Tasapainoisen pelikoneen rakentaminen ylikellottamalla: Intelin prosessorit

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Testitulokset: Crysis



Ensimmäisenä testissä on Crysis. Vaikka Crysis julkaistiin jo vuoden 2007 marraskuussa, se on edelleen yksi graafisesti vaativimpia pelejä. Tässä tapauksessa jouduimme heti alusta asti testaamaan peliä muilla kuin täysillä asetuksilla saavuttaaksemme edes jonkinlaisen pelattavuuden tason. Jouduimme tekemään kompromissin ja High-tason asetusten ja Antialiasoinnin sijaan valitsimme Very High Details –tason ilman AA:a.

Normaalisti käyttämämme testaustyökalu tarjoaa hyvän sekoituksen graafista silmäkarkkia ja fysiikkaefektejä. Aiemmin käyttämässämme testikohdassa on ollut tavoitteena 40 FPS nopeus, mutta nyt päätimme vaihtaa testausaluetta ja pelasimme pelin kolmea vaativinta kenttää mitaten ruudunpäivitystä FRAPSilla.

Suosittelemme edelleen 40 FPS nopeutta. Vaikka Crysis toimiikin pelattavasti myös alle 40 FPS nopeudella, pelistä löytyy muutamia alueita, kuten “Paradise Lost" ja “Assault", jossa ruudunpäivitysnopeudet tippuvat 25 ruudun sekuntivauhdin tuntumaan. Uskomme, että 40 FPS suositus on kohtalaisen turvallinen valinta riittävän suorituskyvyn takaamiseksi, vaikkakin pelin Reckoning-lopputaistelussa saattaa esiintyä pientä nykimistä joka vaatii pienoista grafiikan säätämistä alaspäin.



Ilman kellotusta tehdyissä testeissä Intelin Pentium E6300 oli ainut prosessori, joka tippui “liian vähän CPU-tehoa" kategoriaan alimmalla resoluutiolla. Odotimme, että tilanne olisi muuttunut kellotuksen myötä, mutta lähes 3,9 GHz:n kellotettu E6300 rajoitti GeForce GTX 285:n ja sitä nopeampien näytönohjainten vauhtia yllättävänkin paljon. Sen yhdistäminen ylikellotettuun GeForce GTX 295:n antaa ainoastaan juuri pelattavuuden rajoilla olevaa suorituskykyä, kun kellottamaton GTX 295 ja Core i7-920 pääsivät keskimäärin 58 FPS:n nopeuksiin.

Tämän halvan prosessorin ylikellottaminen mahdollisti kuitenkin Radeon HD 4890 –ohjaimen täyden potentiaalin hyödyntämisen ja niistä muodostuukin halvin tavoitetason saavuttava yhdistelmä. Joidenkin pelaajien mielestä rankasti ylikellotettu GTX 260 saattaa olla tarpeeksi, mutta testeissä käyttämämme tehtaalla kellotettu malli jäi silti 3 ruutua sekunnissa tavoitetasosta.



Jos haluat nauttia Crysiksesta ja nähdä sen koko komeudessaan, kannattaa valmistautua maksamaan näytönohjaimesta kohtuullisen iso summa rahaa. Ainut yhden ytimen näytönohjain, jolla peli pyöri pelattavasti edes matalahkolla 1680x1050 resoluutiolla, oli Radeon HD 5870. Jos olet valmis kellottamaan, riittävän hyvä suorituskyky syntyy myös parittamalla se halvemman prosessorin kanssa.

GTX 295:n täyden potentiaalin hyödyntäminen vaatii neliytimistä prosessoria, kun taas Radeon HD 5970 pärjää hyvin myös korkealle kellotetun Core 2 Duo:n kanssa.



Ylikellotettu Radeon HD 5870 selviytyisi vielä kohtalaisesti 1080p-tason resoluutiosta, mutta 1920x1200 houkuttelee jo nostamaan jännitteitä ja kokeilemaan suurempia grafiikkaytimen nopeuksia. Tällä resoluutiolla täytyy kuitenkin käytännössä jo siirtyä kahden GPU:n alueelle. Pentiun E6300 kykenee vielä pelattaviin nopeuksiin, mutta emme silti missään tapauksessa voi suositella sen yhdistämistä 700 dollarin näytönohjaimen kanssa.



Kaikki nykypäivän alustat jäävät jälkeen 2560x1600 tarkkuudella. Suorituskyky tipahtaa välillä ryömintätasolle, aiheuttaen satunnaisia vaihteluita GeForce-korteilla.

Kommentoi artikkelia