AMD Radeon HD 6990 4Gt: Paljon melua Antilleista

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 0 kommenttia

AMD ottaa tessellaatiovaltikan itselleen



Radeon HD 6990 käyttää ehkä raakaa voimaa mitä tulee tehonkulutukseen ja jäähdytykseen, mutta eleganssia ei ole kuitenkaan kokonaan unohdettu. Käyttämällä yhtä I/O-paikkaa AMD mahdollistaa viisi näyttöliitäntää: yksi dual-link DVI ja neljä mini-DisplayPort-liitäntää. Radeon HD 6990:n mukana tulee kolme erilaista adapteria, mukaan lukien yksi mini-DP-single-link DVI, yksi aktiivinen mini-DP-single-link DVI, ja yksi passiivinen mini-DP-HDMI -adapteri. Aktiivista adapteria tarvitaan, jotta kolme DVI-näyttöä voi toimia Eyefinityssä. Tämä pätee kuitenkin korkeintaan 1920x1200@60Hz resoluutiolle. Suuremmilla resoluutiolla ja virkistystaajuuksilla tarvitaan kalliimpi aktiivinen dual-link DVI -adapteri, tai vaihtoehtoisesti näytöstä on löydyttävä DisplayPort-liitäntä.

Itse olen tyytyväinen kolmen näytön käyttäjä, ja kannatan usean näytön käyttöä sen tuottavuuden lisäämisen takia. Viisi näyttöä on kuitenkin liikaa omiin käyttötarkoituksiini. AMD kuitenkin tukee 5x1 pystykonfiguraatiota, joka vaikuttaa melko mielenkiintoiselta.



Käyttämällä kolmea tai viittä näyttöä 375+ watin näytönohjaimesta saadaan irti sen kaikki teho. Kuten tulet testeistä näkemään, 1680x1050 ja 1920x1080 ovat yleensä liian pieniä resoluutioita tälle tehokortille — anti-aliasoinnista huolimatta.

On kuitenkin hyvä muistaa, että useammalla näytöllä idle-tehonkulutus ei ole sama kuin yhdellä näytöllä. Useampaa näyttöä varten kellotaajuksia on pakko pitää korkeammalla, joten myös tehonkulutus kasvaa. Yhdellä näytöllä kokonpanomme käytti 148,5 W tehoa, kun taas kahdella näytöllä lukema oli 187,2 W.

PolyM...mikä?

Kun Nvidia julkaisi GF100-pohjaiset kortit, Nvidia piti geometriaa seuraavaana loogisena asiana mitä tullaan parantamaan peleissä realismin saavuttamiseksi. Näimme myös monta pelimoottoridemoa jotka tukivat Nvidian väitettä. En ollut kuitenkaan valmis taputtamaan Nvidiaa selkään ennen kuin näin pelin, joka oikeasti käytti tessellaatiota muuhunkin kuin hyvin pinnalliseen toteutukseen, vaan johonkin, joka oli selvästi nähtävissä. HAWX 2 on ensimäinen esimerkki tästä. Päätin käyttää HAWX 2 -peliä kaikkiin tessellaatiosuorituskyvyn mittauksiin, ja lopputulokset olivat hyvin mielenkiintoisia.

Ensinnäkin Nvidian PolyMorph -moottorit eivät tunnu skaalautuvan erityisen hyvin. GeForce GTX 560 Ti käyttää kahdeksaa PolyMorph -geometriayksikköä. Vastaavasti GeForce GTX 570 käyttää 15 PolyMorph-yksikköä. Tästä huolimatta 570 pitää vain 71% suorituskyvystään HAWX 2:ssa tessellaatio päällä. 560 Ti:llä tämä luku on 70%. Tämä yhden prosentin ero huutaa sitä, että PolyMorph-yksiköiden lisääminen on hyödyllistä vain tiettyyn rajaan asti.

Nvidia voisi silti vedota siihen, että AMD:n kortit kadottavat melkein 40% suorituskyvystään tessellaatio päällä. Näyttää kuitenkin siltä, että kahden Cayman-piirin kyky neljään primitiiviin per kellojakso kääntää tämän kelkan. Radeon HD 6990 ei ehkä vakuuta melko vaatimattomalla erollaan GeForce GTX 580:n, mutta sen sijaan se säilyttää 76% alkuperäisestä nopeudestaan kun tessellaatio asetetaan päälle. Lukema on parempi kuin GeForce GTX 580:n 75%. Unohda siis ne 16 PolyMorph-moottoria. AMD:n neljä tessellaatioyksikköä näyttää toimivan tässä tapauksessa.



Kommentoi artikkelia