Adobe CS5 suorituskyky: 64-bittinen, säikeistetty ja CUDA-kiihdytetty

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Premiere Pro CS5 (Renderöinti)



Premiere Pro CS5 on itseasiassa koko tämän artikkelin pääasiallinen tutkimuskohde, joten asiaa täytyy käsitellä hieman syvällisemmin. Tässä kohtaa meillä on viimein mahdollisuus testata Adoben Mercury-videomoottoria ja tutkia miten se käsittelee 64-bittistä koodia, useita säikeitä käyttäen samalla CUDA-kiihdytystä.

Verrataan aluksi eri versioiden renderöintinopeuksia. Edellisen sivun testeissä CS4 saavutti Hyper-Threadingia käyttäen 10:17, 5:21 ja 3:33 ajat käyttäen neljää, kahdeksaa ja kahtatoista säiettä. Jostain kummasta syystä saimme aikaan lähes samat ajat CS5:n avulla ilman Hyper-Threadingin käyttöä.





HT:n käyttöönotto CS5-versiolla parantaa tuloksia taas 10 – 20 prosenttia. Tästä voidaan päätellä, että uudempaan Premiere Pro –versioon siirtyminen parantaa tuloksia noin 15 prosenttia, riippuen hieman käytettyjen ytimien määrästä.

Mercury-moottorin käyttöönotto on kuitenkin verrattavissa rakettimoottorin käynnistämiseen. Adoben väitteet 10x nopeuslisästä tuntuisi olevan täysin tarkka arvio. Ainoastaan kahdella fyysisellä säikeellä Mercury ja GeForce GTX 480 juoksevat testin läpi ajassa 1:36, joka on vähemmän kuin puolet ajasta mikä saavutettiin 12 säikeellä CS4-versiolla. Kun käytössä on kaikki säikeet ja Mercury, CS5 suoriutuu tehtävästä 29 sekunnissa.

Tässä testissä emme tallentaneet CPU:n rasitusastetta, sillä käyttöasteen kuvio ei olisi ollut erityisen informatiivinen. Prosessin kuormitus liikkui suurimman osan ajasta 98 – 100 prosentin paikkeilla, laskien välillä reiluun kymmeneen prosenttiin tai jopa alle. Tämän asteikon esittäminen ei olisi kuitenkaan antanut todenmukaista kuvaa keskimääräisestä kuormituksesta.

Kommentoi artikkelia