:n tapauksessa, jossa sovellustarjonta on rajoitettu vain Windows Storeen. Siksi Valven kannalta on hankalampaa tehdä bisnestä Windows RT -laitteilla ja kehittäiä huolettaa, että Microsoft saattaa siirtyä vastaavaan käytäntöön myös Windows 8:n puolella ja ottaa osansa kaikesta kaupankäynnistä.


Joka tapauksessa tällä hetkellä käyttäjän ainut huolenaihe on se, kuinka hyvin lempipeli tulee pyörimään Windows 8 -alustalla. Windows 8:n myötä DirectX päivittyy versioon 11.1 (Direct3D 11.1, DXGI 1.2, WDDM 1.2 jne.), mutta ainakaan tällä hetkellä sillä ei ole merkittävää vaikutusta. Siitäkin huolimatta halusimme todeta omin silmin, vaikuttaako uusi käyttöjärjestelmä suorituskykyyn tai aiheuttaako se yhteensopivuusongelmia vanhemmissa peleissä. Seuraavilla sivuilla testataan siis 10 eri peliä ja verrataan nopeuksia Windows 7 - ja Windows 8 -alustalla.

kommenttia 2

G0lden_Kebab

Eli vielä vähemmän syitä päivittää.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5. marraskuuta, 2012 @ 10:01

RekookeR

Luulis että jotain uudistusta olisi saatu aikaseksi myös käyttiksen sisäisessä optimoinnissa, kuin pelkästään kosmeettiset uudistukset.

-Reko

Kommentoi artikkelia