Nvidia 3D Vision Surround: Onko tämä pelaamisen tulevaisuus?

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila

3D Vision Surround pintaa syvemmältä


Surroundin käsite on Nvidialle täysin uusi. Aiemmin SLI rajoittui ainoastaan yhdelle näytölle ja koneeseen saattoi silti asentaa jopa neljä grafiikkaohjainta niiden kaikkien tehon kuluessa yhden ainoan näytön pyörittämiseen.

Sitten AMD julkaisi Radeon HD 5800 -sarjan ja se todella yllätti Nvidian. Eyefinity tarjosi paljon työpöytätilaa vaativille kätevän keinon laajentaa työpöytä kolmelle näytölle vain yhtä näytönohjainta käyttäen. Laajakuvaisista 3D-peleistä unelmoiville Eyefinity oli toiveiden täyttymys. Radeon HD 5870 pystyi pyörittämään pelejä kolmen ruudun leveydeltä ja tilanne parani entisestään, kun AMD toi CrossFire-tuen Eyefinitylle.

Nvidian GF100 grafiikkaydin mahdollistaa ainoastaan kahden näytön ohjaamisen yhdellä kortilla. Kolme näyttöä on mahdollista saada käyttöön käyttämällä kahta näytönohjainta SLI-tilassa. Kahden ohjaimen kokoonpano mahdollistaa enintään neljän näytön käyttämisen.

2D Surround -kokemuksen aikaansaamiseksi voidaan käyttää kolmea tavallista 60 Hz:n LCD näyttöä, kuten esimerkiksi pöydälläni tällä hetkellä oleva Dell U2410s. Käyttämällä 120 Hz:n 3D Vision -yhteensopivia näyttöjä ja projektoreita saadaan käyttöön 3D Vision Surround, joka on seuraava kehitysaskel jo aiemmin testatusta 3D Vision-tekniikasta.

Miten kaksi korttia renderöivät kuvaa kolmelle näytölle


Nvidia käyttää Alternate Frame Rendering -tekniikkaa (AFR) riippumatta siitä, pitääkö korttien renderöidä sisältöä kahdelle vai kolmelle näytölle.



Yhtä näyttöä käytettäessä GPU 1 renderöi järjestysnumeroltaan parittomat ruudut ja GPU 2 hoitaa parilliset. PCI Express -väylä ja SLI-liitin ovat vastuussa GPU 2:n tuottaman datan siirtämisestä siihen korttiin, jossa käytössä oleva yksi näyttö on kiinni.



2D Surround -tilassa tekniikka toimii hyvin samalla tapaa, GPU 1 renderöi parittomat ruudut ja GPU 2 parilliset. Erona on toki se, että yksi kolmelle näytölle levittyvä ruutu on huomattavasti isompi, esimerkiksi 5760x1080 verrattuna 1920x1080 kokoiseen. Nvidia ei paljasta erityisen tarkasti miten ohjaimet hoitavat kuvien näyttämisen kahteen eri ohjaimeen kiinnitetyillä näytöillä, mutta ratkaisu perustuu taas PCI Express -väylään ja SLI-liittimiin.



Stereskooppisen kuvan käyttöönotto tuplaa tietysti kuormituksen, koska jokainen ruutu pitää renderöidä kahteen kertaan (molemmille silmille erikseen). Tässä tapauksessa ensimmäinen grafiikkaprosessori renderöi parittomat kehykset sekä oikealle, että vasemmalle silmälle ja toinen grafiikkaprosessori parilliset kehykset kummallekin silmälle. Nvidian mukaan tällä tekniikalla molemmat GPU:t pysyvät jatkuvasti optimaalisessa käytössä.

3D Vision Surround -tekniikka ohittaa ohjelmien omat v-sync-asetukset päivittäen näyttöä jatkuvasti 120 Hz:n taajuudella näyttäen kummallekin silmälle 60 kuvaa sekunnissa. Tästä johtuen suurin mahdollinen ruudunpäivitysnopeus 3D-tilassa on 60 ruutua sekunnissa. Nvidian AFR-tekniikka aiheuttaa hieman häviötä nopeudessa, mikä näkyy selvästi testituloksissa, jotka jäivät 52 FPS tietämille. Se on kuitenkin pelaamiseen erittäin riittävä.

Kommentoi artikkelia