AfterDawn logo

IBM:n uusi teknologia haastaa autojen polttomoottorit

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
2 kommenttia

IBM kehittää uudenlaista litium-ilma-akkuteknologiaa, joka valmistuessaan saattaa hyvinkin haastaa nykyiset polttomoottorit.

Sähköautojen kannalta teknologia on erityisen kiinnostava, sillä sen avulla autot voivat kulkea yhdellä latauksella 800 kilometriä. IBM:n akun energiatiheys voi kasvaa nykyisiin litiumioniakkuihin verrattuna jopa 1000-kertaiseksi.

Litium-ilma-akku ei ole varsinaisesti uusia idea, mutta se on noussut uudelleen tutkijoiden mielenkiinnonkohteeksi viime vuosina. Vaihtoehtoisia ratkaisuita on useita, joista löytyy lisää tietoa Wikipediasta. Käytännössä kyse on siitä, että anodilla litium-ionit hapettuvat ja siirtyvä katodille, jossa ne reagoivat ilman hapen kanssa muodostaen litiumperoksidia. Kun akku ladataan, litium siirtyy takaisin anodille ja happi poistuu ilmaan. Akku siis "hengittää".


Suurimpana ongelmana on ollut sopivan elektrolyytin löytäminen, sillä aiemmat aineet ovat reagoineet ilman hapen kanssa. Tämä on johtanut akun nopeaan heikkenemiseen. IBM:n mukaan se on onnistunut löytämään sopivan aineen, mutta ei halua paljastaa sitä. Ensimmäinen siihen perustuva prototyyppiakku saadaan valmistettua jo ensi vuonna. Kaupallinen hyödyntäminen voisi alkaa vuonna 2020.

Alla IBM:n periaatekaavio akun toiminnasta.

2 KOMMENTTIA

tino61/2

Näitä maatamullistavia akkuteknologioitahan pullahtelee ilmoille ainakin pari vuodessa, silti käytämme yhä vuosikymmeniä tai jopa vuosisadan vanhoja ratkaisuja. Ongelmana on poikkeuksetta se että joko uudet viritykset eivät kestä pidempää käyttöä, ne vaativat erityisolosuhteita (esim. kylmää) tai ovat yksinkertaisesti valtavan kallita kapasiteettiinsa nähden.

Accu1 (vahvistamaton)2/2

Myös sillä saattaa olla vaikutusta, että öljy-yhtiöt sattuu omistamaan suurehkon siivun akkuteknologioihin liittyviä patentteja. Siitä sitten jokainen voi itse päätellä, että haluavatkohan ne mielummin myydä halpoja akkuja vai kallista öljyä :D

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT