DirectX 12:n avoin haastaja on Vulkan

Kirjoittaja Manu Pitkänen,

DirectX 12:n avoin haastaja on Vulkan
Khronos on julkistanut San Franciscossa GDC-pelikehittäjätapahtumassa uuden alustariippumattoman Vulkan-grafiikkarajapinnan. Tähän asti rajapintaa on kutsuttu muun muassa hankenimellä "glNext".

DirectX 12:n tavoin Vulkanin ajatuksena on tarjota pelikehittäjille alhaisen kuormitustason rajapinta, jonka avulla laitteistojen suorituskyky pystytään valjastamaan mahdollisimman tehokkaasti itse pelin käyttöön, eikä sitä tuhlailla turhaan grafiikka-ajureiden taustalla toimiviin prosesseihin.

Vaikka Vulkan onkin käytännössä OpenGL:n seuraaja, ei miljardien laitteiden tukemaa OpenGL:ää olla heittämässä roskakoriin yhdessä yössä. OpenGL:n aiotaan pitää yllä jatkossakin ja tarkoituksena on kehittää sitä Vulkanin rinnalla.

Vulkan on yhteensopiva nykyisten OpenGL ES 3.1- ja OpenGL 4.3 -järjestelmien kanssa.

Kommentoi uutista

Uusimmat viestit keskustelualueillamme

Keskustelu Viestejä Uusin viesti Keskustelualue
Pakattujen tiedostojen indeksointi. 1 13.4.2017 10:14 Windows 7
Edullinen peliläppäri 2 31.3.2017 10:20 Kannettavat tietokoneet
Bioshock pelit 1 ja 2 kaatavat koneen 3 31.1.2017 18:34 PC-pelit
Ongelmia näytönohjaimen(?) kanssa 3 10.11.2016 18:23 Yleistä keskustelua
Lisää... | Kirjoita uusi viesti keskustelualueille