AMD Radeon HD 7790: Graphics Core Next 150 euron hintaluokassa
Artikkelin kirjoittaja: Don Woligroski, Igor Wallossek Artikkelin suomentaja: Teemu Laitila | 2 kommenttia
Testitulokset: OpenGL
Miksi OpenGL
Olemme saaneet lukijoilta viime aikoina paljon pyyntöjä OpenGL-suorituskyvyn testaamiseksi nykyisten DirectX-pelien rinnalla. Siksi OpenGL lisättiin testipakettiin. OpenGL-testeihin otettiin mukaan Cadalyst 2013 -testi sekä tuorein ja päivitetty versio AutoCAD 2013 -sovelluksesta, jotta saadaan käsitys siitä, miten kortit suoriutuvat ammattimaisen 2D- ja 3D-grafiikan pyörittämisestä. Lisäksi pelisuorituskykyä mitataan muutamilla Uniginen testeillä, jotka ajetaan OpenGL-tilassa.
AutoCAD 2013
AMD:n korttien tulos AutoCADin 3D-testissä on yllättävän heikko, ottaen huomioon niiden hyvän menestyksen DirectX-pelitesteissä. AMD jää kaikilta osin pahasti Nvidian jälkeen.

Tulokset eivät ole ihan yhtä kaksijakoisia 2D-testissä, vaikkakin Nvidian GeForce GTX 660 päihittää edelleen Radeon HD 7850:n. Radeon HD 7790 jää kuitenkin testin hännille, mahdollisesti ajuriongelmien vuoksi.

Synteettiset OpenGL-testit
Uniginen Heaver 4.0 -testi ei vaadi suurempia esittelyitä, joten hypätään suoraan analyysiin. Tässä testissä tulokset alkavat asettua siihen järjestykseen, mihin niiden voisi olettaa asettuvan aiempien DirectX-testien perusteella. Vaikuttaisi myös siltä, että Radeon-ohjaimet suoriutuvat tesselaation aiheuttamasta kuormituksesta GeForce-kortteja paremmin.

Sanctuary-testi painottaa eri asioita suorituskyvyssä ja kun tesselaation vaikutus poistetaan, AMD:n kortit jäävät jälkeen OpenGL-suorituskyvyssä. Alla listattuna Sanctuaryn testaamat ominaisuudet:
- Five dynamic lights
- HDR rendering
- Parallax occlusion mapping
- Ambient occlusion mapping
- Translucence
- Volumetric light and fog
- Particle systems
- Postprocessing
- Interactive experience with fly-through mode
- Stereo 3D modes

Unigine Tropics antaa samanlaisia tuloksia kuin aiempi Sanctuary, vaikka sekin keskittyy eri osa-alueiden testaamiseen.
- Dynamic sky with light scattering
- Live water with a surf zone and caustics
- Special materials for vegetation
- HDR rendering
- Parallel split shadow map
- Depth of field
- Real-time ambient occlusion
- Up to 2M polygons per frame
- Simulation of changing light conditions
- Interactive experience with fly-through mode

Vaikuttaa siltä, että OpenGL-suorituskyky on selvä heikko kohta AMD:n nykyisille Radeon-korteille, ainakin Windows-alustalla. Selkeää ajurioptimointia vaativaa 2D-testiä lukuun ottamatta Radeon HD 7790 vaikuttaisi sijoittuvan AMD:n tarjonnassa juuri sille kohtaa mihin voisi odottaakkin.
kommenttia 2
Kuvathan ovat ihan miten sattuu.