AMD julkaisi avoimen lähdekoodin vaihtoehdon Nvidian GameWorksille

Kirjoittaja Manu Pitkänen,

AMD julkaisi avoimen lähdekoodin vaihtoehdon Nvidian GameWorksille
AMD on jatkanut Mantlesta alkanutta ohjelmistojen lähdekoodin avaamista kaikkien käyttöön. Tällä kertaa vuorossa on GPUOpeniksi kutsuttu hanke.

GPUOpenissa on kyse siitä, että AMD avaa pelikehittäjille kehittämäänsä middleware-tekniikoita, joihin kuuluu grafiikkaefektejä, ohjelmointirajapintoja, ohjelmointityökaluja ja kirjastoja. GPUOpenin tarkoituksena on tarjota avoimen lähdekoodin vastine Nvidian GameWorksille. AMD:n tavoitteena on, että pelikonsoleille kehitettyjen pelin porttaaminen PC:lle olisi mahdollisimman yksinkertaista GPUOpenilla, jolloin pelikehittäjät turvautuvat mieluummin siihen kuin GameWorksiin.

GameWorksin avulla pelikehittäjät pystyvät kätevästi lisäämään peleihinsä erilaisia erikoistehosteita, kuten savuja, liekkejä, fysiikkaa ja hiusmallinnuksia (GeForce-ohjaimille optimoituina). Nvidia julkaisi GameWorksin vuonna 2014, joten sillä on parin vuoden etumatka middleware-paketin markkinoinnissa. Nvidian tuotetta on kuitenkin kritisoitu erittäin voimakkaasti sen suljetun luonteen takia.

Hardware.fi päivän diilit sähköpostiisi!

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme ja saat aina tiedon, kun löydämme jonkin huikean tarjouksen nettiä selatessamme:

Kommentoi uutista

Uusimmat viestit keskustelualueillamme

Keskustelu Viestejä Keskustelualue
defender 2 Yleistä keskustelua P2P-ohjelmista
Forza Horizon 4 ongelma 1 PC:n pelit
Windows 10 - Keskustelu 1223 Windows -ongelmat
Biisiketju 4932 Vapaata keskustelua
Windows 11 - Keskustelu 84 Windows -ongelmat
hot spot ongelma pc:n kanssa 2 PC:n rautaan liittyvä keskustelu
YLE Areena ongelma 76 Televisiot
Win11 upgrade-päivitys vai uusi kone? 11 Uutta tietokonetta ostamassa
MIKÄ NETTIYHTEYS PERUSKÄYTTÖÖN? 37 Vapaata keskustelua
Hyvät tarjoukset-ketju 1135 PC:n rautaan liittyvä keskustelu
Näytä lisää viestejä