Adobe CS5 suorituskyky: 64-bittinen, säikeistetty ja CUDA-kiihdytetty

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Photoshop CS5: Skaalaus ja pyöritys


Photoshop oli yksi ensimmäisiä ohjelmistoja, joissa hyödynnettiin säikeistystä moniydinprosessoreiden tultua markkinoille. Halusimme tietää onko Photoshop skaalautunut mukana, kun ydinten määrä on kasvanut. Lisäksi halusimme tietää millainen vaikutus GPU:n OpenGL-kiihdytyksellä olisi käyttämäämme testikuormitukseen. Myönnettäköön, että tämä ei enää varsinaisesti kuulu testin alkuperäisiin tavoitteisiin, mutta se liittyy silti Adoben Creative Suiten suorituskyvyn lisäämiseen laitteiston avulla ja tarjoaa mielenkiintoisen vertailukohdan niille, jotka haluavat tietää onko GPGPU-laskenta todella ”niin paljon” parempi.

Photoshopin testeissä käytimme 20K x 20K kokoista (1,12 GB) kuvakollaasia joka vielä interpoloitiin 50K x 50K (6,98 GB) kokoon. Ajattelimme sen olevan sopiva määrä dataa, joka käyttäisi tehokkaasti muistia, mutta ei kuitenkaan aiheuta levyn välimuistin käyttöä. Otimme tuon interpoloidun kuvan ja pyöräytimme sitä 45 asteen verran. Otimme talteen prosessorin käyttöasteen taulukot molemmista operaatioista.





Näiden testien tarkoituksena on enemmänkin todistaa konseptin toimivuus kuin jäljitellä tosielämän työnkulkua. Vaikka Photoshop onkin kohtuullisen hyvä kuvien interpoloinnissa, käyttämämme kuvakoko oli lähinnä tarkoitettu helposti mitattavien suoritusaikojen saamiseksi. Tosielämässä käytettäisiin luultavasti huomattavasti pienempiä interpolointikokoja isompien kuvamäärien muuntamisessa, esimerkiksi 20% kasvattaminen yhdellä komennolla.

Photoshopinkin kanssa ilmenee tilanne, jossa OpenGL-kiihdytyksen käyttö ilman Hyper-Threadingia itse asiassa vähentää suorituskykyä, samaan tapaan kuin After Effects CS4:n tapauksessa.
Neljällä ytimellä HT:n ollessa pois päältä nähdään omituinen piikki suorituskyvyssä, mutta muutoin kahden ja neljän ytimen tulokset ovat kahden sekunnin päässä toisistaan. Vasta 12 säikeellä HT:n ollessa käytössä nähdään merkittäviä lisäyksiä nopeudessa.





Kuvaa pyöritettäessä Hyper-Threadingista on taas haittaa muutamissa tapauksissa. Kahdeksan säiettä ja OpenGl käytössä tuntuisi olevan tämän testin paras tulos hinta-teho-suhteeltaan.





Kuvien kääntäminen kuormittaa prosessorin ytimiä turhauttavan vähän. Vasta kahdella ytimellä prosessori saa kunnolla liikuntaa.

Kommentoi artikkelia