Mitä DirectCompute tarkoittaa pelaajien kannalta?
Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 1 kommentti
Testitulokset: Civilization 5
Viimeisenä halusimme varmistaa aiemmat havaintomme testaamalla myös Civilization 5 -peliä vanhemmalla Radeon HD ohjaimella. Silti ensiksi vuorossa on Radeon HD 7970.
![](https://cdn77b.hardware.fi/storage/pictures/120312WDDCRMFG_37.jpg)
![](https://cdn77b.hardware.fi/storage/pictures/120312WDDCRMFG_38.jpg)
Tässäkin pelissä FX-sarjan prosessori antaa AMD:n nopeimmalle yhden GPU:n näytönohjaimelle mahdollisuuden näyttää nopeutensa, mikä ei yksinkertaisesti onnistu A8-sirun neljällä ytimellä.
Nopean prosessorin kanssa ruudunpäivitysnopeus tipahtaa 28 prosenttia, kun DirectCompute otetaan käyttöön. A8-prosessorilla vaikutus on vain 17 prosentin luokkaa. Yleisesti ottaen FX-suoritin parantaa keskimääräistä suorituskykyä 41 prosentin verran.
![](https://cdn77b.hardware.fi/storage/pictures/120312WDDCRMFG_39.jpg)
Kun A8-prosessorin seuraksi asennetaan Radeon HD 5870, DirectCompute hidastaa ruudunpäivitysnopeutta 19 prosenttia. Mutta verrattuna Radeon HD 7970 -malliin, kokonaissuorituskyky tipahtaa jopa puoleen. Aiemmissa GPGPU-toteutuksissa riitti kun näytönohjaimesta löytyi nimellinen tuki tekniikalle. Civilization 5:n tulosten perusteella kuitenkin nykyisissä ohjaimissa myös laskennan suorituskyky tuntuisi skaalautuvan sen suhteen, kuinka tehokas näytönohjain on. Käytännössä siis maksamalla enemmän saa myös nopeampaa laskentaa, mikä varmasti miellyttää ainakin näytönohjainvalmistajia.
![](https://cdn77b.hardware.fi/storage/pictures/120312WDDCRMFG_40.jpg)
Vaikka Civilization 5 on äärimmäisen viihdyttävä peli, todellisuutta jäljittelevä realismi ei ole (eikä edes tarvitse olla) sen suurimpia ansioita. Siinä DirectX 11 -tekniikkaa on käytetty parantamaan suorituskykyä eikä niinkään näyttävien visuaalien rakentamiseen. Tästä syystä nopeampi testikokoonpanoista kykenee yli 500 FPS:n piirtonopeuteen.
Samasta syystä myös A8-piiri saavuttaa 85 FPS vielä 1920x1080 resoluutiolla. Se on hieno tulos ja alleviivaa myös sitä tosiasiaa, että jokainen DirectX 11 -peli ei ole nykyisen tietokonegrafiikan rajoja koetteleva tehosyöppö. Tämän testin perusteella myös hitaammissa APU-piireissä voi riittää tehoa peruskäyttäjälle, joiden tarpeet ovat hieman vaatimattomampia kuin perinteisen tehokäyttäjän kohdalla.
![](https://cdn77b.hardware.fi/storage/pictures/120312WDDCRMFG_41.jpg)
Yhdistetty näkymä ei taaskaan tarjoa yllätyksiä. Tehokas näytönohjain on edelleen tehokkain tapa hyvän suorituskyvyn varmistamiseen niin DirectCompute-tekniikkalla kuin ilmankin.
kommentti 1
Mielenkiitoinen artikkeli. Mutta noita ei dx11 kortteja on vielä aika tavalla markkinoilla, joten ei liene vielä useampaan vuoteen isoja uudistuksia tulossa?