AMD hyppää mukaan virtuaalitodellisuuteen LiquidVR:llä

Kirjoittaja Manu Pitkänen,

AMD hyppää mukaan virtuaalitodellisuuteen LiquidVR:llä
Oculus VR:n aloitettua muutama vuosi sitten uuden virtuaalilasibuumin, yhtiö toisensa jälkeen on hypännyt kisaan mukaan omilla aiheeseen liittyvillä tuotteilla. Erilaisia laseja on nähty Oculuksen lisäksi Samsungilta (Gear VR), Sonylta sekä HTC:ltä/Valvelta (joukkoon voitanee lisätä vielä Microsoftin HoloLens-lasit). Piilaaksossa liikkuu selvästi rahaa virtuaalilasien ympärillä ja AMD on haistanut siinä markkinaraon.

AMD onkin esitellyt San Franciscossa järjestetyssä GDC-pelikehittäjätapahtumassa LiquidVR-ohjelmointityökalut virtuaalilasien kehittämistä varten. LiquidVR:ään AMD on koonnut joukon teknologioita, joiden ansiosta virtuaalilaseilla pelaamisesta tehdään mahdollisimman miellyttävää minimoimalla vasteaikoja ja pätkimisongelmia (stuttering). Laitekehitykseen LiquidVR tuo paljon helpotusta, kun keskeisimmät ongelmakohdat on valmiiksi pureskeltu.

LiquidVR mahdollistaa esimerkiksi kahden grafiikkaohjaimen käytön virtuaalilaseissa: toinen ohjain laskee grafiikoita oikealle silmälle ja toinen vasemmalle silmälle. Ylimääräiseltä kuormitukselta vältytään poistamalla päällekkäisiä laskentatehtäviä. Viiveaikoja on minimoitu myös niin sanotulla Direct-to-Display-tekniikalla, jossa käyttöjärjestelmää ei päästetä vaikuttamaan kuvan esittämiseen.

Kommentoi uutista