
Berkeleyn yliopiston tutkijat ovat kehittäneet litiumioniakuissa käytettävää tekniikkaa, jonka avulla akkujen kapasiteetti voi kasvaa parhaimmillaan jopa kahdeksankertaiseksi. Tutkijat kehittivät uuden polymeerimateriaalin, jolla voitaisiin korvata nykyisin anodina käytetty grafiitti.
Aiemmin kokeita on tehty piillä, joka on selvästi tehokkain materiaali litiumionien säilömiseen. Ongelmana on kuitenkin ollut sähköisten yhteyksien hajoaminen piin tilavuuden paisuessa moninkertaiseksi lataamisen yhteydessä.
Tutkijat onnistuivat kehittämään uuden polymeerin, joka johtaa sähköä erittäin hyvin, mutta joka kestää paisumista ilman sähköisten yhteyksien hajoamista. Uusi anodi kykenee imemään noin kahdeksan kertaa enemmän litiumioneita kuin nykyiset grafiittiin pohjautuvat ratkaisut. Lisäksi uudella tekniikalla toteutetut akut säilyttivät toimintakykynsä aiempaa huomattavasti pidempään.
Berkeleyssa kehitetty tekniikka on yhteensopiva nykyisten litiumioniakkujen valmistusprosessin kanssa ja käytetyt materiaalit ovat suhteellisen halpoja. Uuden tekniikan mahdollinen päätyminen kaupalliseen käyttöön on kuitenkin vielä hämärän peitossa.
Aiemmin kokeita on tehty piillä, joka on selvästi tehokkain materiaali litiumionien säilömiseen. Ongelmana on kuitenkin ollut sähköisten yhteyksien hajoaminen piin tilavuuden paisuessa moninkertaiseksi lataamisen yhteydessä.
Tutkijat onnistuivat kehittämään uuden polymeerin, joka johtaa sähköä erittäin hyvin, mutta joka kestää paisumista ilman sähköisten yhteyksien hajoamista. Uusi anodi kykenee imemään noin kahdeksan kertaa enemmän litiumioneita kuin nykyiset grafiittiin pohjautuvat ratkaisut. Lisäksi uudella tekniikalla toteutetut akut säilyttivät toimintakykynsä aiempaa huomattavasti pidempään.
Berkeleyssa kehitetty tekniikka on yhteensopiva nykyisten litiumioniakkujen valmistusprosessin kanssa ja käytetyt materiaalit ovat suhteellisen halpoja. Uuden tekniikan mahdollinen päätyminen kaupalliseen käyttöön on kuitenkin vielä hämärän peitossa.
7 kommenttia
BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi
Asus P8Z77-V LX2, i5-3570K, Corator DS, Asus HD7870, 8GB 1600 Mhz DDR3, 120GB Agility 3 + F3 1TB, SAGA II 500W, NZXT Hades, 24" Full HD.
-Reko
Mikä kuitenkin itselleni tuli ensimmäisenä uutisesta mieleen, niin jos vain uusi akkutekniikka kestäisi myös melko nopeaa lataamista, sähköautoille vaikkapa kapasiteetin kaksinkertaistuminenkin painon ja koon pysyessä ennallaan olisi jo aivan loistava uutinen. Sehän tekisi sähkömoottoriauton huomattavasti kilpailukykyisemmäksi polttomoottoriin verrattuna.