Pelikonepakettien uusi tuleminen – Katsauksessa Asus ROG GT51CA

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas

Suorituskyky



Testimallissamme oli käytössä Nvidian edellisen sukupolven GTX 980 SLI -kokoonpano, mutta useimpia kiinnostanee enemmän Nvidian nykyinen tarjonta, ja Asuksen mukaan GT51CA tulee tarjolla myös uusilla näytönohjaimilla syksyllä. GTX 980 SLI on kuitenkin verrattavissa osapuilleen yhteen GTX 1080 -näytönohjaimeen, joskin sillä oli joissain testeissä vaikeuksia hyödyntää täyttä tehoa. Allekirjoittanut ei suosittele tällä hetkellä SLI-kokoonpanoa juuri missään muodossa, sillä tuki on DX12-siirtymän vuoksi todella heikkoa. Yksi nopeampi kortti on aina varmempi valinta, ja tämä pätee tuplasti kun konepaketti on suunnattu valmispakettia etsivälle, joka ei välttämättä halua taistella ajurituen ongelmien kanssa.





PCMark 8 ja 3DMark-testien perusteella Asuksen konepaketti asettuu odotetusti korkealle. Vaikka 3DMarkin vertailu kertookin 4K-pelikoneen rajaksi juurikin SLI 980 -kokoonpanon jonka tienoille Asuksen tulos päätyi, ei tämä ole vielä täysin riittävä suorituskykytaso 60 FPS ruudunpäivityksen tasolle 4K-resoluutiolla, ja SLI tuo omat ongelmansa peli- ja ajurituen osalta.

Tällä hetkellä ylikellotettu i7 6700K edustaa pelikäytössä ehkä parasta vaihtoehtoa, ja jos tämän pariksi saadaan vielä Nvidian uudemman mallin näytönohjain, Asuksen konepaketissa ei ole suorituskyvyn suhteen valittamista. Valmisratkaisua etsivän kannattaa kuitenkin pysyä kaukana SLI-kokoopanoista tällä hetkellä, sillä liian usein toinen kallis kortti menee hukkaan ajurituen puutteen myötä. Testissä käytetyt jo aikaa sitten julkaistut pelit olivat tuettuna, mutta niistäkin ehti yhä löytyä valittamisen aihetta tuen osalta.

Testasimme kokoonpanoa myös kolmella vaativalla pelillä: Witcher 3, GTA V ja Rise of the Tomb Raider (DX12). Käytössä oli 4.6 GHz ylikellotustila, ja GTA ja ROTTR testattiin niiden omilla benchmark-ajoilla, kun taas Witcher 3:n tulokset saatiin käsin Novigrad-kaupungin alueelta.



Witcher 3:n testiajossa havaittiin 4K-resoluutiolla ongelma, jossa toisen GPU:n käyttöaste ei syystä tai toisesta noussut yli 80 prosentin. Ongelmaa ei havaittu 2560x1440-resoluutiolla, joten kyseessä lienee Nvidian ajuriongelma kyseisen pelin kanssa. SLI 980 ei ollut riittävä 4K-resoluutiolle 60 FPS:n saavuttamiseksi edes matalammilla asetuksilla, ja pelikokemus jäi heikommaksi kuin vierellä olleen GTX 1070 -näytönohjaimella varustetun – mutta muilta osin vanhemman – koneen kanssa. SLI-kokoonpano olikin parhaimmillaan 1440p-resoluutiolla, jossa se ylti hyvin 60 FPS:n ruudunpäivitykseen kaikki karkit päällä verrattain raskaissa testipeleissä.

Rise of the Tomb Raider -testit ajettiin korkeimmilla asetuksilla – pois lukien tekstuuriasetus, joka oli tiputettava astetta pienemmälle. Korkeimmalla asetuksella VRAM-muisti ylittää GTX 980:n 4 Gt rajan, ja suorituskyky romahti 24 FPS:n tasolle 4K-testissä, verrattuna 45 FPS:n tulokseen pelkkää tekstuuriasetusta pykälää pienentämällä.

GTA V jäi ainoaksi testipeliksi, jossa 4K-pelaaminen onnistui suhteellisen hyvin asetuksista hieman karsimalla, eikä vastaan tullut samanlaisia ongelmia kuin Witcherin ja Tomb Raiderin tapauksessa.

Kommentoi artikkelia