AfterDawn logo

AMD: Moniydinsuorittimista vihdoin iloa PC-pelaamisessa

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
4 kommenttia

Pelikehittäjä Stardockin perustaja ja toimitusjohtaja Brad Wardell nosti viime viikolla puheenaiheeksi moniytimisten suorittimien hyödyntämättömän potentiaali pelaamisessa.

Wardellin mukaan DirectX -rajapinta on tähän asti käytännössä estänyt moniytimisten suorittimien täysipainoisen hyödyntämisen pelaamisessa, koska vain yksi suoritinydin voi keskustella samanaikaisesti grafiikkaohjaimen kanssa. Kiusallinen tosiasia, jota puolijohdevalmistajat eivät ole tohtineet kertoa kuluttajille.

Uusien alemman kuormitustason grafiikkarajapintojen, kuten DirectX 12:n, ansiosta tilanne on kuitenkin muuttumassa ja pelitkin oppivat hyödyntämään useaa suoritinydintä tehokkaammin. Wardellin mukaan nytkin faktojen toteaminen voi olla hankalaa, koska suoritinvalmistajat myöntäisivät samalla viilanneensa pelaajia linssiin tähän asti.

AMD:n tekniikkamarkkinoinnista vastaava Robert Hallock tarttui kuitenkin Wardellin haasteeseen julkaisemalla esityskalvoja, joissa Wardellin väitteet myönnetään paikkansapitäviksi. Kalvoilla vertaillaan käskyvälimuistin käyttäytymiseroja DirectX 11:n ja 12:n välillä.


DirectX 11:n tapauksessa yksi suoritinydin kuormittuu kaikkein voimakkaimmin, kun taas muut ytimet jäävät selvästi vähemmälle käytölle (kaikki ytimet eivät välttämättä ole edes aktiivisia). DirectX 12:sta rajapinnan aiheuttama kuormitus vähenee merkittävästi ja useaa ydintä hyödynnetään samanaikaisesti. Tällä yhdistelmällä yhden ruudun piirtoaika voidaan jopa puolittaa.

4 KOMMENTTIA

jartar1/4

Seiska päivä lehden uutinen. Ei prossuvalmistajat huijaisi asiakkaita ostamaan vähemmän heidän tuotteitaan!

R4ndom12/4

Se että renderöintiä (tai oikeammin grafiikkarajapintakutsuja) ei voi tehdä useammalla säikeellä ei mitenkään estä tekemästä useampaa säijettä käyttäviä pelejä. Tekoäly, fysiikka, törmäystarkistukset, pelilogiikka yms. voidaan hoitaa useammalla säikeellä (tai eri säikeissä). Renderöinti on vain pieni osa peliä. Ja loppujenlopuksi monella ytimellä renderöinnistä ei kovinkaan kummosta iloa/suorituskykyparannusta (ehkä 10-25% peleissä, draw callien nopeutta testaavat api benchmarkit on sitten toinen juttu), kun kuitenki itse renderöinnin hoitaa näytönohjain, ja näytönohjain on myös yleensä se pullonkaula.

tataka3/4

Amd voisi nyt hybridi ja kevytkannettavissa menestyä kun dirextx 12 hyödyttää eniten kun amd ollut neliytimisiä mutta per ydin teho ollut alhainen mutta nyt voisi carrizo pystyä haastamaankin uudemmissa peleissä broadwelliä koska integroitu on paljon parempi amd huippumalleissa ja syy miksi intelin u sarja on paremmin pelejä pyörittänyt on juurikin se että intelin prosessori paljon tehokkaampi kahdella ytimellä ja kohtuullinen integroitu näytönohjain mutta nyt jos prosessorista saadaan paremmin hyödynnettyä on amd paremmasta näytönohjaimesta suurta etua.


kapee4/4

Originally posted by tataka:

Amd voisi nyt hybridi ja kevytkannettavissa menestyä kun dirextx 12 hyödyttää eniten kun amd ollut neliytimisiä mutta per ydin teho ollut alhainen mutta nyt voisi carrizo pystyä haastamaankin uudemmissa peleissä broadwelliä koska integroitu on paljon parempi amd huippumalleissa ja syy miksi intelin u sarja on paremmin pelejä pyörittänyt on juurikin se että intelin prosessori paljon tehokkaampi kahdella ytimellä ja kohtuullinen integroitu näytönohjain mutta nyt jos prosessorista saadaan paremmin hyödynnettyä on amd paremmasta näytönohjaimesta suurta etua.

Uskomattoman pitkä, ja kieliopillisesti sekä sisällöltään täysin vailla järkeä oleva lause. Ei jatkoon.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT