DirectX 12:n avoin haastaja on Vulkan

Kirjoittaja Manu Pitkänen,

DirectX 12:n avoin haastaja on Vulkan
Khronos on julkistanut San Franciscossa GDC-pelikehittäjätapahtumassa uuden alustariippumattoman Vulkan-grafiikkarajapinnan. Tähän asti rajapintaa on kutsuttu muun muassa hankenimellä "glNext".

DirectX 12:n tavoin Vulkanin ajatuksena on tarjota pelikehittäjille alhaisen kuormitustason rajapinta, jonka avulla laitteistojen suorituskyky pystytään valjastamaan mahdollisimman tehokkaasti itse pelin käyttöön, eikä sitä tuhlailla turhaan grafiikka-ajureiden taustalla toimiviin prosesseihin.

Vaikka Vulkan onkin käytännössä OpenGL:n seuraaja, ei miljardien laitteiden tukemaa OpenGL:ää olla heittämässä roskakoriin yhdessä yössä. OpenGL:n aiotaan pitää yllä jatkossakin ja tarkoituksena on kehittää sitä Vulkanin rinnalla.

Vulkan on yhteensopiva nykyisten OpenGL ES 3.1- ja OpenGL 4.3 -järjestelmien kanssa.

Hardware.fi päivän diilit sähköpostiisi!

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme ja saat aina tiedon, kun löydämme jonkin huikean tarjouksen nettiä selatessamme:

Kommentoi uutista

Uusimmat viestit keskustelualueillamme

Keskustelu Viestejä Keskustelualue
Hyvät tarjoukset-ketju 1136 PC:n rautaan liittyvä keskustelu
Moto G9 Play ja Android 11 3 Android -keskustelu
Biisiketju 4934 Vapaata keskustelua
YLE Areena ongelma 81 Televisiot
Deskjet 500 ajuri win 7 11 avast! - Tuki ja keskustelu
Windows 11 - Keskustelu 86 Windows -ongelmat
R5 2600 GTX 1060 6GB 1 Myydään
i5 9600K | Gigabyte Z390 UD | 32GB DDR4-2666 | 970 EVO Plus SSD 1T Äänekoski 2 Myydään
Videoketju 396 Vapaata keskustelua
defender 2 Yleistä keskustelua P2P-ohjelmista
Näytä lisää viestejä