Nvidia 3D Vision Vs. AMD HD3D: 18 peliä testissä

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Testilaitteisto ja testit


Tässä testissä emme halua keskittyä perinteisiin suorituskykylukemiin. Sen sijaan pelitesteissä keskitytään arvioimaan 3D-elämyksen laatua ja sen saavuttamiseksi tarvittavaa työmäärää. Siitä huolimatta käydään läpi testilaitteistoa. Prosessorina käytämme 4 GHz:n ylikellotettua Core i5-2500K -mallia. AMD:n HD3D-testaukseen käytetään Radeon HD 6970 -ohjainta ja 3D Vision -toimintaa testataan GeForce GTX 570 -ohjaimella. Jos peli pyörii liian hitaasti näillä high-end-tason ohjaimilla, siitä kyllä mainitaan tuloksissa.

Tavoitteena on löytää vastauksia muutamiin kysymyksiin, kuten onko peli pelikelpoinen 3D-tilassa? Jääkö kuvaan virheitä tai artefakteja? Jos niitä on, pääseekö niistä eroon asetuksia säätämällä vai ovatko ne pysyvä ongelma? Pilaavatko kuvan virheet 3D-kokemuksen, vai voiko niiden kanssa elää? Näihin kaikkiin kysymyksiin etsitään vastauksia jokaisen pelin yhteydessä, jotta saadaan selville miten kilpailevat 3D-toteutukset pärjäävät toisiinsa verrattuna.

Testin toteutus
Harkitsimme MTBS3D-sertifioinnin käyttöä tämän artikkelin pelien arviointiin. MTBS3D.com on itsenäinen 3D-sertifiointia tarjoava organisaatio, joka tarjoaa laatua kartoittaviin kysymyksiin pohjautuvan nettityökalun 3D-kokemuksen arviointiin. Päätimme kuitenkin olla käyttämättä valmista arviointimenetelmää, sillä erittäin suuri osa testin lopullisesta pistemäärästä muodostuu 3D-kuvan kohdistamisen säätömahdollisuuksien perustella. Tästä johtuen täydellisen 3D-kuvan tarjoava peli, josta ei kuitenkaan löydy mahdollisuutta kuvan kohdistuksen säätämiseen, saattaa saada huonommat pisteet kuin peli, jossa esiintyy selviä visuaalisia ongelmia. Vaikka pisteiden laskentatapa ei mielestämme johdakaan parhaaseen mahdolliseen tulokseen, MTBS3D saa silti meiltä pisteet jo siitä, että joku edes yrittää parantaa 3D-tekniikan tilaa.

Koska käytössä ei ole yleisesti hyväksyttyä ja standardinmukaista arviointimenetelmää, pelien yhteydessä yksinkertaisesti kuvaillaan mitä parhaan mahdollisen 3D-kuvan saavuttamiseen vaadittiin.

Arvio
Kuvaus
Erinomainen Tämä peli tarjoaa vakaan ja hyvän 3D-kokemuksen ilman häiritseviä ongelmia tai artefakteja
Hyvä
Tämä peli tarjoaa vakaan 3D-kokemuksen, kunhan tiettyjä grafiikka-asetuksia lasketaan tai hyväksytään pienet ongelmat
Ei suositella
Tämä peli ei toimi 3D-tilassa tai se toimii niin huonosti, että pelaaminen on käytännössä mahdotonta


Huomioita testin näytöistä

Testissä käytetään kahta eri näyttöä: 40" Samsungin 7000-sarjan 3D-televisiota ja 27" kokoista Acer HN274H 3D Vision -sertifioitua näyttöä. 3D Vision -sertifikaatin saanut Acer HN274H on täydellinen laite 3D Vision -tekniikan testaamiseen 1080p-resoluutiolla ja 120 Hz:n virkistystaajuudella. Koska se tukee myös HDMI 1.4a -liitäntää, AMD:n HD3D toimii joko 1080p/24FPS tai 720P/60FPS nopeudella. Samsungin television avulla testataan kummankin tekniikan toimivuutta Blu-ray 3D -elokuvien tapauksessa sekä myös pelikäytössä käyttäen HDMI 1.4a -liitäntää. Vaikka liitäntä rajoittaa ruudunpäivityksen hitaammalle tasolle täyttä resoluutiota käytettäessä, HDMI-liitännän käyttö myös pelaamiseen on todellinen tilanne monille kotiteatterilaitteiden omistajille.

Ikävä kyllä emme saaneet testiin Samsungin 3D-tuellista DisplayPort-liitännällä varustettua näyttöä, jonka avulla Radeon-korteilla olisi saatu testattua 1080p/60FPS pelaamista. Syynä on yksinkertaisesti se, että emme saaneet sopivaa näyttöä käsiimme tarpeeksi ajoissa, jotta tämän testin kaikki mahdolliset osa-alueet olisi ehditty suorittamaan kunnolla.

Jotta testi pysyisi oikeudenmukaisena ja koska Samsungin näyttöjä on jo tällä hetkellä saatavissa, testissä ei keskitytä suorituskykyyn. Pelien arvioinnissa tutustutaan pääosin kumpaisenkin tekniikan käytettävyyteen ja siihen miltä pelit näyttävät eri tekniikoiden avulla esitettynä. Keskitymme suorituskykyyn seuraavassa artikkelissa, kunhan Samsungin näyttö saapuu testilaboratorioomme.

Koska AMD:n 3D-tekniikkaa jouduttiin testaamaan HDMI-liitännän yli, saimme paljon arvokasta kokemusta eri käyttötilanteista. DirectX 9 -tilassa TriDef-ajuri skaalaa ulostulevan kuvan työpöydän resoluutioon. Se ei ole ongelma DirectX 11 -peleissä, mutta jos pelaat DX9-pelejä HDMI-liitännän yli, työpöydän resoluutio kannattaa asentaa 1280x720 tasolle.

Jos käytät 3D Vision -laitteita yhdistettynä HDMI-liitäntää käyttävään 3D-televisioon, koneelle on asennettava Nvidian 3DTV Play -sovellus. Sovellus on ilmainen niille, jotka ovat ostaneet 3D Vision -paketin ja USB-lähettimen, mutta jos käytät 3D-televisiota ja toisen yhtiön laseja, sovellus maksaa 40 dollaria.

Yksi havaitsemamme ongelma ilmeni muutamissa peleissä, kun v-sync-asetus ei ollut käytössä. Visuaalisia ongelmia näkyi erityisesti 1080p/24FSP kuvassa HDMI-kaapelin yli. Matalan virkistystaajuuden aiheuttamat kuvan repeämiset saattavat olla epämiellyttäviä 2D-näytöllä ja 3D-näytön tapauksessa ne itse asiassa vääristävät 3D-kuvan syvyysvaikutelmaa, joka oli erittäin epämiellyttävä kokemus. Ongelma poistuu kuitenkin ottamalla käyttöön v-sync. Ikävä kyllä v-sync aiheuttaa muutamissa peleissä input lagia kun käytetään 1080p/24 FPS tasoa.

3D kuvia paljain silmin

Haluamme demonstroida lukijoillemme miltä pelit näyttävät stereoskooppisena 3D-kuvana. 3D-kuvia voi katsella myös ilman 3D-monitoria. Katseen oikeanlaiseen kohdistamiseen perustuvaa tekniikkaa kutsutaan "ristiinkatseluksi".
Alla oleva kuva on tarkoitettu katsottavaksi "ristiin". Vasen puoli on oikealle silmälle ja oikea puoli vasemmalle silmälle. Hyvä keino katseen kohdistamiseen on sormen pitäminen silmien ja näytön puolivälissä. Kohdista katse sormeen ja liikuta sitä kuvasta poispäin tai kuvaan päin kunnes näet sormen takana kolme samanlaista kuvaa (kahden sijaan). Tarkenna katse kolmanteen (keskimmäiseen) kuvaan ja siirrä sormi pois tieltä. Jos onnistuit kohdistamaan katseesi, sinun pitäisi nähdä kolme kuvaa: terävä 3D-kuva keskimmäisenä ja sumeat 2D-kuvat reunoilla. Joillain ihmisillä katseen kohdistamisessa auttaa kuvien katselu hieman kauempaa. Kaikki eivät kuitenkaan pysty kuvien ristiinkatseluun, mutta se on hauska lisä niille, joiden silmät siihen taipuvat.



Vaikka silmäsi eivät taivukkaan 3D-versio katseluun, näistä kuvista voi silti havaita jos oikean ja vasemman silmän kuvissa on erityisiä visuaalisia ongelmia.

Testilaitteisto
Prosessori
Intel Core i5-2500K (Sandy Bridge)
Ylikellotettu 4 GHz:n, 6 MB L3-välimuisti, virransäästö käytössä, Turbo Boost pois käytöstä
Emolevy
MSI P67A-GD65, Intel P67 Chipset
Muisti
OCZ DDR3-2000, 2 x 2 GB, at 1338 MT/s, CL 9-9-9-20-1T
Kiintolevy
Western Digital Caviar Black 750 GB, 7200 RPM, 32 MB välmuisti, SATA 3Gb/s
Samsung 470 Series SSD 256 GB, SATA 3Gb/s
Näytönohjaimet Nvidia GeForce GTX 570 (3D Vision)
AMD Radeon HD 6970 (AMD HD3D)
Näytöt
Acer HN274H, 27" 3D Vision (DVI) and HD3D (HDMI 1.4a) compatible
Samsung 7000 Series, 40" 1080p LED HDTV 3D (HDMI 1.4a) compatible
Virtalähde
Seasonic X760 SS-760KM: ATX12V v2.3, EPS12V, 80 PLUS Gold
CPU-jäähdytin
Cooler Master Hyper TX 2
Järjestelmän ohjelmistot ja ajurit
Käyttöjärjestelmä
Microsoft Windows 7 Ultimate x64
DirectX
DirectX 11
Näytönohjaimen ajurit
GeForce: 280.19 Beta, AMD Catalyst 11.8 Pre-release
3D-ajurit
TriDef 3D 4.6
Pelit
StarCraft II
versio 1.3.6.19269
Civilization V Demo
versio 1.0.0.1
World of Warcraft
versio 4.2.0.2506
Lord Of the Rings Online
versio 1.27.0.1
Star Trek Online
versio 2011.6.7.308
Bulletstorm
versio 1.0.7147.0
Crysis 2
versio 1.9.0.0
Just Cause 2
versio 1.0.0.2
Lost Planet 2
versio 1.0.1.129
Aliens vs. Predator
versio 1.0.0.0
Left 4 Dead 2
versio 2.0.8.5
Metro 2033
versio 1.0.0.1
F1 2010
versio 1.1.1.129
Need 4 Speed: Hot Pursuit
versio 1.0.0.0
Mass Effect 2
versio 1.1.0.15
Dragon Age 2 Demo
versio 1.1.0.18
Deus Ex: Human Revolution versio 1.0.579.0
DiRT 3
versio 0.1.0.11

Kommentoi artikkelia