Game Developers Conference 2011 : osa 2

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 0 kommenttia

Strategiapelien tulevaisuus



Yksi hyvin mielenkiintoisista paneelikeskusteluista oli nimeltä "Strategy Games: the Next Move". Veteraanikirjoittaja Tom Chickin vetämänä paneeli koostui kovista nimistä.

Vasemmalta oikealle: Jon Schafer, Ian Fischer, Soren Johnson, Dustin Browder ja Tom Chick


Paneelissa oli kaksi Civilization-suunnittelijaa, Jon Schafer (Civ 5) ja Soren Johnson (Civ 4). Dustin Browder oli Starcraft II: Wings of Libertyn pääsuunnittelija, ja Ian Fischer suunnitteli ja johti Age of Empires Onlinea ja työskenteli Age of Empires -sarjan parissa Microsoft Studiosilla.

Strategiapelaaminen on kultaisella kaudellaan (suuri määrä pieniä, keskikokoisia ja AAA-pelejä tarjolla erityyppisille pelaajille), mutta silti käymässä läpi kivuliasta siirtymää kuten loput alasta. Perinteinen malli — monoliittinen peli yhdessä laatikossa (tai digitaalisesti), jota seuraa lisäosa — on edelleen elinvoimainen malli, kuten Starcraft II osoittaa. Mutta kokeilut DLC:n kanssa ovat saavuttaneet sekalaisia tuloksia Civilization V:n kanssa, yrittäen vetää haluttoman käyttäjäkannan bisnesmalliin, joka on tuttu lähinnä konsolipeleistä.

Samaan aikaan ilmaiset pelit kuten League of Legends, tienaavat suuria summia pelin sisäisillä tavaroiden ja hahmojen ostolla. Sosiaaliset pelit Facebookissa ovat myös saavuttaneet merkittävää suosiota. Soren Johnson on tekemässä Facebook-peliä Electronics Artsin omistamaan Dragon Age -pelimaailmaan, nimeltä Dragon Age Legends. Johnson uskoo vahvasti, että Legends tulee olemaan Facebook-peli hardcore-pelaajille, mutta pitäen silti sosiaaliset elementit, jotka tekivät aikaisemmista Facebook-peleistä niin suosittuja.

Tästä huolimatta myös pienillä indiekehittäjillä on asiat hyvin. Pelit, kuten Solium Infernum, AI Wars ja Bronze ovat saaneet suosiota monilta pelaajilta huolimatta siitä, että niitä kehittää hyvin pienet tiimit (tai joissain tapauksissa yksilöt). Ne ovat joka tapauksessa erinomaisia pelejä.

Loppujen lopuksi strategiapelaaminen on tehnyt pienoisen comebackin ajasta, jolloin näimme vain jatkuvast lisää RTS-klooneja. Tulevaisuus näyttää hyvältä strategiapelaamiselle, mutta luultavasti tulevat pelit eivät näytä siltä, mitä olemme pelanneet kaikki nämä vuodet.

Kommentoi artikkelia