GeForce GTX 650 Ti Boost testissä: GK106-pohjainen tehopiiri budjetilla

Artikkelin kirjoittaja: Don Woligroski Artikkelin suomentaja: Teemu Laitila | 1 kommentti

Testitulokset: Far Cry 3



Far Cry3 testataan High-tason asetuksilla. Koska AMD ja Nvidia molemmat tarjoavat peliin omille ohjaimilleen optimoidun ambien occlusion -algoritminsa, Radeon-ohjaimilla käytetään HDAO:ta ja GeForce-ohjaimilla HBAO:ta.



GeForce GTX 650 Ti Boost yltää taas lähes samaan tulokseen kuin Radeon HD 7850.



Kun ruudunpäivitysnopeuksia tarkastellaan ajan suhteen, tulokset näyttävät kaikkien ohjainten pysyttelevän helposti yli 30 FPS tasolla testipätkän aikana.



Tässä pelissä isoimmat heitot peräkkäisten ruutujen nopeuksissa ovat AMD:n ohjaimilla. Silti huonoinkin 9,8 ms tulos ei ole niin merkittävä, että se näkyisi itse pelissä.

kommentti 1

H4X0R-X

Quote:
Nvidian GeForce GTX 650 Ti Boost saavuttaa pääasiallisen kilpailijansa eli AMD:n Radeon HD 7850:n ja ainakin meidän käyttämissämme testeissä se on jopa hieman nopeampi. -- Nvidia tekee yhdellä liikkeellä AMD:n koko alle 200 euron hintaluokan tarjonnan tarpeettomaksi tarjoamalla enemmän tehoa jokaisella vaihtoehdollaan.
Tähän jätän melko eriävän mielipiteen. Jos katsomme esim. Crysis 3:sen mittatuloksia, on tulos lähes murskavoitto 7850:n eduksi. Kun 650 Ti Boost nyykkäilee melkein pelikelvottomia alle 30 framen piikkejä useassakin kohdassa, aina 20 frameen asti. Taas 7850:n kanssa ole hätäpäivää, framien pysyessä yhtä kohtaa lukuunottamatta 40 framen päällä, mennen alimmillaan vain 32 frameen.

Latenssit taas ovat 650 Ti Boostin kanssa välillä 1,5 - 7.7, joka on jo niillä rajoilla, että tahmentaako kuvaa jos näyttö ei ole ihan uusinta priimaa, mikä on tärkeä pointti, koska monellako tämän hintaluokan käyttäjistä on tuliterät 2 ms vasteen ips-paneelit käytössään. Taas radeonin 1.6 - 5.0 on maltillisempi ja tuskin aiheuttaa ongelmaa vanhemmallakaan näytöllä, vaikka valoja vähän räpsyisikin.

Mitä taas tulee borderlands 2:sen tulokseen, en voi pitää sitä luotettavana, koska kyseinen peli oman käsitykseni mukaan pelaa sitä huonommin, mitä enemmän on tehoreserviä ja on tullut jo jopa tunnetuksi siitä, miten se ei kaikilla koneilla vain pyöri. Tämä ketju valaisee varmaan asiaa, jos sitä ei tunne (englanniksi): http://forums.gearboxsoftware.com/showthread.php?t=148554

Mitä tulee myös OpenGL suoritukseen bench markeissa, näyttäisi se omasta mielestäni johtuvan yhtä paljon asetuksista, kuin ominaisuuksista. Radeon on parempi kun varjostusta ja muistia kaivataan, taas nVidia pärjää paremmin, kun textuureja tai laskutehoa kaivataa.

Pointtina tässä on siis se, että miten voidaan muka sanoa, että radeonit tehdään tarpeettomiksi ja että nVidia tarjoaa enemmän tehoa, jos useammassakin tehtävässä tai pelissä radeonilla saa selvän murskavoiton nvidian samanhintaisesta vastaavasta? Tämä ei ole mikään iltalehti, joten älkää kirjoitelko samaan tyyliin. ;)

Sitten kehtaan vielä arvostella nVidian Boostia, koska kortti käy selvästi jo niin kovilla kelloilla, että se näyttäisi oikeastaan throttlivan crysiksen kanssa. Kyseinen kortti saattaisi pelata huomattavasti paremmin, mikäli kellotaajuutta hieman tiputettaisiin, niin että se ei nyykkäilisi turhaan. Ainakaan kellotusvaraa tuossa ei ole, jos koppana ei ole antecin skeletonia. :D

Ps: Vielä sellainen pieni huomio testikokoonpanosta, että kotelosta ei ole mainintaa. Mielestäni etenkin näin lämmetessä alikellotuvan kortin kanssa, kotelo tai kotelottomuus vaikuttaa varmasti tilanteeseen nopeasti, joten siitä olisi kiva saada vähän infoa....
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5. huhtikuuta, 2013 @ 12:23

Kommentoi artikkelia