DirectX 12:n avoin haastaja on Vulkan

Kirjoittaja Manu Pitkänen,

DirectX 12:n avoin haastaja on Vulkan
Khronos on julkistanut San Franciscossa GDC-pelikehittäjätapahtumassa uuden alustariippumattoman Vulkan-grafiikkarajapinnan. Tähän asti rajapintaa on kutsuttu muun muassa hankenimellä "glNext".

DirectX 12:n tavoin Vulkanin ajatuksena on tarjota pelikehittäjille alhaisen kuormitustason rajapinta, jonka avulla laitteistojen suorituskyky pystytään valjastamaan mahdollisimman tehokkaasti itse pelin käyttöön, eikä sitä tuhlailla turhaan grafiikka-ajureiden taustalla toimiviin prosesseihin.

Vaikka Vulkan onkin käytännössä OpenGL:n seuraaja, ei miljardien laitteiden tukemaa OpenGL:ää olla heittämässä roskakoriin yhdessä yössä. OpenGL:n aiotaan pitää yllä jatkossakin ja tarkoituksena on kehittää sitä Vulkanin rinnalla.

Vulkan on yhteensopiva nykyisten OpenGL ES 3.1- ja OpenGL 4.3 -järjestelmien kanssa.

Hardware.fi päivän diilit sähköpostiisi!

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme ja saat aina tiedon, kun löydämme jonkin huikean tarjouksen nettiä selatessamme:

Kommentoi uutista

Uusimmat viestit keskustelualueillamme

Keskustelu Viestejä Keskustelualue
Windows 11 - Keskustelu 193 Windows -ongelmat
Biisiketju 5210 Vapaata keskustelua
Uudelleenohjaus https -> http ? 7 Vapaata keskustelua
Näytönohjaimen virtapiuha 1 PC:n rautaan liittyvä keskustelu
Pelejä ilmaiseksi 114 PC:n pelit
Steam Deck 13 Kaikki muut pelikonsolit
Perseilyketju. 2206 Vapaata keskustelua
Viisarikello Windowsiin 3 Käyttäjien tekemät oppaat
Videoketju 417 Vapaata keskustelua
Ukraina keskustelu - Venäjän hyökkäys Ukrainaan 45 Vapaata keskustelua
Näytä lisää viestejä