AMD julkaisi avoimen lähdekoodin vaihtoehdon Nvidian GameWorksille

Kirjoittaja Manu Pitkänen,

AMD julkaisi avoimen lähdekoodin vaihtoehdon Nvidian GameWorksille
AMD on jatkanut Mantlesta alkanutta ohjelmistojen lähdekoodin avaamista kaikkien käyttöön. Tällä kertaa vuorossa on GPUOpeniksi kutsuttu hanke.

GPUOpenissa on kyse siitä, että AMD avaa pelikehittäjille kehittämäänsä middleware-tekniikoita, joihin kuuluu grafiikkaefektejä, ohjelmointirajapintoja, ohjelmointityökaluja ja kirjastoja. GPUOpenin tarkoituksena on tarjota avoimen lähdekoodin vastine Nvidian GameWorksille. AMD:n tavoitteena on, että pelikonsoleille kehitettyjen pelin porttaaminen PC:lle olisi mahdollisimman yksinkertaista GPUOpenilla, jolloin pelikehittäjät turvautuvat mieluummin siihen kuin GameWorksiin.

GameWorksin avulla pelikehittäjät pystyvät kätevästi lisäämään peleihinsä erilaisia erikoistehosteita, kuten savuja, liekkejä, fysiikkaa ja hiusmallinnuksia (GeForce-ohjaimille optimoituina). Nvidia julkaisi GameWorksin vuonna 2014, joten sillä on parin vuoden etumatka middleware-paketin markkinoinnissa. Nvidian tuotetta on kuitenkin kritisoitu erittäin voimakkaasti sen suljetun luonteen takia.

Hardware.fi päivän diilit sähköpostiisi!

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme ja saat aina tiedon, kun löydämme jonkin huikean tarjouksen nettiä selatessamme:

Kommentoi uutista

Uusimmat viestit keskustelualueillamme

Keskustelu Viestejä Keskustelualue
kuvankaappausohjelmaa 3 Ajuri- ja softaongelmat
HbbTV SONY KDL-40WD653 kaapelissa 3 Televisiot
Acronis ture image oem 2 Ajuri- ja softaongelmat
Biisiketju 4639 Vapaata keskustelua
Internet ongelma 3 WLAN ja lähiverkot
DNA kaapeli ongelma 28 Laajakaistaliittymät
Uudempi Android vanhaan tablettiin 7 Android -keskustelu
En halua synkronoida 15 Windows -ongelmat
Papalle uusi kone 57 Uutta tietokonetta ostamassa
Audioengine HD6 vai Kanto YU6 1 Kotiteatterin äänentoisto
Näytä lisää viestejä