Core i7-4770K: Esikatsaus Haswellin suorituskykyyn

Artikkelin kirjoittaja: Chris Angelini Artikkelin suomentaja: Teemu Laitila

Testitulokset: HD Graphics 4600 Skyrimissä ja WoW:ssa




Vaikka näissä testeissä käytetäänkin vielä viimeistelemättömiä prosessoreita ja ajureita, valmiskaan prosessori ei HD Graphics 4600 -ohjaimensa osalta todennäköisesti riitä pelikäyttöön ainakaan 1920x1080 resoluutiolla. Skyrimin tyyppinen peli saattaa pyöriä kohtalaisesti jopa hitaammalla prosessorilla 1366x768resoluutiolla kuin testin Core i7-4770K. Silti Intelin saavuttama lähes 30 prosentin nopeuslisä on kohtalaisen hyvä tulos, erityisesti kun otetaan huomioon vain 25 prosenttia kasvaneet laskentaresurssit (ja kasvu kellotaajuudessa) verrattuna Ivy Bridgen GT2 -ohjaimeen.

Kaikesta huolimatta Trinity-pohjainen A10-5800K on edelleen nopein saavuttaen yli 45 FPS nopeuden Skyrimissä 1920x1080 resoluutiolla.



Vaikka World of Warcraft saakin jatkuvasti kritiikkiä iästään ja sarjakuvamaisesta grafiikastaan, se on silti edelleen suosittu peli. Core i7-3770K suoriutuu siitä erittäin hyvin 1366x768 resoluutiolla saavuttaen lähes 70 FPS keskinopeuden. Testiin saatu Core i7-4770K on vielä 16 prosenttia nopeampi eli se on jo erittäin pelattavalla tasolla.

Se vaikuttaisi pärjäävän kohtalaisesti jopa 1920x1080 resoluutiolla, mutta kannattaa huomioida, että kokemus ei ole läheskään niin miellyttävä kuin tasainen, vähintään 50 FPS nopeus. Lisäksi tulokset on saatu lentämällä Pandarian yli. Tilanne olisi erittäin paljon huonompi esimerkiksi raidin aikana. AMD:n A10-5800K saavuttaa keskimäärin yli 60 FPS 1920x1080 resoluutiolla, mikä on erittäin pelattava nopeus.

Hieman taustaa näytönohjaimiin

Miten nämä tulokset vaikuttavat tuleviin vertailuihin Intelin prosessoreiden ja AMD:n Richland-pohjaisten APU-piirien välillä? Ensimmäinen asia, joka kannattaa ottaa huomioon, on Core i7-4770K -prosessorin sijoittuminen yli 300 euron hintaluokkaan (ja sellaisen ostaja käyttää myös todennäköisesti erillistä näytönohjainta). Joten vaikka tulosten perusteella Intelin Haswell vaikuttaisi lähestyvän Trinityn suorituskykyä, kannattaa muistaa, että perinteisesti prosessorin tehoista kiinni olevissa peleissä kuten Skyrimissä ja WoW:ssa, myös hintansa puolesta kilpailukykyiset Haswell-mallit sisältävät selvästi hitaamman näytönohjaimen kuin testin Core i7-4770K.

Haluan käyttööni Intelin valmiin suorittimen, ennen kuin vertaan Haswellin suorituskykyä suoraan AMD:n tarjontaan, mutta näiden ennakkotulosten perusteella vaikuttaisi siltä, että GT2-ohjaimella varustetut prosessorit jäävät edelleen AMD:n nopeimpien työpöydälle tarkoitettujen APU-piirien jälkeen.

Olen kuitenkin kohtalaisen varma, että (mobiililaitteiisiin tarkoitettu) piiri tuplamäärällä laskentaresursseja, 128 megatavun L4/eDRAM-muistilla ja 1,2 GHz:n kellotaajuudella päihittäisi Trinityn kohtalaisen helposti pelikäytössä. Richlandiin vertaaminen tuskin muuttaa tilannetta merkittävästi. AMD:n Kaveri-piirien julkaisu tapahtuu vasta 2014, joten niiden vaikutusta tilanteeseen ei tiedetä vielä pitkään aikaan.

Kommentoi artikkelia