AMD julkaisi avoimen lähdekoodin vaihtoehdon Nvidian GameWorksille

Kirjoittaja Manu Pitkänen,

AMD julkaisi avoimen lähdekoodin vaihtoehdon Nvidian GameWorksille
AMD on jatkanut Mantlesta alkanutta ohjelmistojen lähdekoodin avaamista kaikkien käyttöön. Tällä kertaa vuorossa on GPUOpeniksi kutsuttu hanke.

GPUOpenissa on kyse siitä, että AMD avaa pelikehittäjille kehittämäänsä middleware-tekniikoita, joihin kuuluu grafiikkaefektejä, ohjelmointirajapintoja, ohjelmointityökaluja ja kirjastoja. GPUOpenin tarkoituksena on tarjota avoimen lähdekoodin vastine Nvidian GameWorksille. AMD:n tavoitteena on, että pelikonsoleille kehitettyjen pelin porttaaminen PC:lle olisi mahdollisimman yksinkertaista GPUOpenilla, jolloin pelikehittäjät turvautuvat mieluummin siihen kuin GameWorksiin.

GameWorksin avulla pelikehittäjät pystyvät kätevästi lisäämään peleihinsä erilaisia erikoistehosteita, kuten savuja, liekkejä, fysiikkaa ja hiusmallinnuksia (GeForce-ohjaimille optimoituina). Nvidia julkaisi GameWorksin vuonna 2014, joten sillä on parin vuoden etumatka middleware-paketin markkinoinnissa. Nvidian tuotetta on kuitenkin kritisoitu erittäin voimakkaasti sen suljetun luonteen takia.

Hardware.fi päivän diilit sähköpostiisi!

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme ja saat aina tiedon, kun löydämme jonkin huikean tarjouksen nettiä selatessamme:

Kommentoi uutista

Uusimmat viestit keskustelualueillamme

Keskustelu Viestejä Keskustelualue
Hyvät tarjoukset-ketju 1178 PC:n rautaan liittyvä keskustelu
Miten pystyn muuttamaan rajoittuneessa Windowsissa merkit Õ, õ, ÷, merkeiksi å, ä, ö? 1 Windows -ongelmat
Windows 11 - Keskustelu 197 Windows -ongelmat
Lenovo T510 Win7-Win10 ongelma. 36 Ajuri- ja softaongelmat
HP Spectre x360 convertible 13-ac0XX 1 Myydään
chromecast ongelmia 4 WLAN ja lähiverkot
Elisa viihde premium 3 HD-kanavat
Biisiketju 5213 Vapaata keskustelua
Ukraina keskustelu - Venäjän hyökkäys Ukrainaan 47 Vapaata keskustelua
Pelejä ilmaiseksi 115 PC:n pelit
Näytä lisää viestejä