
AMD julkisti vastikään aikeensa tuoda uuden ohjelmointirajapinnan DirectX:n ja OpenGL:n rinnalle. Mantle API antaa kehittäjille entistä paremman pääsyn AMD:n GCN-arkkitehtuurin saloihin, mikä ei ole ollut toistaiseksi mahdollista DirectX:n ja OpenGL:n korkeamman tason rajapinnoilla. Uusimpien tietojen mukaan AMD aikoo kuitenkin tuoda osan uusista optimoinneista tarjolle myös OpenGL:n laajennusten muodossa.
AMD:n OpenGL-puolta hoitava Graham Sellers on kommentoinut Twitterissä yrityksen tuovan uusia laajennuksia OpenGL-rajapinnalle, minkä pitäisi tuoda lähes yhtä suuria suorituskykyparannuksia kuin erillinen Mantle API. Sellersin mukaan moderni OpenGL-rajapintaa käyttävä sovellus ei tule jatkossa olemaan rajoittava tekijä, vaan pullonkaula jää näytönohjaimen suorituskykyyn.
Viime aikoina muun muassa Valve on lähtenyt tukemaan vahvasti OpenGL:ää, sillä sen uusi Linuxiin perustuva Steam OS -käyttöjärjestelmä ei tue Microsoftin omaa DirectX-rajapintaa, joka on tällä hetkellä käytetyin rajapinta Windows-peleissä. Valven perustaja Gabe Newell on kommentoinut useaan otteeseen, että SteamOS OpenGL:n kanssa tulee tarjoamaan paremman suorituskyvyn peleissä verrattuna nykyiseen Windows- ja DirectX-tarjontaan.
Myös Activisionin tekninen johtaja on kommentoinut vastikään AMD:n Mantle-suunnitelmia. Wade Brainerdin mukaan Activisionin on pakko jatkossa tukea Mantlea, mutta samalla hän toivoi että kyseessä olisi pelkät OpenGL-laajennukset, sillä kokonaan uusi API vaatii enemmän vaivaa. Ilmeisesti AMD on kuunnellut kehittäjiä myös tällä saralla, vaikka laajennukset eivät ehkä olekaan yhtä merkittävät kuin koko Mantle API:n mahdollisuudet. Mantle API:n ensimmäinen testi tulee vastaan joulukuussa kun Activisionin kilpailija EA julkaisee Mantle-päivityksen Battlefield 4 -peliin.
@g_truc I think you mean Glide. We will expose all of the hardware as #OpenGL extensions with highest possible performance.
-- Graham Sellers (@grahamsellers) September 25, 2013
AMD:n OpenGL-puolta hoitava Graham Sellers on kommentoinut Twitterissä yrityksen tuovan uusia laajennuksia OpenGL-rajapinnalle, minkä pitäisi tuoda lähes yhtä suuria suorituskykyparannuksia kuin erillinen Mantle API. Sellersin mukaan moderni OpenGL-rajapintaa käyttävä sovellus ei tule jatkossa olemaan rajoittava tekijä, vaan pullonkaula jää näytönohjaimen suorituskykyyn.
@cameni @oscarbg81 @g_truc I'm saying that for a modern #OpenGL application, API won't be the bottleneck. You'll hit HW limits first.
-- Graham Sellers (@grahamsellers) September 26, 2013
Viime aikoina muun muassa Valve on lähtenyt tukemaan vahvasti OpenGL:ää, sillä sen uusi Linuxiin perustuva Steam OS -käyttöjärjestelmä ei tue Microsoftin omaa DirectX-rajapintaa, joka on tällä hetkellä käytetyin rajapinta Windows-peleissä. Valven perustaja Gabe Newell on kommentoinut useaan otteeseen, että SteamOS OpenGL:n kanssa tulee tarjoamaan paremman suorituskyvyn peleissä verrattuna nykyiseen Windows- ja DirectX-tarjontaan.
Myös Activisionin tekninen johtaja on kommentoinut vastikään AMD:n Mantle-suunnitelmia. Wade Brainerdin mukaan Activisionin on pakko jatkossa tukea Mantlea, mutta samalla hän toivoi että kyseessä olisi pelkät OpenGL-laajennukset, sillä kokonaan uusi API vaatii enemmän vaivaa. Ilmeisesti AMD on kuunnellut kehittäjiä myös tällä saralla, vaikka laajennukset eivät ehkä olekaan yhtä merkittävät kuin koko Mantle API:n mahdollisuudet. Mantle API:n ensimmäinen testi tulee vastaan joulukuussa kun Activisionin kilpailija EA julkaisee Mantle-päivityksen Battlefield 4 -peliin.
Mantle ought to be a performance win for PC games on AMD hw. Too bad it has to be an entirely new API; seems like a maintenance headache.
-- Wade Brainerd (@wadetb) September 30, 2013
2 kommenttia
Mutta hyvä kuulla, että tuki siirtyy enemmissä määrin OpenGL suuntaan. Helpottaa ohjelmoijien työtä.