AMD julkaisi avoimen lähdekoodin vaihtoehdon Nvidian GameWorksille

Kirjoittaja Manu Pitkänen,

AMD julkaisi avoimen lähdekoodin vaihtoehdon Nvidian GameWorksille
AMD on jatkanut Mantlesta alkanutta ohjelmistojen lähdekoodin avaamista kaikkien käyttöön. Tällä kertaa vuorossa on GPUOpeniksi kutsuttu hanke.

GPUOpenissa on kyse siitä, että AMD avaa pelikehittäjille kehittämäänsä middleware-tekniikoita, joihin kuuluu grafiikkaefektejä, ohjelmointirajapintoja, ohjelmointityökaluja ja kirjastoja. GPUOpenin tarkoituksena on tarjota avoimen lähdekoodin vastine Nvidian GameWorksille. AMD:n tavoitteena on, että pelikonsoleille kehitettyjen pelin porttaaminen PC:lle olisi mahdollisimman yksinkertaista GPUOpenilla, jolloin pelikehittäjät turvautuvat mieluummin siihen kuin GameWorksiin.

GameWorksin avulla pelikehittäjät pystyvät kätevästi lisäämään peleihinsä erilaisia erikoistehosteita, kuten savuja, liekkejä, fysiikkaa ja hiusmallinnuksia (GeForce-ohjaimille optimoituina). Nvidia julkaisi GameWorksin vuonna 2014, joten sillä on parin vuoden etumatka middleware-paketin markkinoinnissa. Nvidian tuotetta on kuitenkin kritisoitu erittäin voimakkaasti sen suljetun luonteen takia.

Hardware.fi päivän diilit sähköpostiisi!

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme ja saat aina tiedon, kun löydämme jonkin huikean tarjouksen nettiä selatessamme:

Kommentoi uutista

Uusimmat viestit keskustelualueillamme

Keskustelu Viestejä Keskustelualue
Ei ole varmaa, voiko tietokone jatkaa Windows 11:n asentamista. Käynnistä asennus ohjelma uudestaan. 4 Windows -ongelmat
E-kirjan lukulaite 2 Vapaata keskustelua
Xiaomi Redmi 10C 3 Android -keskustelu
Ulkomaalaisia kauppapaikkoja 1 Vapaata keskustelua
Hyvät tarjoukset-ketju 1209 PC:n rautaan liittyvä keskustelu
Pelejä ilmaiseksi 138 PC:n pelit
Vanha laskutusohjelma pilveen? 3 Windows -ongelmat
Biisiketju 5297 Vapaata keskustelua
mitä rautaa 10 PC:n rautaan liittyvä keskustelu
Windows 11 - Keskustelu 221 Windows -ongelmat
Näytä lisää viestejä