AfterDawn logo

Löytyikö VR-lasien pahoinvointiongelmaan ratkaisu?

Manu Pitkänen Manu Pitkänen

Nvidia ja Stanfordin yliopisto kehittävät yhdessä uutta näyttöteknologiaa, jonka luvataan poistavan kokonaan VR-lasien aiheuttaman pahoinvoinnin. Nykyisissä laseissa pahoinvoinnille altistumista on vähennetty näytön korkean virkistystaajuuden ja korkean resoluution avulla, mutta ne eivät yksistään estä pahoinvoinnin syntymistä täysin.

VR-lasien ongelmana on 3D-lasienkin kohdalla esiintynyt vergenssi-akkommodaatio-konflikti, joka ilmenee erityisesti silloin, kun VR-lasien käyttäjä katsoo lähietäisyydellä olevaa virtuaalimaailmaa. Jutun juoni on ihmisen silmän kaksi tapa tarkentaa alle kolmen metrin etäisyydellä oleviin kohteisiin: silmän lihakset puristavat linssiä kasaan sitä voimakkaammin mitä lähempänä kohde, (akkommodaatio) mutta sen lisäksi itse silmäkin liikkuu (vergenssi).

Kun ihminen laittaa VR-lasit päähänsä ja katsoo lähellä olevaa maailmaa, on silmän linssi mukautunut lasien näytön etäisyydelle, mutta silmän asennon perusteella katse pitäisi olla kauempana. Tämä konflikti voi aiheuttaa pahoinvointia.


Stanfordin yliopisto ja Nvidia esittävät ongelmaan on ratkaisuksi valokenttästereoskoopiksi nimettyä teknologiaa, joka ainakin nykyisissä prototyypeissä koostuu kahdesta peräkkäin asetetusta LCD-paneelista. Etummaisessa paneelissa esitetty kuva on tarkennettu lähemmäksi katsojaa ja taaempana olevassa näytössä esitetään kauemmaksi tarkennettua kuvaa.

Teknologian kaupallistumisen odotetaan kestävän noin 3–5 vuotta.

Kamerayhtiö Lytro on jo tuonut markkinoille pari valokenttäkameraa, joilla on mahdollista taltioida kuvaan yhdellä kertaa eri tarkennusalueet. Tällaisten sisältöjen katsomiseen tarkoitettua tuotetta ei ole kuitenkaan löytynyt markkinoilta. Stanfordin yliopiston mukaan juuri esitelty valokenttästereoskooppi soveltuisi valokenttäkuvien katsomiseen.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT