
Microsoft ei aio julkaista DirectX-rajapinnan versiota 11.1 muille kuin uusimmalle Windows 8 -järjestelmälle.
Microsoftin päätös eroaa vanhasta linjasta, jossa DirectX-veriot on käännetty myös vanhemmille alustoille. DirectX 11 julkaistiin aikanaan Windows 7 -järjestelmälle, mutta se saapui jälkikäteen myös sitä edeltäneelle Windows Vista -järjestelmälle.
Microsoftin työntekijä Daniel Moth kommentoi asiaa Microsoftin omalla foorumilla. "DirectX 11.1 on osa Windows 8 -alustaa, kuten DirectX 11 oli osa Windows 7 -alustaa. DirectX 11 saapui aikanaan myös Vistalle, mutta tällä hetkellä Microsoftilla ei ole suunnitelmia 11.1-version tuomisesta Windows 7 -koneille", Moth kertoo tilanteesta.
Vaikka Microsoftin päätös on pelaajien kannalta ikävä ainakin periaatteellisella tasolla, käytännössä Windows 7 -käyttäjät eivät jää paitsi suurista uudistuksista. DirecX 11.1 -version merkittävimmät lisäykset liittyvät stereoskooppiseen 3D-kuvaan.
Microsoftin päätös eroaa vanhasta linjasta, jossa DirectX-veriot on käännetty myös vanhemmille alustoille. DirectX 11 julkaistiin aikanaan Windows 7 -järjestelmälle, mutta se saapui jälkikäteen myös sitä edeltäneelle Windows Vista -järjestelmälle.
Microsoftin työntekijä Daniel Moth kommentoi asiaa Microsoftin omalla foorumilla. "DirectX 11.1 on osa Windows 8 -alustaa, kuten DirectX 11 oli osa Windows 7 -alustaa. DirectX 11 saapui aikanaan myös Vistalle, mutta tällä hetkellä Microsoftilla ei ole suunnitelmia 11.1-version tuomisesta Windows 7 -koneille", Moth kertoo tilanteesta.
Vaikka Microsoftin päätös on pelaajien kannalta ikävä ainakin periaatteellisella tasolla, käytännössä Windows 7 -käyttäjät eivät jää paitsi suurista uudistuksista. DirecX 11.1 -version merkittävimmät lisäykset liittyvät stereoskooppiseen 3D-kuvaan.
21 kommenttia
Koko uutisessa ei puhuta mitään XP:stä, joten miten se muka sinun tuollaista antoi ymmärtää. Siinähän sanottiin, että DX11 tuli alkujaan seiskalle ja jälkikäteen vistalle, nothing about xp.
Define R4 / Asus Z87-A / i5-4670k / Crucial 2x4gb / GTX660 / RX-5300 / 2x F3 1TB / Crucial M4 / Eizo FS2333 / Mionix Naos 7000 / Sidewinder X4 / STR-DH520 + Cambridge Audio Minx Min 10 x5 + Boston Soundware XS Sub / Corsair Vengeance 1500 / Superlux HD330 & HD681B / G27 / PS3 / X360S
a+b=c ei tarvitse huipputehokasta konetta, eikä se tarttee mitään 3-ulotteista näyttöä.
Ammattilaiskäyttö on vähän eri asia, kuin räiskiminen.
Näille tämän päivän pelureille suosittelen hakeutumista ohjemointikoulutukseen,,,
Aina myös täytyy muistaa, että sana computer on suomeksi laskin.
Meissä kaikissa asuu aina pieni insinööri..
Never say never again.
Kontekstista erotettuna voisi ajatella, että lause tarkoitti myös XP:tä. Lausetta voisi toki myös selkeyttää muuttamalla pari sanaa monikosta yksikköön. "(- -)vanhemmalle alustalle."
Uskomattoman huonoa suomea, en saanut selvää lauseestakaan.
Tämä ei ole iso ongelma ollenkaan. Pelin tekijät katsovat tilastoja ja toteavat, että edelleen suurin osa koneista on vain dx9 kamaa, joten sille pelit tehdään. Sitten kun meillä on suurin osa koneista joskus kaukana tulevaisuudessa dx11 pohjaisia, niin pelit alkaa olla pääosin sitä tukevia, mutta siinä vaiheessa markkinoilla on ainakin DX12, luultavasti DX13... ja windows versio huotelee 10 tai 11 tuntumassa... Pelifirmat optimoi aina tuotteensa suurimmalle mahdolliselle asiakaskunnalle riippumatta siitä mikä uusin DX mahtaa ollakkaan...
Muistaakos joku DX10.1:n... jep ei kovin moni, ei ainakaa kovin montaa peliä, jotka olisivat tuota tukeneet. Tietysti jos nyt jämähdetään DX11.1:een pitkäksi aikaa win8, win9 niin sillekkin saattaa jotain joskus ilmestyä, mutta ei vielä vuosiin...
a=aaa
b= beee jne...
Osasihan jopa kuuluisat jukolan pojatkin tuon...
Meissä kaikissa asuu aina pieni insinööri..
Never say never again.
Totta ja totta. Eikä muutenkaan paljoa pelaajaa hetkauta vaikka joku peli sattuisi DX 11.1:stä tukemaankin kun jokatapauksessa peli toimii DX11:llakin ja erot, sekä suorituskykyyn että ulkonäköön liittyvät, ovat niin pienet.
"Jos se ei ole rikki, korjaan sitä kunnes se on"

esimerkki: kenenkäs kone täällä afterdawnissä pystyisi nyt edes pöyrittämään dx11 maailmaa täydellä tesseloinilla ja asetukset tapissa saatikka sama 3d:nä? tuskin kovin monen.
dx11.1 tuskin tullaan näkemään peleissä ollenkaan. katostaan sitten myöhemmin.
kuten DjZorlag sanoikin niin eroja tuskin "paljain silmin" edes näkisi =D
ja toiseki sanot että PC:llä ei pitäisi pystyä pelaamaan pelejä? Miksi?
jokainen tekee koneellaan mitä haluaa, tekee töitä/maksaa laskuja/pelaa
tai kaikkia vuorotellen.
vähän outoa tekstiä sinulta kun yleensä järkevää settiä kirjoitat.
-Reko
No onhan tuo aurinko taas tänään paistanut. :D
Ja vielä kerran.. Anteeksi.
Meissä kaikissa asuu aina pieni insinööri..
Never say never again.
"Jos se ei ole rikki, korjaan sitä kunnes se on"

Eihän Microsot nyt voisi vain ylläpitää toimivaa käyttöjärjestelmää. Aina pitää tehdä pikkasen erillainen uusi versio ja lypsää rahaa tyhmiltä kuluttajilta.
Mutta samaa harjoittaa monet muutkin yhtiöt. Tyhmää maksaa turhasta.
Paras mitä oon kuullu, että niihin on laitettu siru, joka lamauttaa laitteen takuuajan jälkeen. ??? Onkohan jutussa perää?
Alappa räpeltämään vanhasta tietsikasta uuden veroista.. Siinä menee hermot ja aina jostakin löytyy ns. pullonkaula.
Aikoinaan Symphony osasi laskea kaikki jutut ihan ok, nyt myydään vehkeitä, jotka on parin vuoden jälkeen yhteensopimattomia.
Ja vielä sitten markkinoidaan "vihreällä teknologialla", kun kaatopaikat täyttyy ns. vanhalla romulla.
Meissä kaikissa asuu aina pieni insinööri..
Never say never again.