AMD hehkuttaa DX12-rajapinnan tuomia uutuksia

Kirjoittaja Panu Roivas,

AMD hehkuttaa DX12-rajapinnan tuomia uutuksia
Microsoft päivittää DirectX-rajapinnan Windows 10:n myötä uuteen uskoon, ja AMD on selvästi innoissaan tästä, sillä luvassa on monia parannuksia yrityksen näytönohjaimille.

DX12 tuo mukanaan kehittäjille entistä paremmat mahdollisuudet optimoida pelejä näytönohjainten raudalle. AMD:n suurin edistysaskel lienee renderöinnin parempi säikeistys, sillä yrityksen Radeon-näytönohjaimet ovat jääneet tällä suunnalla jälkeen Nvidiasta DX11-rajapinnan osalta. Esimerkiksi Digital Foundryn testeissä on jo useampaan otteeseen todettu, että Radeon-näytönohjaimet vaativat selvästi tehokkaamman suorittimen kuin Nvidian vastaavat kortit, mikä tekee Radeoneista huonomman valinnan budjettikokoonpanoa ajatellen.



CPU-pullonkaulojen poistamisen lisäksi AMD lupailee parannuksia myös CrossFiren toimintaan DX12-rajapinnalla. Uusi rajapinta mahdollistaa ns. Explicit Multiadapter -tekniikan, jolla pelin renderöinti saadaan jaettua rakeisesti kahden näytönohjaimen välille. Käytännössä tämä mahdollistaa esimerkiksi APU-suorittimen ja tehokkaan erillisnäytönohjaimen toimivaa CrossFire-yhdistelmää, jossa pienempi integroitu piiri voi laskea esimerkiksi vain post processing -efektit, jättäen loput erilliskortin laskettavaksi. Käytännössä siirtyminen uusiin multiGPU-tekniikoihin ei kuitenkaan tule tapahtumaan kädenkäänteessä, vaan se vaatii kehittäjiltä entistä suurempaa panostusta.


Nykyisellään AFR-tekniikalla toteutettu CrossFire ei vastaavaan kykene, vaan siinä piirien on oltava tasaväkiset, ja rasitus jaetaan piireille ruuduittain. DX12 Split-Frame Rendering -tekniikalla ruudunpäivitys toteutetaan jakamalla jokainen ruutu kahtia eri piirien laskettavaksi. Tekniikka ei ole sinänsä uusi, mutta DX12-rajapinnan myötä se on kehittäjille helpompi toteuttaa. Lisäksi SFR mahdollistaa näytönohjaimien muistin täyden hyödyntämisen, eli kahdella 4 Gt kortilla käytössä olisi 8 Gt tilaa, eikä dataa jouduta kopioimaan korttien välillä kuten nykyisellä AFR-tekniikalla.



AMD:n sponsoroimista Gaming Evolved -peleistä ensimmäisenä DX12-rajapinnalla tuettuna saapuu Deus Ex: Mankind Divided, sekä Oxide Gamesin Ashes of the Singularity -strategiapeli. Ilmeisesti AotS tukee edelleen myös Mantle-rajapintaa, vaikka AMD on jo ehtinyt siirtää sen kehityksen sivuun DX12-rajapinnan tieltä.

Kommentoi uutista