AMD valjastaa grafiikkaohjaimen realistisia VR-ääniä varten

Kirjoittaja Manu Pitkänen,

AMD valjastaa grafiikkaohjaimen realistisia VR-ääniä varten
Virtuaalitodellisuus huumassa on keskitytty ensisijaisesti näköaistin hellimiseen, mikä on toisaalta aika luonnollista koska virtuaalitodellisuuslasit puetaan silmien eteen. Näyttävät grafiikat eivät yksistään kuitenkaan riitä edes johtavien grafiikkaprosessorisuunnittelijoiden mielestä.

AMD on esitellyt VR-käyttöä varten suunnitellun TrueAudio Next -tilaääniratkaisun, jonka tarkoituksena on käyttää fysiikkapohjaista mallinnusta hyväksi ääniaaltojen kulun simuloimiseksi peleissä. Yhtiön mukaan TrueAudio Nextin avulla saadaan luotua peleihin niin tila- kuin sijaintitarkka äänikokemus, jonka ansiosta pelien äänimaailmasta saadaan luotua mahdollisimman realistinen.

TrueAudio Next on käytännössä haastaja Nvidian aiemmin esittelemälle VR Works Audiolle.

AMD:n mukaan realistisempi VR-äänikokemus ei hidasta grafiikoiden laskentaa, vaikka TrueAudio Nextin tuottama äänimaailman laskenta tapahtuukin grafiikkaprosessorilla. Syynä on CU Reservationiksi kutsuttu teknologia, jonka avulla grafiikkaprosessorin laskentayksiköitä voidaan eristää grafiikoiden laskemisesta äänen simulointiin.

Kommentoi uutista

Uusimmat viestit keskustelualueillamme

Keskustelu Viestejä Uusin viesti Keskustelualue
Windows aktivointi ja netti yhteyden hidastuminen. 1 24.5.2017 22:59 Windows 7
Edullinen peliläppäri 3 13.5.2017 19:24 Kannettavat tietokoneet
Pakattujen tiedostojen indeksointi. 1 13.4.2017 10:14 Windows 7
Bioshock pelit 1 ja 2 kaatavat koneen 3 31.1.2017 18:34 PC-pelit
Lisää... | Kirjoita uusi viesti keskustelualueille