Mitä DirectCompute tarkoittaa pelaajien kannalta?

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 1 kommentti

Testitulokset: Battlefield 3 1280x768 resoluutiolla


Miten alas on mentävä, että A8-pohjainen kokoonpano selviytyy testistä pelattavilla nopeuksilla? Kuten aiemmin mainittiin, jouduimme säätämään kaikki videoasetukset matalimmille tasoilleen, joten pelikokemuksesta tulee väkisinkin vähemmän tyylikäs, joskin edelleen hauska. Videoasetusten säätämisen jälkeen kokeilimme matalampia resoluutioita löytääksemme tason, jolla saavutettaisiin vähintään 30 FPS keskinopeus.





Luotujen ruutujen kokonaismäärä:





Testien perusteella käy ilmi, että näilläkään asetuksilla ei päästä pelattaviin nopeuksiin ilman Ambient Occlusionin poistamista käytöstä kokonaan ja silti peli hidastuu satunnaisesti 20 FPS tasolle. Ottaen huomioon Battlefield 3:n tiukan pelitahdin, kyseessä ei ole erityisen pelattava tilanne. Olisimme voineet hinata resoluutiota vieläkin alemmas, mutta edes kannettavalla tietokoneella (ja vieläkin hitaammalla APU:lla) se ei olisi erityisen käytännöllistä.

Kaikesta muusta huolimatta näissäkin tuloksissa näkyy HBAO:n pieni vaikutus pelinopeuksiin. Vaikka 31,8 FPS ja 27,6 FPS erotus on lähes 15 prosenttia, kyseessä on silti todellisuudessa vain neljän ruudun erotus.

kommentti 1

hannibal_pjv

Mielenkiitoinen artikkeli. Mutta noita ei dx11 kortteja on vielä aika tavalla markkinoilla, joten ei liene vielä useampaan vuoteen isoja uudistuksia tulossa?

Kommentoi artikkelia