Mitä DirectCompute tarkoittaa pelaajien kannalta?

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 1 kommentti

Testitulokset: Metro 2033


Metro 2033 sisältää erittäin monipuolisen testaustyökalun, jonka ansiosta voimme antaa huomattavasti tarkemman kuvan erilaisista ruudunpäivitysnopeuteen vaikuttavista osatekijöistä. Alla olevassa kuvassa on Frontline-testi ajettuna FX-8150-prosessorilla ja Radeon HD 7970 -näytönohjaimella. Ylempi kuva ilman syvyysterävyysefektiä ja alempi efektin kanssa.





Eri asetusten välillä tosiaan on melkoinen ero. Metro 2033 käyttää DirectCompute-laskentaa tavoilla, jotka vaikuttavat suorituskykyyn huomattavasti enemmän kuin missään muussa testaamassamme pelissä. Ensimmäiset kaksi kolmasosaa testijaksosta pyörivät enimmäkseen 60 - 80 FPS:n välimaastossa ilman syvyysterävyysefektiä, mutta nopeus tippuu 50 - 60 välille efektin kanssa. Viimeisessä kolmanneksessa ero on vieläkin selkeämpi.
Tuloksissa on kuitenkin yksi erikoinen piirre, jonka syitä on hankala arvioida ilman tarkempia tietoja pelin kehittäjältä 4A Gamesilta. Syvyysterävyysasetuksen ollessa käytössä erittäin matalalle tipahtavat nopeudet itse asiassa vähenevät verrattuna ilman efektiä tehtyyn testiin.





Tehokokoonpanossamme mitattiin noin 50 prosentin pudotus suorituskyvyssä kun syvyysterävyysefekti otettiin käyttöön, mikä vastaa enemmän niitä odotuksia, joita meillä oli testejä aloittaessamme. On täysin selvää, että kun otetaan käyttöön näkymän laatua lisälaskennan avulla parantava ominaisuus, myös suorituskyky tipahtaa. Metro 2033:n tapauksessa DoF-asetus on ollut aina erityisen raskas muihin asetuksiin verrattuna.
A8-prosessoriin siirryttäessä DoF-efektin aiheuttama erotus tuloksissa tipahtaa mielenkiintoisesti vain 26 prosenttiin kun käytössä on kuitenkin sama erillinen näytönohjain. Samoissa tuloksissa näkyy, miten ilman DoF-efektiä tehdyn testin lukemat tipahtavat itse asiassa enemmän kuin DoF-käytössä ajettujen testien lukemat. Olettaisimme, että erikoinen tulos johtuu siitä, että A8-prosessori rajoittaa Radeon HD 7970 -kortin suorituskykyä jo valmiiksi sen verran, että DoF-efektin käyttö ei enää aiheuta niin suurta pudotusta suorituskyvyssä.

Halusimme testata asiaa tarkemmin ja otimme käyttöön Radeon HD 5870 -näytönohjaimen vertailukohdaksi.





Yhdistettynä FX-8150-prosessoriin tuloksissa näkyy sama 50 prosentin pudotus suorituskyvyssä. Mutta kun siirrytään A8-3850-prosessoriin, tuloksista tulee mielenkiintoisia. Hyvä uutinen on se, että DoF-asetuksella on vähemmän vaikutusta nopeuteen. Huono uutinen taas se, että keskimääräinen suorituskyky tipahtaa noin 20 FPS:n verran molemmilla asetuksilla. Taas kerran usein mainittu periaate tasapainoisen tehokkaasta järjestelmästä osoittautuu oikeaksi ratkaisuksi, vaikka emme olekaan varmoja voidaanko puhua "tasapainosta" tilanteesta, jossa 2,9 GHz:n neliydinprosessori yhdistettynä kaksi vuotta vanhaan näytönohjaimeen ei kykene pyörittämään peliä edes pelattavalla nopeudella. Ehkä "erittäin nopea" järjestelmä olisi parempi periaate.



Yllä olevassa taulukossa x-akselin tulokset on korjattu näyttämään oikea mittakaava, mikä paljastaa integroidun näytönohjaimen surkean tehon. Jo ennestään heikosta tilanteesta huolimatta DirectCompute-pohjainen DoF-asetus tiputtaa ruudunpäivitysnopeuden puoleen.



Tämän selkeämmin tilannetta ei voi enää esittää. Tehokas erillinen näytönohjain on tärkeä osa suorituskykyistä järjestelmää ja AMD:n nykyiset APU-piirit eivät yksinkertaisesti jaksa pyörittää pelejä niillä asetuksilla, joita suurin osa pelaajista haluaisi käyttää. Toivomme tilanteeseen parannusta Trinityn saapuessa.

kommentti 1

hannibal_pjv

Mielenkiitoinen artikkeli. Mutta noita ei dx11 kortteja on vielä aika tavalla markkinoilla, joten ei liene vielä useampaan vuoteen isoja uudistuksia tulossa?

Kommentoi artikkelia