DirectX 12:n avoin haastaja on Vulkan

Kirjoittaja Manu Pitkänen,

DirectX 12:n avoin haastaja on Vulkan
Khronos on julkistanut San Franciscossa GDC-pelikehittäjätapahtumassa uuden alustariippumattoman Vulkan-grafiikkarajapinnan. Tähän asti rajapintaa on kutsuttu muun muassa hankenimellä "glNext".

DirectX 12:n tavoin Vulkanin ajatuksena on tarjota pelikehittäjille alhaisen kuormitustason rajapinta, jonka avulla laitteistojen suorituskyky pystytään valjastamaan mahdollisimman tehokkaasti itse pelin käyttöön, eikä sitä tuhlailla turhaan grafiikka-ajureiden taustalla toimiviin prosesseihin.

Vaikka Vulkan onkin käytännössä OpenGL:n seuraaja, ei miljardien laitteiden tukemaa OpenGL:ää olla heittämässä roskakoriin yhdessä yössä. OpenGL:n aiotaan pitää yllä jatkossakin ja tarkoituksena on kehittää sitä Vulkanin rinnalla.

Vulkan on yhteensopiva nykyisten OpenGL ES 3.1- ja OpenGL 4.3 -järjestelmien kanssa.

Hardware.fi päivän diilit sähköpostiisi!

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme ja saat aina tiedon, kun löydämme jonkin huikean tarjouksen nettiä selatessamme:

Kommentoi uutista

Uusimmat viestit keskustelualueillamme

Keskustelu Viestejä Keskustelualue
E-kirjan lukulaite 1 Vapaata keskustelua
Xiaomi Redmi 10C 1 Android -keskustelu
Vanha laskutusohjelma pilveen? 3 Windows -ongelmat
Biisiketju 5297 Vapaata keskustelua
mitä rautaa 10 PC:n rautaan liittyvä keskustelu
Windows 11 - Keskustelu 221 Windows -ongelmat
google tili kaapattu 107 Windows -ongelmat
Hyvät tarjoukset-ketju 1208 PC:n rautaan liittyvä keskustelu
Philips TV:n äänentoisto HDMI-kaapelilla vahvistimeen 6 Kotiteatterin äänentoisto
Samsungin kuvaongelma 3 Android -keskustelu
Näytä lisää viestejä