AfterDawn logo

Syvyyskameroista ennustetaan isoa hittiä niin televisioihin kuin mobiililaitteisiin

Manu Pitkänen Manu Pitkänen

NPD DisplaySearch ennustaa syvyyskameroista syntyvän iso hitti kulutuselektroniikassa vielä tämän vuosikymmenen aikana. Tutkimuslaitoksen ennusteen mukaan vuonna 2015 toimitetaan 330 miljoonaa tekniikkaa tukevaa laitetta ja vuonna 2018 toimitusmäärät ovat jo kahden miljardin laitteen luokkaa.

3D-syvyyskamerat löysivät tiensä kulutuselektroniikkaan erityisesti Kinect-ohjaimen ansiosta. Pelikonsoleiden jälkeen televisiovalmistajat kiinnostuivat tekniikasta ja ovat esitelleet uusia kaukosäätimet korvaavia, käsien liikkeisiin perustuvia ohjausmenetelmiä. Intel demosi CES-messuilla tänä vuonna uutta RealSense-tekniikkaa, minkä perusteella syvyyskamerat ja eleohjaus ovat tekemässä tuloa tietokoneisiin.

Eleohjaus soveltuu erityisen hyvin suurille ja etäällä oleville näyttöpinnoille (televisiot, tietokoneet, projektorit), mutta kosketusnäytöllisissä mobiililaitteissa ne on koettu paljolti markkinointitempuiksi. Vaikuttaisi siltä, että syvyyskameroiden markkina mobiililaitteissa ei perustu kosketusnäytön rinnalle kehitettävään uuteen ohjaustapaan, vaan lisättyyn todellisuuteen (augmented reality, AR) ja muihin syvyysinformaatiota hyödyntäviin sovelluksiin.


Syvyyskameroilla otettuihin kuviin tallentuu tieto kuvassa olevien kohteiden etäisyyksistä, minkä ansiosta niillä pitäisi pystyä laskemaan kuvassa olevien esineiden koko tai niiden välinen etäisyys. Kamerat mahdollistavat myös pelaamisen tai virtuaalisen sisustamisen oikeissa tiloissa sekä esineiden skannaamisen 3D-tulostusta varten.

Ensimmäisen sukupolven Kinect-ohjaimen takana ollut PrimeSense on yksi ensimmäisistä yhtiöistä, joka on onnistunut puristamaan 3D-sensorin tablet-kokoluokkaan sopivaksi (Capri 1.25). TechCrunchin tietojen mukaan yhtiön seuraava tavoite on kutistaa tekniikkaa entisestää niin, että sitä voitaisiin hyödyntää älypuhelimissa. Apple osti yhtiön viime vuoden lopulla.

Intel laittoi vauhtia oman tekniikkansa kehitykseen ostamalla viime vuonna israelilaisen Omekin. Xbox Onessa Microsoft käyttää Canesta- ja 3DV-yrityskauppojen pohjalta luotua teknologiaa.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT