GeForce GTX 580 ja GF110: Niin kuin Nvidia tarkoitti pelaamisen

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Testitulokset: SLI





Olemme jo monissa aiemmissa testeissä tulleet siihen tulokseen, että Nvidian SLI-skaalaus on erittäin tehokasta kahta näytönohjainta käytettäessä. Sama pätee käytettäessä kahta GeForce GTX 580 –korttia. Ajoimme testipaketin jokaisen pelin kertaalleen läpi näyttääksemme mihin tämä yhdistelmä pystyy.

Jokainen vertailu vaatii pienen selityksen, sillä vaikka pyrimme käyttämään jokaisessa pelissä mahdollisimman korkeita asetuksia, AMD:n Radeon HD 5870 ei tue kaikkia samoja reunanpehmennystekniikoita.

Just Cause 2:n tapauksessa Nvdia käyttää 32x CSAA –tilaa ja AMD 8x MSAA –asetuksia. Suorituskyky on hyvin samantyyppinen 2560x1600 resoluutiolla kaikki asetukset täysillä. GTX 580 ei paranna ruudunpäivitysnopeuksia erityisen suuresti verrattuna GTX 480 –malliin. Nopeudet ovat silti erittäin pelattavia kaikissa tapauksissa.

DiRT 2 toimii vertailussa paremmin, sillä kaikissa tapauksissa voidaan käyttää 4xMSAA –asetuksia. Tulokset näkyvät selvästi diagrammista. 2560x1600 on kuitenkin pelattava resoluutio riippumatta siitä käytetäänkö kahta GeForce GTX 580 –korttia vai kahta Radeon HD 5870 –korttia.

Radeoneilla tuntuu olevan ongelmia 8xMSAA –tason kanssa Battelfield: Bad Company 2:ssa (4xMSAA –tasolla tulokset kuitenkin päihittävät molemmat GeForcet). GeForce GTX 480:n päivittäminen GTX 580 –malliin parantaa suorituskykyä karkeasti arvioiden 17 prosentin verran.

Tässäkin pelissä kaikki käyttävät 4xMSAA –asetusta, joten vertailu on helppoa Alien Vs. Predatorissa. GeForce GTX 580 parantaa suorituskykyä noin 16 prosentilla edeltäjäänsä verrattuna.
Metro 2033 toimii enintään 4xMSAA –tasolla. Sekin riittää jo kyykyttämään AMD:n kortit totaalisesti Very High Quality –asetuksilla. Jos emme epäilisi pelin olevan Nvidian korteille optimoitu, voisimme nimetä tämän uudeksi Crysikseksi ja pitää sen testivalikoimassa seuraavat kolme vuotta (vitsi). Frame bufferin rajoitukset näkyvät AMD:n korteilla ja 1,5 gigatavun muisteilla varustetut GeForcet saavat huomattavan edun niillä korkeilla resoluutioilla, joita mielellään käyttäisi omistaessaan kaksi tällaista korttia.

Pientä tilien tasausta



Kannattaa ottaa huomioon, että AMD:n Catalyst Hotfix 10.10d –versio tuo mukanaan muutamia CrossFire-optimointeja useampaankin peliin. Ainoastaan yksi parannetuista on kuitenkin mukana testipaketissamme, eli Metro 2033. Hotfixin jälkeen Radeon HD 5870 1GB –kortin tulokset paranevat 4,7:stä ruudusta sekunnissa 14,0 ruutuun sekunnissa. Tämäkään lukema ei ole vielä pelattavalla tasolla, mutta parannus on suhteellisesti ottaen suuri.

Suorituskykyä voi parantaa muistin loppumisesta johtuvissa tilanteissa vaihtamalla 1 GB:n 5870 –mallin 2 GB muistilla varustettuun, mikä helpottaa korkeilla resoluutioilla ja MSAA-asetuksilla. Käytettäessä kahta Radeon HD 5870 2 GB –korttia, Metro 2033:n tulokset paranevat 23,67 ruutuun sekunnissa. Hinnan puolesta puhutaan kuitenkin ylimääräisestä 50 dollarista korttia kohti, mikä on huomattava lisä. Varsinkin kun sillä ei edes päästä ohi kahdesta GeForce GTX 480:sta.

Toinen suorituskykyään parantanut peli tuntuisi olevan Battlefield: Bad Company 2, mikä kuitenkin luultavasti johtuu lähinnä Hotfixin vaikutuksesta eikä niinkään korttien kasvaneista muistimääristä. Käytännössä lisähinnan maksaminen 2 GB –korteista ei siis tuo juurikaan lisähyötyä.

Kommentoi artikkelia