DirectX 12:n avoin haastaja on Vulkan

Kirjoittaja Manu Pitkänen,

DirectX 12:n avoin haastaja on Vulkan
Khronos on julkistanut San Franciscossa GDC-pelikehittäjätapahtumassa uuden alustariippumattoman Vulkan-grafiikkarajapinnan. Tähän asti rajapintaa on kutsuttu muun muassa hankenimellä "glNext".

DirectX 12:n tavoin Vulkanin ajatuksena on tarjota pelikehittäjille alhaisen kuormitustason rajapinta, jonka avulla laitteistojen suorituskyky pystytään valjastamaan mahdollisimman tehokkaasti itse pelin käyttöön, eikä sitä tuhlailla turhaan grafiikka-ajureiden taustalla toimiviin prosesseihin.

Vaikka Vulkan onkin käytännössä OpenGL:n seuraaja, ei miljardien laitteiden tukemaa OpenGL:ää olla heittämässä roskakoriin yhdessä yössä. OpenGL:n aiotaan pitää yllä jatkossakin ja tarkoituksena on kehittää sitä Vulkanin rinnalla.

Vulkan on yhteensopiva nykyisten OpenGL ES 3.1- ja OpenGL 4.3 -järjestelmien kanssa.

Hardware.fi päivän diilit sähköpostiisi!

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme ja saat aina tiedon, kun löydämme jonkin huikean tarjouksen nettiä selatessamme:

Kommentoi uutista

Uusimmat viestit keskustelualueillamme

Keskustelu Viestejä Keskustelualue
Perseilyketju. 2216 Vapaata keskustelua
Biisiketju 5399 Vapaata keskustelua
Videoketju 427 Vapaata keskustelua
PlayStation 5 -saatavuus 32 Playstation (PS4 ja PS5)
Käyttäjätunnuksen poistaminen 4 Palautetta ylläpidolle
Langatonverkko RJ45 portin avulla 4 WLAN ja lähiverkot
katoavat ketjut 73 Palautetta ylläpidolle
Mihin bluetooth-ketju katosi? 1 Android -keskustelu
Android laitteesta lisänäyttö PC:lle 3 Ajuri- ja softaongelmat
2x uusia 27" näyttöjä 2 Tietokoneen näytöt
Näytä lisää viestejä