AfterDawn logo

DirectX 12:n ansiosta Radeon- ja GeForce-näytönohjaimia voi käyttää samanaikaisesti

Manu Pitkänen Manu Pitkänen

Tom's Hardwaren saamien tietojen mukaan Microsoft työstäisi parhaillaan uuteen DirtectX 12 -grafiikkarajapintaan yhteensopivuutta usean grafiikkaohjaimen asynkroniselle käytölle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pelaajat voivat käyttää tietokoneissaan samanaikaisesti AMD:n ja Nvidian näytönohjaimia.

Erillisten Radeon- ja GeForce-ohjainten lisäksi teknologia toimii integroitujen näytönohjainten kohdalla. Eri arkkitehtuureihin perustuvien näytönohjainten samanaikaisen käytön ansiosta pelaajat voivat ilmeisesti hyödyntää molempien ohjainten erityisominaisuuksia, esimerkiksi AMD:n TrueAudion hyödyntäminen onnistuu vaikka koneesta löytyisikin Nvidian ohjain.

DirectX 12:sta löytyvän Split Frame Rendering -teknologian ansiosta useaa näytönohjainta voidaan käyttää saman kuvan (frame) eri osien laskemiseen samanaikaisesti. Tähän asti eri näytönohjaimia on käytetty eri kuvien laskentaan (AFR, alternate frame), mikä on vaatinut kuvien "välivarastointia" (queue) ennen niiden esittämistä näytöllä. SFR poistaa varastointi tarpeen, mikä pitäisi näkyä myös parantuneina viiveaikoina.


Lisää informaatiota DirectX 12:n uusista ominaisuuksista kuullaan todennäköisesti ensi viikolla GDC-pelikehittäjämessuilla.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT