Snapdragon S4 Pro: Krait ja Adreno 320 testissä

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila

Ainakin Qualcommin itsensä mukaan yhtiön S4 Pro tulee olemaan seuraava iso harppaus älypuhelinten ja tablettien suorituskyvyssä. Me testasimme yhtiön väitteet ja tulosten perusteella kilpailijoiden kuten Nvidian on syytä olla varuillaan.

Tietotekniikan alkuajoista lähtien todelliset tehokäyttäjät ovat aina halunneet tietää lisää koneiden sisältä löytyvistä komponenteista. Kiinnostus on yltänyt Intelin 8088-prosessorilla varustetusta Tandy 1000 -mallista aina moderneihin ARM-suorittimiin perustuviin tabletteihin, joiden komponenteilla on väliä, vaikka ne olisivatkin vain väline itse laitteen hyödyntämiseen.

Aikanaan 80-luvulla standardisointi mahdollisti osien vaihtamisen IBM-yhteensopivissa tietokoneissa. Vaikka siihen aikaan moni osa kolvattiin suoraan emolevylle, koneisiin saattoi lisätä sarjaportteja hiirille, modeemeita sekä "huippuluokan" 20 megatavun kiintolevyjä.

Aikojen saatossa tarjolle tulivat päivitettävät prosessorit (ja jopa L2-välimuistia kasvattavat moduulit), standardinmukaiset muistimoduulit, nopeammat näytönohjaimet ja laaja valikoima muita lisälaitteita. Se oli todellista kulta-aikaa tehokäyttäjälle, joka oli valmis käyttämään rahaa virittelyyn ja joka tiesi mihin sijoittaa parhaan mahdollisen käyttökokemuksen saavuttamiseksi.

Sama malli elää edelleen työpöytäkoneiden parissa. Kuitenkin mobiiliratkaisuihin siirtyminen ja tablettien ja älypuhelinten käyttö ei tarjoa läheskään samaa virittelymahdollisuutta kuin nykypäivän pelikoneelta voi odottaa. Uutta laitetta ostaessa vaihtoehdot rajoittuvat lähinnä eri muistimäärillä varusteltuihin laitteisiin.

Eräällä tavalla me olemme siirtyneet kehityksessä taaksepäin. Kannettavuuden vuoksi olemme luopuneet mahdollisuudesta pelata pelejä samalla laadulla kuin mihin aiemmilla laitteilla on totuttu. Lisäksi suorituskyky huononee sitä mukaa kun laitteet pienenevät. Koska nämä pienet laitteet ovat pitkälle integroituja, harrastajalla ei ole yleensä mitään mahdollisuuksia parantaa laitteidensa suorituskykyä.

Tilanne on kuitenkin osittain muttunut. Kehittäjät eivät enää kehitä sovelluksiaan pelkästään iOS:lle tai Androidille. Sovellukset optimoidaan nykyään tietyille alustoille. Tähän mennessä Nvidia on ehkä onnistunut parhaiten keräämään joukkoonsa kehittäjiä, joiden pelit on optimoitu toimimaan nimenomaan yhtiön Tegra 3 -alustalla ja jotka sen seurauksena eivät pyöri yhtä hyvin muilla Android-laitteilla. Sen takia ostajan on tiedettävä entistä enemmän ja tehtävä entistä enemmän valintoja.

Vaikka kehittäjiltä on tullut hienoja nimenomaan Tegra 3 -alustalle integroituja sovelluksia, Nvidian markkinaosuus älypuhelimissa oli itse asiassa melko pieni vielä viime vuoden aikana (Strategy Analyticsin mukaan Nvidia oli kuudenneksi suurin valmistaja). Suurin valmistaja oli Qualcomm, joka kehittää omaa Snapdragon-tuoteperhettään. Siksi yhtiön tekemillä päätöksillä on merkittäviä vaikutuksia koko mobiilitekniikan markkinoihin.



Qualcomm kutsui meidät äskettäin testaamaan uutta S4 Pro -alustaansa, joka on tarjolla sekä kaksi että neliytimisenä version.a.

Pian sen jälkeen saimme käsiimme myös S4 Pro -mobiilikehitysalustan, jonka avulla voimme suorittaa omia testejämme kontrolloidussa ympäristössä ja vertailla Qualcommin tuotoksia muihin arkkitehtuureihin. Olemmekin testanneet laitetta perinpohjaisesti ja sen tuloksena on paljon dataa, johon seuraavaksi käydään käsiksi.

Kommentoi artikkelia