
Tablettimarkkinat kuohuvat. Applen iPadien kaatamattomalta vaikuttanut voittokulku on kääntymässä pian tappioksi - sikäli kun tappioksi lasketaan alle 50 prosentin markkinaosuus.
Androidilla menee siis hyvin. Googlen järjestelmään perustuvat tabletit ovat saamassa Applesta niskalenkin, mutta entäpä muut? Muilla tarkoitetaan tässä yhteydessä tietysti Microsoftia ja lähinnä sen Surface-tabletteja, joista oli lupa odottaa jotain suurta.
Hiljattain uutisoimme IDC:n arviosta, jonka perusteella Windows 8 -pohjaiset tabletit eivät onnistuisi saamaan aikaan markkinoilla suurta liikettä. IDC:n mukaan Windows 8 -tabletit saisivat haltuunsa markkinoista vain seitsemän ja puoli prosenttia, minkä ohella Windows RT valloittaisi alle kolme prosenttia kuluttajista. Tämän vuoden loppuun mennessä iOS:n osuudeksi arvellaan jäävän 46 ja Androidin 49 prosenttia - puhutaan siis hieman eri luvuista.
Nyt Bloombergilta kantautuvien (vielä epävirallisten) myyntilukujen valossa voimme todeta, että ainakin toistaiseksi yllä heitetyt arviot vaikuttavat uskottavilta. Nimettömäksi jäävien lähteiden mukaan Microsoft olisi onnistunut myymään ainoastaan 1,5 miljoonaa Surfacea. RT-versiota olisi mennyt lähteiden mukana kaupaksi reilut miljoona kappaletta ja Pro-versioita 400 000.
Myyntiluvut ovat selvästi alhaisemmat kuin oli odotettu. Microsoftin kerrotaan tilanneen noin 3 miljoonaa tablettia ja myynnin odotettiin nousevan loppuvuodesta pelkästään RT-tablettien ostalta kahteen miljoonaan.
Vertailuluvuksi voidaan ottaa kilpailevan omenayhtiön iPad-myynti, joka ylsi vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä noin 23 miljoonaan kappaleeseen.
Yhdeksi Windows-tablettien myyntiä hidastavaksi tekijäksi muiden ohella on arvioitu sovelluskaupan "pieni" valikoima. Microsoft ei ole paljastanut virallisia lukumääriä, mutta RT-tableteille on MetroStore Scannerin omien laskelmien mukaan noin 47 000 sovellusta. iPadille luvuksi kerrotaan 300 000.
Androidilla menee siis hyvin. Googlen järjestelmään perustuvat tabletit ovat saamassa Applesta niskalenkin, mutta entäpä muut? Muilla tarkoitetaan tässä yhteydessä tietysti Microsoftia ja lähinnä sen Surface-tabletteja, joista oli lupa odottaa jotain suurta.
Hiljattain uutisoimme IDC:n arviosta, jonka perusteella Windows 8 -pohjaiset tabletit eivät onnistuisi saamaan aikaan markkinoilla suurta liikettä. IDC:n mukaan Windows 8 -tabletit saisivat haltuunsa markkinoista vain seitsemän ja puoli prosenttia, minkä ohella Windows RT valloittaisi alle kolme prosenttia kuluttajista. Tämän vuoden loppuun mennessä iOS:n osuudeksi arvellaan jäävän 46 ja Androidin 49 prosenttia - puhutaan siis hieman eri luvuista.

Myyntiluvut ovat selvästi alhaisemmat kuin oli odotettu. Microsoftin kerrotaan tilanneen noin 3 miljoonaa tablettia ja myynnin odotettiin nousevan loppuvuodesta pelkästään RT-tablettien ostalta kahteen miljoonaan.
Vertailuluvuksi voidaan ottaa kilpailevan omenayhtiön iPad-myynti, joka ylsi vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä noin 23 miljoonaan kappaleeseen.
Yhdeksi Windows-tablettien myyntiä hidastavaksi tekijäksi muiden ohella on arvioitu sovelluskaupan "pieni" valikoima. Microsoft ei ole paljastanut virallisia lukumääriä, mutta RT-tableteille on MetroStore Scannerin omien laskelmien mukaan noin 47 000 sovellusta. iPadille luvuksi kerrotaan 300 000.
4 kommenttia
ok, no entä montako android-tablettia myytiin ensimmäisen vuoden aikana? ensimmäistä samsung galaxy tabia myytiin ilmeisesti muutamia kymmeniä tuhansia ensimmäisen vuoden aikana... eli voidaanko tästä nyt sitten vetää se johtopäätös että android-tabletit eivät myyneet itseään läpi...?
Tämä on kuin katsoisi kuinka paljon myydään 1300 euron ja siitä yli ultrabookkeja... ei kovin monia veikkaan...
Deduktiivinen päättelysi huvittaa minua.